همشهری آنلاین: رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات گفت: ایران تنها تمدن زنده در پاسداشت زبان رسمی خود می‌باشد و این یک افتخار ابدی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامعلی حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز 27 مرداد در دیدار با 90 نفر از استادان و دانشجویان خارجی شرکت‌کننده در دوره‌های دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به این که در آموختن زبان و ادبیات فتارسی آنقدر تلاش و کوشش نمایید تا به قرارگاه بلند علمی نائل شوید، اظهار داشت: ملت ایران چند هزار سال است که به عنوان یک ملت فرهیخته، خردمند و دانش دوست شناخته شده است.

وی افزود: توجه به ادبیات غنی، فصیح، شیوا و پر بار فارسی ،دنیای ناشناخته ها را برای شما آشکار می کند و در بحر بی کران این دریا، درهای وجود دارد که هرگز از آموختن و خواندن سیراب نمی‌شوید.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آثار سعدی، مولوی، حافظ، عطار و ... که چندین بار به زبان های گوناگون و برجسته دنیا ترجمه شده است، تصریح کرد: مردم دنیا خواهان مطالعه آثار بزرگان و اندیشمندان بزرگ ایرانی و اسلامی هستند و بطوریکه در خانه های خود چندین کتاب به زبان فارسی نگهداری می نمایند و مطالعه می کنند.

حداد عادل با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران پیام های خوب و قابل درکی برای ملت های دنیا دارد افزود :اعتماد دینی ، جامعه دینی  و  حکومت دینی از جمله پیام های شیرینی است برای کسانیکه این پیام ها را می شنوند و می پذیرند و برای کسانیکه می شنوند و نمی خواهند بپذیرند. کسانیکه عظمت و بزرگی ایران را می دانند و درک می کنند براحتی ادبیات غنی و سرشار از معنویت دینی آن را نیز می فهمند. درود بر کسانیکه ارج و قرب این زبان را می فهمند و برای درک و آموختن آن فرسنگ ها راه می پیمایند و در نهایت به حقیقت ذلال آن می رسند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در پایان سخنان خود با اشاره به این که در جمهوری اسلامی ایران سالانه 50تا 60هزار کتاب تولید و به بازار کتاب روانه می شود خاطر نشان کرد: دانستن زبان فارسی فقط محدود به دانستن مسائل فرهنگی و ادبی نیست اظهار داشت: بیشترین فناوری ها و نوآوری ها در عرصه های پزشکی، علمی و بشر دوستانه در جمهوری اسلامی ایران تولید می شود و سپس در اختیار مردم و دانشمندان جهان قرار می گیرد همانطور که اخبار آن را در رسانه های دنیا می خوانید .پس آموختن زبا ن فارسی یک شوق و یک شغل بدانید و آن را ترویج نمایید.‍[اهمیت زبان فارسی در عصر دهکده جهانی]

تعداد 90 تن از استادان و دانشجویان خارجی شرکت کننده در دوره‌های دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی از 16 کشور جهان (تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، هندوستان، سوریه، ترکیه، عراق، لبنان، ارمنستان، گرجستان، ایتالیا، یونان، مجارستان، صربستان، بلغارستان)پس از پایان دوره یک ماهه در ایران،میزبان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در این سازمان بودند.

کد خبر 88131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز