سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کیم دائه جونگ رئیس جمهوری سابق کره جنوبی و دارنده جایزه صلح نوبل در ۳ دسامبر ۱۹۲۵ در دهکده کوچکی به نام جئولای جنوبی متولد شد.

کیم دائه جونگ

او در سال 1943 از دبیرستانی با مدرک دیپلم تجارت فارغ‌التحصیل شد.

کیم دائه جونگ در زمان زمامداری سینگمان ری، که اولین رئیس جمهوری کره بود، وارد عرصه سیاسی شد. پس از دوبار تلاش ناموفق در سال 1961 به عنوان نماینده مجلس ملی کره جنوبی انتخاب شد.اما پس از مدتی مجلس ملی در پی کودتای پارک جونگ هی منحل شد.

او در سال‌های 1963 و 1967 دوبار به طور متوالی به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد و توانست از ای نپس خود را به عنوان رهبر مخالفان مطرح کند.کیم دائه جونگ در سال 1965 به عنوان سخنگوی حزب دمکراتیک کره جنوبی انتخاب شد و یک سال بعد نیز او را در مقام رئیس کمیته سیاستگذاری حزب برگزیدند.

کیم دائه جونگ در سال 1971 در انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی در برابر پارک هونگ هی شرکت جست اما در این انتخابات از وی شکست خورد.

ربوده شدن کیم دائه جونگ

کیم دائه جونگ دو سال پس از شکست در انتخابات کره جنوبی در برابر زمامدار خودکامه وقت این کشور پارک چونگ هی، در سال 1973 توسط مأموران آژانس جاسوسی کره جنوبی در توکیو ربوده و به یک قایق منتقل شد. گفته می‌شود ربایندگان کیم دائه جونگ قصد قتل وی را داشتند.

کیم دائه جونگ پس از ربوده شدن از هتلی در توکیو با چشمان بسته به شهر بندری اوزاکا منتقل و در آنجا تعدادی از ماموران آژانس جاسوسی کره جنوبی وی را در قایقی قرار داده و سپس کیم دائه جونگ را به تخته‌ای چوبی که به شکل صلیب بود، بستند. آنها سپس به بررسی نحوه غرق کردن کیم دائه جونگ پرداختند.

با توجه به قراین فیزیکی ربایندگان قصد داشته‌اند طرح قتل کیم دائه جونگ را به اجرا درآوردند. اما به مجرد آنکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) و مقامات ژاپنی از طرح ربایندگان مطلع شدند، ایالات متحده یک فروند جنگنده را برای یافتن قایق حامل کیم دائه جونگ و ربایندگان اعزام کرد.

در نهایت نیرو‌های سرویس‌های امنینی توانستند کیم دائه جونگ را از چنگ جاسوسان کره جنوبی نجات دهند. او سپس به کره جنوبی منتقل و به دستور دولت پارک جونگ هی که تحت حمایت آمریکا بود، بازداشت خانگی شد.

پارک رییس جمهوری وقت کره جنوبی مداخله دولت در قضیه ربودن کیم دائه جونگ را نپذیرفت اما بعدها با ارسال نامه‌ای به نخست وزیر وقت ژاپن از وقوع این واقعه ابراز ندامت کرد.

کیم دائه جونگ در طول حیات خود دوران بسیار سختی را تحمل کرد. او به دلیل عدم همکاری با زمامداران نظامی کره جنوبی شش سال به زندان رفت، 10 سال تبعید شد و ده سال را نیز تحت بازداشت خانگی سپری کرد.

او تا آخر عمر از جراجاتی که در ناحیه پا داشت، رنج می‌برد. این جراحات ناشی از یک سوقصد به جان وی در سال 1971 بود. در آن حادثه یک کامیون خودروی وی را از جاده منحرف کرد.

ریاست جمهوری کیم دائه جونگ

کیم دائه جونگ سال‌ها پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری در برابر پارک چونگ هی، در سال 1997 به مقام ریاست جمهوری کره جنوبی رسید. چندی بعد کیم دائه جونگ به دلیل ابتکار خود در برگزاری یک اجلاس با طرف کره شمالی، که به بهبود نسبی روابط دو کشور انجامید به دریافت جایزه نوبل نائل آمد. او از سال 1998 تا سال 2003 رئیس جمهوری کره جنوبی بود.

کیم دائه جونگ در 18 اوت سال 2009 به دلیل نارسایی قلبی درگذشت.

کد خبر 88112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز