سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۰
۰ نفر

مهدی ربوشه: داوران فوتبال ایران با انتقاد از وضعیت مالی خود تهدید کردند اگر به مسائل و مشکلات مالی آنها رسیدگی نشود، پیراهن با آرم اسپانسر را نخواهند پوشید.

 در نامه‌ای که به امضای داوران کشور رسیده است، آنها به‌طور جدی از مسئولان فدراسیون فوتبال خواسته‌اند که در خصوص اضافه‌شدن حق‌الزحمه‌شان اقداماتی صورت دهند. در حالی که طی چند سال گذشته، فدراسیون فوتبال ایران داوران را ملزم به استفاده از لباس‌های اسپانسر مورد نظر خود می‌کند، مبلغی از این راه به داوران تعلق نمی‌گیرد و با شروع لیگ امسال نیز حرف و حدیث‌های مختلفی مطرح شده است.

محسن ترکی، داور مشهدی فوتبال کشورمان با بیان این که 4 سال است که حق‌الزحمه‌های داوری تغییری نکرده است، تصریح کرد: «هر سال شاهد افزایش دستمزد بازیکنان، مربیان و مدیران عامل باشگاه‌ها هستیم. نکته جالب این است که خیلی از باشگاه‌های ما تحت سرپرستی دستگاه‌های دولتی هستند و بدین‌ترتیب پول‌های میلیاردی دولت و بیت‌المال صرف باشگاه‌ها می‌شود اما موضوع برای جامعه داوری به صورت دیگری رقم می‌خورد.»

واکنش دسته‌جمعی داوران

در حالی که دو هفته از رقابت‌های لیگ‌برتر گذشته است جمعی از داوران که طبق اعلام دبیر کمیته داوران تعدادشان به 35 نفر می‌رسد با صدور بیانیه‌ای خواستار رسیدگی جدی به حق و حقوق خود شد‌ه‌اند و از رئیس فدراسیون فوتبال خواسته‌اند که در اسرع وقت نسبت به اضافه‌شدن حقوق داوران اقدام کند. محسن ترکی خاطرنشان کرد: «3 سال است که از اسپانسر برای پیراهن‌های داوری استفاده می‌شود اما هیچ مبلغی عاید کمیته داوران نمی‌شود در حالی که کمک‌های زیادی را از این پول می‌توان برای داوران قائل شد.»

ترکی اضافه کرد: «خیلی از کشورهای همسایه ایران داوران خود را قبل از شروع لیگ به کشورهای دیگر می‌برند و آنجا اردو می‌زنند و بهترین شرایط روانی را برای آنها فراهم می‌کنند؛ همچنین خانواده‌های داورانی که برای انجام قضاوت مسابقات دچار سانحه شده و جان خود را از دست داده‌اند، بدون پشتیبان هستند و فدراسیون کمک قابل‌توجهی به آنها نمی‌کند.» این داور بین‌المللی فوتبال کشورمان اظهار داشت: «فقط می‌توانم بگویم که امیدوارم ترتیب اثر داده شود و جامعه داوری با روش‌های دیگر به دنبال احقاق حق خود نباشد.»

همچنین سعید مظفری زاده گفت: «بارها مشکلات و صحبت‌های خود را مطرح کرده‌ایم اما با گذشت 2 هفته از لیگ برتر توجهی به صحبت‌های جامعه داوری نشده است. این که به اسم داوران پولی از اسپانسر دریافت شود و این مبلغ صرف امور دیگر فدراسیون شود
به واقع قابل هضم نیست. سال‌هاست که حق‌الزحمه داوران تغییری نکرده است. بنابراین ما منتظر خواهیم بود تا واکنش‌ها به این نامه را ببینیم و اگر تصمیم خاصی در این مورد اتخاذ نشود، قطعا در مورد همکاری خود با اسپانسر، تجدید نظر خواهیم کرد. این تصمیمی است که داوران روی آن اتفاق نظر دارند.»

رضا سخندان، کمک داور فوتبال ایران نیز گفت: « در چند سال اخیر اوج بی‌احترامی به داوران ما شده است. هر سال در رسانه‌ها مطرح می‌شود که مبلغ داوری افزایش می‌یابد، در حالی که چند سال است تغییری ایجاد نشده.»

افشاریان: سوت‌هایمان را زمین می‌گذاریم

خداداد افشاریان تصریح کرد: «بارها راجع به حق‌الزحمه پایین داوری صحبت شده اما عملا هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است. واقعا جای تاسف دارد وقتی با 300 میلیون قرار است حق‌الزحمه یک سال داوری تامین شود در حالی که این تنها نیمی از مبلغی است که یک بازیکن یا مربی در باشگاه‌های ما دریافت می‌کند.» وی ادامه داد:‌ «فحاشی تماشاگران، انتقاد رسانه‌ها و همه‌گونه فشاری را تحمل می‌کنیم که مسئولیت‌مان را به نحو احسن انجام دهیم اما جامعه داوری دیگر از این اوضاع خسته شده است. اگر مسئولان فدراسیون فوتبال برای رسیدگی به موضوع افزایش حق‌الزحمه داوران دست به اقدام جدی نزنند ما هم بدون کوچکترین حاشیه و جنجالی سوت‌های خود را زمین می‌گذاریم و دیگر قضاوت نمی‌کنیم.»

مرادی: تهدید نکردیم

 مسعود مرادی که قرار است امروز در مجمع سالانه فدراسیون فوتبال به نمایندگی از داوران در دفاع از حقوق داوران بیانیه‌ای را قرائت کند بر ضرورت حفظ آرامش جامعه داوران تاکید کرد. وی تصریح کرد: «متاسفانه برخی از رسانه‌ها راجع به این قضیه بزرگ‌نمایی کرده‌اند و فضا را بیش از حد ملتهب جلوه داده‌اند، درحالی که جامعه داوران با متانت خاصی قصد دارد از حق و حقوق خودش دفاع کند و ما اصلا به دنبال تهدید یا اعتصاب نیستیم.»

مرادی ادامه داد: «قبل از شروع لیگ این رئیس فدراسیون فوتبال بود که شخصا به کم بودن حق‌الزحمه داوران اشاره کرد و گفت این مشکل خیلی زود باید حل شود. داوران نیز روی قول کفاشیان حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.» نماینده داوران در پاسخ به این سئوال که اگر در مجمع سالانه فدراسیون نیز به اعتراض داوران توجهی نشود چه خواهید کرد، تصریح کرد: «به مرحله بعدی فکر نکرده‌ایم. واقعیت این است که همه ما به حل این مشکل امیدواریم و روی قول مسئولان فدراسیون حساب کرده‌ایم. بنابراین اصلا قصد تهدید یا استعفا نداریم.» مرادی تاکید کرد: «همه ما به شرایط ناعادلانه‌ای که در خصوص حق‌الزحمه داوران نسبت به دیگر اهالی فوتبال اعمال شده است، اعتراض داریم اما قصد اعتصاب نداریم.»

واکنش دبیر کمیته داوران

دبیر کمیته داوران فدراسیون فوتبال از داوران و کمک‌داوران معترض خواست که تا روز مجمع فدراسیون فوتبال (امروز) صبر کنند. غلامرضا سلیمانی در رابطه با اعتراض داوران به مسائل و مشکلات مالی خود و این که اگر به وضعیت آنها رسیدگی نشود، پیراهن با آرم اسپانسر را نخواهند پوشید، گفت: «از سال گذشته بحث‌هایی پیرامون حق‌الزحمه‌های داوری وجود داشت که کمیته داوران رایزنی‌های خود را انجام می‌داد. این مسائل در حال حاضر به اوج خود رسیده است. در جلسه‌ای که با کفاشیان داشتیم، قول داد که به خواسته‌های جامعه داوری کشور توجه شود.» وی ادامه داد: «البته حق‌الزحمه‌های داوری ربطی به اسپانسر ندارد و ما خواستیم مبالغ داوری 2 برابر شود و این درخواست را به کفاشیان ارائه کرده‌ایم. به هر حال تا این لحظه کمیته داوران فدراسیون تلاش خود را انجام داده است.»

موضع کفاشیان

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به اعتراض داوران نسبت به حقوق پایینی که دریافت می‌کنند، تاکید کرد: «داوران ما قشر زحمت‌کشی هستند که همواره در شرایط سخت به‌خوبی از عهده مسئولیت خطیر داوری برآمده‌اند.»وی ادامه داد: «این‌طور نیست که فدراسیون داوران را فراموش کرده باشد. متاسفانه برخی رسانه‌ها به جای دفاع منطقی از داوران شرایط آنها را سخت‌تر می‌کنند و با به راه‌انداختن جنجال باعث توقف کارها می‌شوند.

درحالی که به عقیده من باید در فضایی توام با آرامش و منطق درباره اضافه شدن حقوق داوران تصمیم‌گیری شود.»رئیس فدراسیون فوتبال همچنین از افزایش 15 درصدی حقوق داوران خبر داد و گفت: «تا قبل از قطعی نشدن منابع مالی قصد ندارم هیچ قولی بدهم. ما به دنبال تامین منابع مالی هستیم و به زودی خبرهای خوشی را به داوران ابلاغ می‌کنیم. ضمن اینکه من از همه داوران می‌خواهم که با جدیت به کار خود ادامه دهند. ما هم دوست نداریم قولی بدهیم که نتوانیم آن را عملی کنیم.»

کد خبر 88094

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز