گروه ورزشی: رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال که در مراسم تجلیل از برترین داوران مسابقات لیگ هشتم سخن می‌گفت، با انتقاد از برخی روزنامه‌های ورزشی تاکید کرد که باید برای خروج از فضای کنونی اتهام‌زنی به جامعه‌ داوری تلاش کرد.

رئیس کمیته داوران گفت: «امروز شاهد آن هستیم که وضعیت داوری ایران حتی در سطح بین‌المللی نیز شرایط خوبی پیدا کرده است که البته این مدیون زحمات تاریخ داوری ایران است و کمیته داوران تنها در این مقطع در آن نقش دارد. دوران 70 ساله‌ داوری در ایران اساتید بزرگی را به جامعه داوری تحویل داده که امروز عاملی هستند برای ارتقای سطح تجربیات و دانش داوران جوان‌تر.»

وی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت سهمیه‌بندی‌های داوران در سطح آسیا و جهان تصریح کرد: «کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) از سال 2005 داوران را اولویت‌بندی کرد و تا قبل از آن حتی کشور افغانستان هم می‌توانست 10 سهمیه داور و 10 سهمیه کمک داور را برای مسابقات بین‌المللی حرفه‌ای معرفی کند اما اکنون براساس قدرت داوری در کشورهای مختلف این سهمیه‌بندی‌‌ها محدود شده است. خوشحالیم که در شش دسته موجود، سهمیه‌بندی ایران به همراه کشوری چون ژاپن در دسته اول قرار دارد و 7 داور به همراه 9 کمک داور از مجموع 20 داور و کمک داور سهمیه‌بندی شده، توانسته‌اند جزو سهمیه بین‌المللی AFC باشند.»

پیشرفت داوری

 عنایت گفت: «متاسفانه این روزها در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود که چرا ما در مسابقات جام‌جهانی داور نداریم و اینکه اگر ما در سال 1994 نماینده‌ای در جام جهانی داشتیم و اینک نداریم دلیل بر ضعف و نزول داوری در ایران است، در حالی که چنین نیست و شاخص‌های منطقی نشان می‌دهد که ما سال به سال پیشرفت فوق‌العاده‌ای در امر داوری داشته‌ایم، اگر عربستان یک نماینده در مسابقات جام جهانی دارد به این دلیل است که فقط همان یک داور این کشور مطرح بوده و جزو سهمیه‌بندی بین‌المللی است، یا مالزی نیز چنین شرایطی دارد. ما افتخار می‌کنیم که بگوییم مدت‌ها قبل طی هفت سال داوران تنها 14 بار برای قضاوت مسابقات بین‌المللی به خارج از کشور سفر می‌کردند، اما امروز داوری داریم که طی یک سال، 14 سفر داشته است.

بهتر است توجه داشته باشیم که فوتبال ما در چه سطحی قرار دارد و وضعیت داوری ما نیز چگونه است. اگر چندین هزار بازیکن از کشوری مانند برزیل خارج از این کشور بازی می‌کنند و آن سطح از فوتبال را در اختیار دارند در مقابل ایران چند بازیکن قدرتمند حرفه‌ای در لیگ‌های معتبر خارج از کشور دارد؟ اینجاست که تاکید می‌‌کنیم سطح داوری ایران بالاتر از سطح فوتبال است.»

انتقادها از برخی رسانه ها

رئیس کمیته داوران همچنین با انتقاد از برخورد روزنامه‌های ورزشی با بحث فساد مالی مطرح شده در میان برخی داوران گفت: « ما در حال خودزنی هستیم و پیش از اثبات جرم نام برخی از اشخاص از جمله داوران که حکم قاضی بودن را دارند، مطرح می‌کنیم. معتقدم اگر داوری فساد مالی داشته است باید این لکه ننگ از دامن پاک جامعه داوری از بین برود. در کشورهایی چون آلمان و ایتالیا، مدت یک سال پرونده شخصی را پیگیری می‌کنند و پس از قطعی‌شدن اتهام و صدور حکم نام شخص را اعلام می‌کنند اما متاسفانه در اینجا بی‌آنکه مجرمیت شخص محرز شود با مطرح کردن نام او آبرویش را می‌برند و بعد به دنبال پرونده‌سازی برایش هستند.»

وی در ادامه گفت: «جای تاسف دارد که حتی شنیده می‌شود فلان مربی در مذاکراتش با فلان تیم ادعا می‌کند که باید مبلغ 50 میلیون تومان را برای امور داوری در طول فصل خارج از قراردادش کنار بگذارد و حتی شنیده می‌شود که این پول را هم از آن تیم دریافت می‌کند اما ثابت کنید که یک ریال از آن را به داوران داده باشد. همچنین باید بگویم کسانی که این روزها بعضا در مطبوعات ورزشی به نمایندگی از داوران صحبت می‌کنند جایگاهی در میان ما ندارند، داوران زبان دارند و می‌توانند از خود‌شان دفاع کنند.

آنها متاسفانه این روزها بیان می‌کنند که به واسطه پایین بودن دستمزدهای داوری ممکن است جامعه شریف داوری به فساد مالی کشیده شود. اما من می‌گویم که داوران افراد شریفی هستند که برای عشق به کارشان وارد حرفه داوری شده‌اند. متاسفانه این مسائل به صدا و سیما هم کشیده شده و من صبح تا شب در خصوص این مسائل نادرست و بی‌محتوا مدام در حال مصاحبه هستم.»

واکنش کفاشیان

علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به اظهارات مسعود عنایت، روسای کمیته‌های مختلف را به برقراری ارتباط دوستانه با دیگر اجزای فوتبال ملزم  دانست. وی در این خصوص به همشهری گفت: «روسای کمیته‌های فدراسیون فوتبال باید با دیگر اجزای فوتبال و به‌خصوص جامعه مربیان ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کنند و از طرح صحبت‌هایی که به این ارتباط دوستانه خدشه‌ای وارد می‌کند، بپرهیزند.»

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به این مطلب که عموم مربیان شاغل در فوتبال ایران پاک هستند، تاکید کرد: «جامعه مربیان ما پاک هستند. این درست نیست که برخی مسئولان کمیته‌ها به راحتی درباره دیگران دست به قضاوت بزنند. ضمن اینکه من بارها تاکید کرده‌ام جامعه داوری فوتبال ما نیز از آدم‌های بسیار سلامتی تشکیل شده که با شرافت و متانت خاصی به فعالیت خود می‌پردازند.»

وی ادامه داد: «روسای کمیته‌های فدراسیون فوتبال، نباید طوری حرف بزنند که تنش در لیگ نهم بیشتر شود. بلکه باید زمینه ارتباط دوستانه و در عین حال حرفه‌ای را به وجود بیاورند و از طرح اظهارات تنش‌‌زا بپرهیزند.» کفاشیان گفت: «شاید مربی، داور یا بازیکن متخلفی وجود داشته باشد اما نباید این مسائل با بزرگ‌نمایی همراه شود ضمن اینکه سازمان لیگ و کمیته انضباطی فدراسیون نیز از طرح احتمالات باید بپرهیزند و مسائل را به طور روشن مطرح کنند تا در نهایت این‌گونه شایعات قوت نگیرد و با آبروی کسی هم بازی نشود.»

کد خبر 85224

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز