پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

زینب‌السادات افتخاری: دو گفت‌و گو با موضوع مجموعه تلویزیونی «مدرسه ما»

احمد یارعلی، بازیگر نقش کیهان، معلم ادبیات سریال «مدرسه ما» است. او در این سریال، نقش معلمی را بازی می‌کند که با بچه‌ها ارتباط خیلی خوبی پیدا کرده و همین باعث ‌شده تغییرات محسوسی در کل مدرسه ایجاد شود. یارعلی متولد 1357 است وبا لیسانس بازیگری  بازی در سریال‌هایی همچون «سایه سکوت»، «چند سال ناقابل»، «سال‌های برف و بنفشه» و «روزگار قریب» را در کارنامه تلویزیونی خود دارد و در چند تئاتر هم بازی کرده است. او دستی هم به قلم دارد؛ هرچند گلایه‌هایش در این زمینه کم نیست.

  • درباره شخصیت «کامیار کیهان» برای‌مان بگویید.

کیهان معلم نوآوری است که راه ارتباط با بچه‌ها را می‌داند. او دوران کودکی خود را فراموش نکرده و می‌داند بچه‌ها زبان خاصی دارند. می‌شود گفت در عین سادگی، معلم متفاوتی است.

احمد یار علی در نقش کامیار کیهان ، معلم ادبیات

  • با بچه‌ها چه‌طور ارتباط برقرار می‌کردید؟

رابطه‌ام با بچه‌ها خیلی خوب بود؛ قبل از این کار نقش یک معلم متفاوت را در فیلم «انجمن شاعران مرده» دیده بودم و برایم خیلی جذاب بود؛ البته همیشه تدریس را هم در کنار بازیگری دوست داشتم. درواقع این قدر این فیلم روی من اثر گذاشت که  باعث شد نقش یک معلم مانند مادرم را  بازی کنم. 

  • پس مادرتان هم معلم است. در «مدرسه ما» چه‌قدر از خاطرات ایشان استفاده کردید؟

بیشتر از تجربیات ایشان استفاده کردم؛ یک سری درس‌ها و روش تدریس‌ها. زمانی که در آبادان زندگی می‌کردیم، مادرم یکی از اتاق‌ها را برای دانش‌آموزان نهضت سوادآموزی خالی کرده بود و به آنها درس می‌داد. من هم گاهی در این کلاس‌ها شرکت می‌کردم و
جسته و گریخته می‌دیدم که چه‌طور با آدم‌هایی که بعضی‌هایشان عرب‌زبان هم بودند ارتباط برقرار می‌کند. می‌شود گفت من مهربانی یک معلم را از مادرم آموختم.

  • این که شما در «مدرسه ما» ادبیات درس می‌دهید، چه تأثیری بر داستان سریال دارد؟

ادبیات یکی از درس‌های انسانی است، هرچند که از نظر من همه درس‌ها انسانی هستند؛ اما ادبیات خیلی مؤثر است؛ آن‌قدر که به کارگردان پیشنهاد کردم کامیار کیهان، شعرهایی را که قرار است در کلاس خوانده شود، با آواز بخواند، یا خط خوشی داشته باشد. این برای بچه‌هایی که چندان با موسیقی سنتی آشنا نیستند و اصولاً موسیقی رپ و هیپ‌هاپ گوش می‌دهند، نوعی تلنگر و همراهی است. کلاً سعی کردم آن لطافتی را که در ما ایرانیان و در ادبیاتمان وجود دارد، در این نقش نشان دهم.

  • درحقیقت درس ادبیات و روش تدریس متفاوت این معلم باعث می‌شود فضاهای متفاوتی به وجود بیاید؟

داستان در قسمت‌های اول با جبهه‌گیری سایرین در مقابل یک معلم جوان شروع می‌شود و این کشمکش‌ بر سر روش‌ها ادامه پیدا می‌کند. در واقع بحث نمره‌سالاری و جلوگیری از
حفظ کردن در کلاس مطرح می‌شود و موضوع بسط می‌یابد تا به آموزش و پرورش منطقه می‌رسد و مسائلی از این دست پیگیری می‌شود.

نمایی از سریال «مدرسه ما»

  • معمولاً در داستان‌هایی که به مدرسه و معلم پرداخته می‌شود، شخصیت‌ها یک شکل و همه شبیه به هم هستند. کامیار کیهان چه تفاوتی با معلم‌های دیگر سریال‌ها و فیلم‌ها دارد؟

نوع ارتباط این معلم با بچه‌ها شبیه هیچ کدام از این تصاویر نیست. جنس ارتباط به نوعی روان‌شناسانه و اجتماعی‌تر است. می‌شود گفت حس پیگیری و مهربانی‌ای که در این فرد وجود دارد، در تمام افراد مشترک است؛ اما تفاوت در نوع اجرای آن است طوری که کیهان گاهی با دوری از بچه‌ها و واگذارکردن مسئولیت  به خود آنان سعی در کمک به آنها دارد.

  • فکر می‌کنید این کار چقدر تأثیرگذار باشد؟

این کار فقط برای بچه‌ها نیست؛ یعنی به دلیل گستردگی داستان و پیامی که در دل قصه هست، می‌تواند برای مادرها وپدرها هم جالب باشد.

  • یعنی کیهان با کارهایش دنیای مادرها و پدرها را به نوجوانان نزدیک می‌کند؟

در واقع کیهان در اینجا نقش یک کاتالیزور بین خانواده و بچه‌ها را بازی می‌کند که این به نظرم باعث جذابیت کار شده است.

این دانش‌آموزان شیطان مدرسه ما

ابراهیم زارعی و سهند جاهدی هر دو دانش‌آموز دوره راهنمایی هستند؛ با این تفاوت که در سریال «مدرسه ما» یکی بچه درس‌خوان است و دیگری شیطان کلاس.

هر دو علاقه‌مند به حرفه بازیگری هستند و حالا برای خودشان در عالم تصویر، چهره‌ای شده‌اند.

هر دو قصد دارند در آینده، در رشته کارگردانی به تحصیل ادامه دهند. به بهانه پخش سریال «مدرسه ما» از شبکه دوم سیما به سراغ این دو بازیگر نوجوان رفتیم و با آنها حرف زدیم.

  • ابراهیم، کلاس چندم هستی؟

اول راهنمایی.

  • در سریال «مدرسه ما» در نقش بچه درس‌خوان کلاس ظاهر شدی؛ چطور برای این نقش انتخاب شدی؟

من توسط آقای اصلاح، که دستیار کارگردان کار قبلی من بودند، برای سریال «مدرسه ما» به آقای یاری معرفی شدم و ایشان هم پذیرفتند.

(از چپ) سهند جاهدی و ابراهیم زارعی در میان همکلاسی هایشان در «مدرسه ما»

  • مجید چطور پسری است؟

مجید یک پسر درس‌خوان است که عضو یک گروه چهار نفره هم هست و گاهی، همپای دیگر دوستانش شیطنت می‌کند اما بیشتر به درسش می‌پردازد.  

  • از کارهای قبلی‌ات برای‌مان بگو.

در سریال «غیرمحرمانه» و «بزرگ‌مرد کوچک»، که هر دو از کارهای آقای رسام هستند، حضور داشتم.

  • اصلاً چطور شد که بازیگر شدی؟

برای یک فیلم به سر کلاس ما آمدند و از بچه‌ها تست گرفتند که این شامل حال من هم شد و در این تست قبول شدم. ضمن این که علاقه هم داشتم.

  • برایت سخت نیست هم درس بخوانی هم در ساعات طولانی مشغول بازی باشی؟

سخت هست اما باید تلاش کرد.

  • سهند، تو کلاس دوم راهنمایی هستی؛ از نقشت در سریال «مدرسه ما» بگو.

پوریا، تا قسمت بیستم سریال یک پسر شیطان است که مدرسه را به هم می‌ریزد و نقشه کش کلاس است؛ طوری که تمام خرابکاری‌ها زیر سر اوست. 

  • چطور شد که تو را برای این نقش انتخاب کردند؟

آقای یاری من را به خاطر چهره‌ام انتخاب کردند؛ چون چهره پوریا یک آدم مهربان را نشان می‌دهد ولی در اصل همه شیطنت‌ها زیر سر اوست. پوریا یک فیلم‌ساز هم هست و یک فیلم کوتاه از زندگی بابارحیم ‌می‌سازد.

  • چطور می‌شود که پوریا تغییر می‌کند؟

وقتی آقای کیهان به مدرسه می‌آید، بچه‌ها سعی می‌کنند او را هم فراری دهند. زمانی که نقشه‌ها شکست می‌خورد و ارتباط خوبی بین بچه‌ها و آقای کیهان پیدا می‌شود، پوریا هم عوض می‌شود.

  • قبلاً هم کار تصویری داشتی؟

پیش از این در چند تئاتر وتله‌فیلم بازی کرده بودم.

«دوچرخه»؛ ضمیمه نوجوان همشهری

کد خبر 88066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز