دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌هایی که روی شبکه اینترنتی یوتیوب منتشر شده فیلمی است با نام نقشه جمعیتی مسلمانان.

در 5 ماهی که از انتشار این ویدئو در اینترنت می‌گذرد بیش از 10 میلیون نفر از آن دیدن کرده‌اند. دلیل آن هم این است که دورنمای آینده اروپا به‌عنوان قاره‌ای غرق شده در جمعیت مسلمان مهاجر تصویر شده‌است.

تهیه‌کنندگان این ویدئوی 8 دقیقه‌ای خود را معرفی نکرده‌اند اما محتوای این فیلم نشان می‌دهد که کار یک سازمان مسیحی آمریکایی است که با نشان دادن آینده و سرنوشت اروپا در حقیقت قصد دارد که زنگ خطر را برای آمریکا به صدا درآورد. در این فیلم درباره رشد جمعیت مسلمان مهاجر در اروپا آمارهایی ارائه شده و آمده است که قاره اروپا به‌زودی به تسخیر مسلمانان درخواهد آمد و حالا آمریکایی‌ها باید مراقب باشند که این روند برای آنها تکرار نشود. 

در بخشی از این فیلم آمده که دولت آلمان خودش پیش‌بینی کرده این کشور تا سال 2050 به یک کشور مسلمان تبدیل شود. نیمی از کودکانی که در هلند متولد شده‌اند اکنون مسلمانند و در 30 سال آینده جمعیت مسلمان انگلیس 30برابر خواهد شد. البته در این فیلم بزرگ‌نمایی‌هایی هم شده‌است؛ مانند اینکه گفته شده میزان زاد و ولد زنان مسلمان فرانسه 1/8 کودک است. این رقم نمی‌تواند درست باشد زیرا براساس آمار سازمان ملل بالاترین میزان زاد و ولد در دنیا را نیجریه با سالانه 1/7 کودک دارد.

بخش‌هایی از این ویدئو توسط کارشناسان بین‌المللی زیر سؤال رفته است  اما این فیلم همچنان مشتاقان زیادی دارد و در محافل مختلف درباره آن بحث می‌شود و به آمار آن اشاره می‌شود. به این ترتیب این سؤال پیش می‌آید که چرا در غرب بازار چنین فیلم‌ها و استدلال‌های هشداردهنده‌ای تا این اندازه داغ است و خریدار دارد. یک دلیل می‌تواند این باشد که این روزها در خیابان‌های لندن زنی که برقع به‌صورت دارد را صدها چشم دنبال می‌کند. هیچ سیاستمداری در اروپا نیست که این روزها حرفی از تشویق سیاست‌های مهاجرتی بزند.

خارجی‌ها در اروپا این روزها کارگران مهمانی به شمار می‌روند که قرار است روزی به خانه خود بازگردند. هیچ دولتمردی در اروپا جرات ندارد بگوید که با این رشد جمعیت مهاجر، این قاره باید به سمت یک جامعه چندفرهنگی برود و باید ارزش‌هایش را بازبینی کند.

در اروپا این حساسیت و نگرانی درباره مهاجران مسلمان وجود دارد اما در آمریکا اسپانیایی‌تبارها هستند که روند مهاجرتی‌شان جامعه آمریکا را تهدید می‌کند.

حضور یک رئیس‌جمهور سیاه‌پوست در کاخ سفید که اسم میانی‌اش هم به طور اتفاقی حسین است، به بدبینی در این باره دامن زده‌است. اکنون مهاجرت و چگونگی تعامل با مهاجران در اروپا از یک موضوع اجتماعی به یک مسئله سیاسی تبدیل شده‌است. این روزها که اروپا وارد رکود اقتصادی کم‌سابقه‌ای شده این مسئله حساس‌تر شده‌است. در سال‌های پیش رو این موضوع به اصلی‌ترین مسئله دولت‌های اروپایی تبدیل خواهد شد.

نشریه نشنال

کد خبر 88009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز