محمدحسین فرهنگی * نامگذاری سال 1388 به‌عنوان اصلاح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری را باید نقطه عطفی در بازنگری مقوله مصرف یا به عبارتی انقلابی ملموس در مصرف گرایی و اسراف در جامعه ذکر کرد.

همانطور که از فرمایشات رهبر انقلاب استنباط می‌شود اصلاح الگوی مصرف یک اقدام بلند‌مدت است نه کوتاه‌مدت. برای اجرایی شدن اصلاح الگوی مصرف در جامعه و قوای سه‌گانه کشور اعم از مجریه، قضاییه و مقننه باید نخست زیرساخت‌های لازم برای آن در نظر گرفته شود، سپس اهداف لازم را تعیین نمود.

یکی از مؤثرترین هدف‌ها برای اجرایی شدن اصلاح الگوی مصرف، بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در جامعه است که به‌طور قطع تاثیرات بسیار زیادی در کاهش مصرف خواهد داشت. اجرایی شدن بحث هدفمند کردن یارانه‌ها آن هم در راستای کار کارشناسی دقیق و زمان‌بندی شده موجب می‌شود تا گام قابل توجهی در منابع کشور برداشته شود.

از سوی دیگر برای اجرایی شدن بحث اصلاح الگوی مصرف لازم است مجلس در کنار دولت اقدامات حمایتی لازم را به انجام برساند. در این بین کمیسیون‌های مجلس اعم از اقتصادی، برنامه و بودجه و محاسبات، صنایع و معادن، عمران و نیز اجتماعی و قضایی و حقوقی و حتی فرهنگی نیز باید اقدامات لازم را در چارچوب وظایف خود به انجام برسانند.

خوشبختانه اقدامات خوبی در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی شروع شده است که هرچه سریع‌تر باید وارد فاز اجرایی شود. دولت هم طی هفته‌های اخیر الگوهای مصرف آب و برق را اصلاح و ابلاغ کرده است. قوه مجریه یا دولت به‌طور حتم برای اجرایی شدن بحث اصلاح الگوی مصرف در سال 1388باید منابع کشور را به نحو مؤثر و دقیقی مدیریت کند. در کنار مدیریت منابع، بحث راندمان و بهره‌وری نیز باید لحاظ شود.

اما برای اصلاح الگوی مصرف به اقدامات کلان و فراتری نسبت به این مصوبات نیازمندیم. اگر بخواهیم بحث اصلاح الگوی مصرف در جامعه را نهادینه کنیم باید به مباحث فرهنگی و آموزشی توجه ویژه‌ای مبذول شود.

برای رسیدن به بهره‌وری‌، لازم است قدم‌های لازم در این خصوص برداشته شود. یکی از مهم‌ترین اقدامات، بحث اصلاح فناوری است. مجموعه مسائل اعم از فرهنگی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی می‌تواند موجب شود تا اصلاح الگوی مصرف در جامعه ما صورت اجرایی به‌خود گیرد.

* عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس

کد خبر 87873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز