همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در ششمین همایش ملی بیوتکنولوژی، ضمن انتقاد از بی‌توجهی به شناسنامه برنجهای وارداتی که احتمال دستکاری ژنتیک آنها وجود دارد، بر لزوم بازنگری در قوانینی که موجب سختگیری نسبت به تحقیقات داخلی می‌شوند تاکید کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر بی‌توجهی به شناسنامه برنجهای وارداتی و سختگیری نسبت به تحقیقات داخلی گفت: برخی قوانین و مقرراتی که تدوین می‌شوند بازدانده هستند و این دیدگاه‌های سختگیرانه در حوزه علم و فناوری، چالش‌های جدی را ایجاد کرده است که باید در این زمینه قانون زدایی شود.

عباس رجایی در مراسم افتاحیه ششمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران وجود تفکرات متضاد در زمینه توسعه فناوری در کشور را از چالشهای مهم در این حوزه ذکر کرد و گفت: برخی بر این باورند که باید جلوی سرعت روند توسعه فناوری را به دلیل ریسک‌پذیر بودن آن گرفت و برخی معتقدند باید به سرعت جلو برویم و موانع و خطرات را رفع کنیم.

در دیدگاه اول باید کلیه سیستمها را متوقف کرد و در نگرش دوم باید به سرعت در حوزه‌های مختلف علمی پیش برویم تا به قله‌های علم و فناوری دست یابیم.
رجایی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون دیدگاه اول در کشور حاکم بوده است، اظهار داشت: حاکم بودن این نگرش باعث شده است بسیاری از تحقیقات در کتابخانه‌ها و مجموعه‌های بایگانی باقی بماند.

وی با ابراز نگرانی از ادامه این روند، ادامه داد: بسیاری از قوانین و مقرراتی که در این زمینه تدوین شده بازدارنده است و لازم است در این زمینه قانون زدایی و مقررات زدایی آغاز شود. اجرایی شدن این امر مستلزم داشتن ابزارهایی است تا کمک کند دیدگاهها و نگرشهای بسته ای که در برخی محیطها وجود دارد برطرف شود و راههای رسیدن به قله‌های فناوری هموار شود.

وی رسیدن به افق 1404 را از دیگر زمینه های موفقیت ایران در معادلات سیاسی ذکر و خاطرنشان کرد: طبق برنامه افق 1404 ایران باید موفق به تولید 300 میلیون تن مواد کشاورزی و غذایی شود این در حالی است که در حال حاضر 104 میلیون تن مواد کشاورزی تولید می شود.

رجایی میزان زمینهای مستعد کشاورزی موجود در کشور را 16 هزار هکتار دانست و تاکید کرد: اینکه آیا زمین‌های موجود مستعد تولید این میزان مواد کشاورزی است یا خیر و بهترین روش برای پر کردن فاصله 5 تولید موجود تا تولید مطلوب کدام است، سئوالاتی است که باید متخصصان و فعالان در زمینه بیوتکنولوژی پاسخ دهند تا با استفاده از فناوریهای نوین بهترین روش را انتخاب کنیم.

رجایی در ادامه به تحقیقات محققان کشور در زمینه تولیدات کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر بدون توجه به شناسنامه و گواهی تولید برنج کشورها، اقدام به واردات این محصول می‌کنیم که این امر باعث بروز آسیبهای جدی در عرصه تولید برنج شده است.این امر در حالی صورت می‌گیرد که وقتی در کشور خودمان تحقیقاتی در این زمینه انجام می‌شود بحثها و مخالفتهای فراوانی با آن می‌شود و استفاده از شیوه‌های نوین در تولید برنج ناممکن خوانده می‌شود.

رجایی وارد شدن در عرصه قانون ایمنی زیستی را یکی از افتخارات کمیسیون کشاورزی مجلس ذکر کرد: این قانون یکی از قوانین مترقی و جدید در حوزه کشاورزی است که این کمیسیون در آن وارد شده است و با تلاش در این زمینه موفق به تصویب آن شده است. این قانون به شورای نگهبان ارسال شده است که امیدواریم به زودی مورد تایید این شورا قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس توجه به فناوریهای نوین و بها دادن به بخش خصوصی را از جمله رویکردهای قانون جدید  ایمنی زیستی عنوان کرد و گفت: تجربه ثابت کرده است که جاهایی که بخش خصوصی وارد شده است نتایج خوبی حاصل شده است.
وی با بیان اینکه وظایف هر یک از دستگاههای مرتبط با ایمنی زیستی در قانون جدید تعریف شده است، اظهار داشت: ما به عنوان کمیسیون کشاورزی مجلس آمادگی خود را در زمینه رفع مشکلات بیوتکنولوژی اعلام می کنیم.

کد خبر 87823

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز