همشهری آنلاین: ژنرال سابق آرژانتینی که ریاست یکی از مهمترین بازداشتگاه‌های این کشور را عهده دار بود، به دلیل نقض حقوق بشر به حبس ابد محکوم شد.

به گزارش بی بی سی، سانتیاگو عمر ریوروس در زمان خدمت خود فرماندهی پادگان‌های نظامی موسوم به مایو در حومه بوئنوس ایرس را عهده دار بود.

او به دلیل دست داشتن در قتل فلورئال اویاندا یک عضو 15 حزب جوانان کمونیست در سال 1976 مجرم شناخته شد.

فلورئال اویاندا و مادرش در سال 1976 توسط یک جوخه نظامی ربوده شده و سربازان آن‌‌ها را جهت یافتن محل اختفای پدر فلورئال که از رهبران اتحادیه‌های حزب کمونیست بود، مورد شکنجه قرار داده بودند.

ایریس پریرا مادر فلورئال که جهت ارائه شهادت علیه این ژنرال سابق در دادگاه حضور یافته بود، در توصیف این شکنجه‌ها گفت: آن‌ها جریان برق به زیر بغل، سینه‌ و دهان من وصل کردند و همین شکنجه را نیز در مورد پسرم انجام دادند.

مادر فلورئال پس از سه سال تحمل حبس از زندان آزاد شد اما ماموران امنیتی بدن پسرش را  در سواحل اروگوئه در حالی که به دست‌‌ها و پاهایش دست بند زده بودند و بر اندامش آثار شکنجه دیده می‌شد، پیدا کردند.

ریوروس پیشتر به اتهام جرایمی که انجام داده بود در سال 1985 در دادگاه محکوم شده بود. او در سال 1989 به دستور کارلوس منم رئیس جمهوری وقت آرژانتین مورد عفو قرار گرفت. در سال 2007 دادگاه عالی آرژانتین حکم عفو ریوروس را لغو ورا هرا برای محاکمه مجدد وی هموار کرد.

تصاویر ناپدید شدگان دوران موسوم به جنگ‌های کثیف

این ژنرال سابق متهم به 40 مورد جنایت علیه بشریت از جمله علیه افرادی است که طی دوران جنگ‌های کثیف ناپدید شدند.

علاوه بر ریوروس، فرناندو ئرپلائتسن رئیس اطلاعات بازداشتگاه مایو، نیز در ارتباط با قتل فلورئال اویاندا به 25 سال زندان محکوم شد.

بنا بر گزارش‌های گروه‌های حقوق بشر در حدود 5 هزار زندانی در اردوگاه پادگان مایو نگهداری می‌شدند. این مرکز نظامی بزرگترین بازداشتگاه دوران حاکمیت نظامیان در آرژانتین محسوب می‌شد.

طی دوران حاکمیت نظامیان در آرژانتین در فاصله سال‌های 1976 تا 1983 که به دلیل اعمال خشونت علیه شهروندان این کشور به جنگ‌های کثیف مشهور شده است، 30 هزار آرژانتینی کشته و یا ناپدید شدند.

کد خبر 87733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز