یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: آی‌بی‌ام با همکاری وزارت انرژی آمریکا ابررایانه‌ای تولید می‌کند که در زمان فعالیت ۳۰ برابر سریعتر از سریع‌ترین ابررایانه فعلی جهان، یعنی ابررایانه «بلوجین/ال» خواهد بود.

به گزارش تک وب، اداره علوم و همچنین سازمان ملی امنیت هسته‌ای آمریکا NNSA که هر دو زیرنظر وزارت انرژی این کشور هستند، در پنج سال آینده ۳۵ میلیون دلار از ۵۸ میلیون دلار مورد نیاز برای طراحی این ابررایانه قدرتمند را تامین خواهند کرد و آی‌بی‌ام نیز ۲۳ میلیون دلار در این طرح سرمایه‌گذاری خواهد کرد. برای ساخت ابررایانه جدید از ساختاری برگرفته از ساختار ابررایانه‌های خانواده بلوجین آی‌بی‌ام استفاده می‌شود.

هم‌اکنون ابررایانه بلوجین/ال که در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور آمریکا نصب شده با سرعت محاسباتی 6/280 ترافلاپ سریعترین ابررایانه جهان بوده و ابررایانه یی‌سرور بلوجین سلوشن در مرکز تحقیقات توکاس واتسون همین شرکت، با سرعت 2/91 ترافلاپ سومین ابررایانه سریع جهان محسوب می‌شود.

لینتون اف. برکس مدیر سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا اعلام کرد ابررایانه‌ها در زمینه بررسی ایمنی و قابل اطمینان بودن سلاح‌های هسته‌ای قدیمی دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و نیاز به آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی را منتفی می‌کنند و به علاوه شبیه‌سازی‌های فرایند‌های پیچیده زیستی، شیمیایی و فیزیکی را ممکن می‌سازند.

ابررایانه جدید که تا پنج سال آینده توسط آی‌بی‌ام ساخته می‌شود سرعتی بیش از یک پتافلاپ خواهد داشت و یا به عبارتی قادر به انجام بیش از هزار تریلیون محاسبه در هر ثانیه خواهد بود.

کد خبر 8772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز