چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هرچند حالا دیگر پس از گذشت 2 ماه از زمان مورد انتظار، کسی انتظار برگزاری دوسالانه تصویرگری را ندارد

اما سخنان دیروز مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نشان داد برگزارنشدن این دوسالانه چه علت عجیبی دارد.

محمود شالویی به ایسنا گفت: برگزاری دوسالانه تصویر‌گری منوط به توافق میان معاونت فرهنگی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد درباره‌ زمان و چگونگی برگزاری دوسالانه تصویرگری  افزود: متأسفانه برای برگزاری این دوسالانه با برخی ابهامات مواجه شده‌ایم که از آن جمله می‌توان به متولی‌گری این دوسالانه توسط معاونت فرهنگی و معاونت هنری اشاره کرد.

دوسالانه تصویرگری که تا‌کنون 5 بار برگزارشده است، به تصویرگری کتاب‌های کودکان می‌پردازد و از این نظر احتمالا معاونت فرهنگی نیز وارد بحث شده است. شالویی  ادامه داد: «بحث برگزاری دوسالانه تصویر‌گری پیش از این در معاونت هنری در حال بررسی بود، اما از نیمه کار متوجه شدیم که معاونت فرهنگی نیز برای برگزاری این دوسالانه درخواست کرده است.

از آنجا که مقوله‌ تصویر‌گری با حوزه‌ کتاب مرتبط است، لذا باید جلسات بیشتری با معاونت فرهنگی برگزار کنیم تا به نتیجه قطعی دراین زمینه برسیم.»

البته شالویی درباره چگونگی برگزاری 5 دوره گذشته توضیحی نداده است، اما آن طور که می‌گوید، پیش از این مدیران معاونت فرهنگی مکاتبات رسمی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری این دوسالانه داشته‌اند و از این‌رو تا انجام هماهنگی‌های بیشتر در این حوزه وضعیت دوسالانه تصویر‌گری و زمان برپایی آن نامشخص است؛ یعنی عملا دوسالانه تصویرگری تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

این در حالی است که 18 فروردین امسال «غلامعلی طاهری»، مشاور مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفته بود: برنامه‌ریزی‌های ششمین دوسالانه تصویرگری از دی‌ماه سال گذشته آغاز شده است و تقریباً همه برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری آن انجام شده و فراخوان آن نیز آماده انتشار است که ظرف هفته آینده منتشر خواهد شد.

طاهری با اشاره به انتخاب اعضای شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی این دوسالانه ادامه داد: با توجه به آمادگی لازم مرکز هنرهای تجسمی برای برگزاری این دوسالانه که حدود 6 سال به تـعویق افتاده است، ضرورتی در تأخیر بیشتر وجود ندارد و این دوسالانه که قرار بود اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برگزار شود با یک ماه تأخیر، خردادماه امسال در اهواز برگزار خواهد شد.

اما وقتی به خرداد رسیدیم، دبیر ششمین دوسالانه تصویرگری از معلق بودن وضعیت برگزاری و برنامه‌ریزی برای این دوسالانه خبر داد. بهرام کلهرنیا اول خرداد به ایسنا گفت: با توجه به تراکم برنامه‌های دفتر هنرهای تجسمی در خردادماه سال‌جاری و همزمان شدن شرکت هنرمندان ایران در دوسالانه ونیز، برگزاری دوسالانه سفال و سرامیک، نمایشگاه تجلی احساس ودیگر برنامه‌های قطعی در این حوزه طی ماه‌های آینده، در حال حاضر تمام برنامه‌های ما در ارتباط با دوسالانه تصویرگری متوقف شده است.

کلهرنیا ادامه داد: باید مدت زمانی بگذرد تا ما به حالت مطلوبی برای برنامه‌ریزی در این زمینه برسیم و به همین دلیل تا زمان برگزاری نشست بعدی شورای سیاستگذاری این دوسالانه نمی‌توانم درباره برنامه‌های این دوسالانه صحبت قطعی داشته باشم.

پنجمین دوسالانه تصویرگری سال 81 برگزار شد و قرار بود ششمین دوسالانه تصویرگری نیز به‌طور همزمان در تهران و شیراز برپا شود که بعدا به تهران و اهواز تغییر یافت. طاهری 4 ماه پیش همچنین گفته بود: همه هنرمندان تصویرگر از برگزاری این دوسالانه مطلع بوده‌اند و تنها منتظر انتشار فراخوان بودند.

با توجه به اینکه فراخوان‌ نیز چیز اضافه‌ای ندارد و یک ماه نیز تاریخ برگزاری آن به تعویق افتاده است، بنابراین هنرمندان  برای خلق آثارشان و شرکت در این دوسالانه فرصت دارند. تأخیر بیش از این در برگزاری دوسالانه تصویرگری خوشایند نیست و جامعه هنرمندان تصویرگر را دچار این ابهام کرده است که چرا 6 سال برگزاری این دوسالانه به تعویق افتاده است. مرکز هنرهای تجسمی از یکسال پیش برای برگزاری این دوسالانه اعلام آمادگی کرده   و همه چیز از نظر ما آماده است و بهانه‌ای برای به تأخیر انداختن آن نداریم.

حالا البته بهانه خوبی وجود دارد...

کد خبر 87708

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز