همشهری آنلاین : فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسات مالی با تصویب شورای پول و اعتبار زیر نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در برنامه سه شنبه شب گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، حسین قضاوی، قائم مقام بانک مرکزی با توجه به داده‌های مرکز آمار ایران در سال 1381 که در آن تعداد صندوق های قرض الحسنه 4500 صندوق بوده است، تعداد کنونی آنها را 6000 تخمین زد و گفت: البته توزیع این صندوق ها یک نواخت نیست به گونه ای که 60 درصد آنها در 4 استان اصفهان (724 مورد)، خراسان (663 مورد)، تهران (634 مورد) و مازندران (516 مورد) قرار گرفته است.

وی افزود: انگیزه قالب گردانندگان این صندوق ها معنوی بوده و بانک مرکزی می خواهد تا ضمن حفظ فعالیت صندوق هایی که در چارچوب درست فعالیت می کنند، بخشی هم که در قالب تعریف شده عمل نمی کنند از جمله سپرده مشروط دریافت می کنند یا کادر مناسب ندارد، آنها را جهت دهد.

هادی قوامی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای پول و اعتبار نیز فعالیت های اقتصادی را به دو گروه متشکل و غیر متشکل تقسیم کرد و گفت: بانک مرکزی وظیفه نظارت را برعهده دارد.

وی با اشاره به توجه فرهنگ ایرانی و اسلامی به سنت قرض الحسنه و تشکیل نخستین صندوق در سال 1342 در جوار مسجد لرزاده گفت: ساماندهی نشدن قرض الحسنه ها می تواند منجر به فعالیت های دیگری شود که موجب بی نظمی در عملکردهای اقتصادی شده است و انگیزه الهی آن را نیز مخدوش کند از این رو بحث متشکل کردن آنها و نظارت اهمیت پیدا می کند.وی افزود: مجلس در سال 1383 مسئله تنظیم را تصویب کرد.

قضاوی صندوق های قرض الحسنه را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: این صندوق ها شامل: خانوادگی، اداری و مساجد، زیرمجموعه های سازمان اقتصاد اسلامی و غیر زیرمجموعه ها را شامل می شود که گروه اول تک شعبه ای هستند و نیازی به نظارت ندارند، گروه دوم هم که تعداد آنها 1000 تا 1200 مورد ارزیابی می شود، زیرنظر سازمان اقتصاد اسلامی قرار دارند که در آنها بانک مرکزی و سازمان به توافق می رسند و ضوابط آسانی بر آنها اعمال خواهد شد.

وی درباره دسته سوم که زیر مجموعه سازمان اقتصاد اسلامی نیستند افزود: این گروه پس از ابلاغ دستورالعمل باید خود را با شرایط از جمله دست کم 50 میلیون تومان سرمایه اولیه و پرداخت حداکثر 5 میلیون تومان تسهیلات وفق دهند.

قائم مقام بانک مرکزی زمان اجرای مصوبه را در مورد موسسات اعتباری غیربانکی تا پایان آذر اعلام کرد و گفت: گر چه این مهلت برای قرض الحسنه ها هم نافذ است ولی از آنجا که مانند موجود زنده نمی توان انتظار داشت که به یکباره قرض الحسنه ها شرایط جدید را اعمال کنند، امکان دادن زمان بیشتر به آنها وجود دارد از این رو کسانی که در این صندوق ها سپرده گذاری کرده اند نباید نگران باشند البته از همه انتظار می رود که با شناخت و دقت اقدام به سپرده گذاری کنند.
وی حفظ منافع مردم را از محورهای اصلی تصمیمات بانک مرکزی دانست و افزود: حداکثر کارمزد در صندوق های قرض الحسنه 4 درصد پیش بینی شده است که البته می تواند کمتر هم باشد.
قضاوی درباره تشکیل بانک قرض الحسنه هم گفت: قرض الحسنه یک سنت حسنه است و بانک مرکزی وظیفه خود را تقویت این ارزش می داند، از این رو یکی از تصمیم های اتخاذ شده ایجاد بانک قرض الحسنه از محل سپرده گذاری مردمی در بانک ها بود که هم اکنون با 15 هزار میلیارد تومان سپرده عملیاتی شده است و شعبه هایی هم در اختیار این بانک قرار داده شده است، البته این بانک در گذر زمان رشد خواهد کرد

کد خبر 87650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز