سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند در حال حاضر صنایع فلزی و معدنی از صنایع پیشرو بازار هستند و شرکت‌های پتروشیمی نیز به‌دلیل افزایش قیمت نفت در مدار صعودی قرار گرفته‌اند.

به گزارش همشهری، سال گذشته همزمان با آغاز فصل تابستان قیمت سهام شرکت‌های معدنی و فلزی آنچنان رشد کرد که شاخص‌های بورس تهران سر به آسمان گذاشتند و یک شبه ره صد ساله رفتند.

افزایش ارزش سهام این شرکت‌ها باعث شد جو عمومی بازار سهام چنان تغییر کند که شاخص بورس تهران حتی به مرز 13 هزار هم برسد اما از اواخر تابستان سال گذشته به‌دلیل وقوع بحران‌های مالی در جهان، سهام این شرکت‌ها با نزول مواجه شدند؛

به‌طوری که ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان که در آن دوران 10 میلیارد دلار برآورد می‌شد ابتدای امسال به 3 میلیارد دلار رسید.اما آمار و ارقام جدید نشان می‌دهد که حرکت رو به صعودی این شرکت‌ها بار دیگر آغاز شده است.

در همین مورد هادی بیدختی، کارشناس بازار و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس گفت: در حال حاضر شرکت‌های گروه فلزات و همچنین شرکت‌های معدنی از سهام پیشرو بازار هستند.

وی با بیان اینکه ارزش سهام این شرکت‌ها عموما به‌دلیل افزایش بهای جهانی فلزات و همچنین مواد معدنی رشد کرده است، افزود: در طول روز‌های گذشته قیمت جهانی فلز روی، مس و همچنین فلزات رنگین روبه افزایش بود این موضوع باعث رشد قیمت سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد مانند فولاد مبارکه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند - مثل سرمایه‌گذاری امید یا توسعه صنعتی- شده است. از سوی دیگر این افزایش قیمت‌ها روی سهام شرکت‌هایی مانند چادرملو و گل گهر که تولید‌کننده سنگ آهن هستند نیز تاثیر گذاشته است.

بیدختی ادامه داد: همچنین ارزش سهام شرکت‌های پتروشیمی به‌دلیل بالا رفتن قیمت نفت رو به رشد است؛ چرا که افزایش بهای نفت منجر به رشد قیمت محصولات پتروشیمی و شیمیایی می‌شود و در این میان شرکت‌هایی که تولیدات‌شان ارتباط نزدیک‌تری به نفت دارد از این موضوع بیشتر منتفع می‌شود مانند شرکت پتروشیمی خارک که متانول تولید می‌کند.

در همین رابطه مجید اصلی، کارشناس بازار سرمایه ضمن تایید سخنان بیدختی تاکید کرد:در 3 ماهه اول امسال عموما سهام بانک‌ها مورد توجه سهامداران بود اما از چند ماه گذشته به‌دلیل افزایش قیمت‌های جهانی نفت، طلا و فلزات اساسی، تغییراتی در صنایع پیشرو بازار به‌وجود آمد.

وی با بیان اینکه وابستگی بازار سهام ایران رفته‌رفته به بازار‌های جهانی بیشتر شده است، گفت: افت شدید شرکت‌های گروه معادن و فلزات به‌دلیل بحران‌های مالی دنیا باعث کاهش زیاد قیمت سهام این شرکت‌ها شد اما در طول چند ماه گذشته با کم شدن آثار بحران مالی دنیا و افزایش قیمت‌های جهانی قیمت سهام این شرکت‌ها نیز رشد کرد.

به گفته وی، قیمت محصولات جهان تابعی از قیمت نفت است؛ بنابر این با افزایش قیمت نفت، قیمت محصولات پتروشیمی و همچنین ارزش سهام آنها افزایش می‌یابد.

اصلی افزود: در گروه شرکت‌های معدنی اگر قیمت‌های جهانی روی از مرز 2هزار دلار عبور کند شرکت‌های تولید‌کننده این محصول با افزایش بسیار خوبی در ارزش سهام‌شان روبه‌رو خواهند شد.

وی تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز که در طول چند ماه اخیر با کاهش شدید ارزش سهام روبه‌رو بوده، پتانسیل خوبی برای رشد ارزش سهامش دارد.

کد خبر 87610

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز