سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ونزوئلا، توافق دولت‌های بوگوتا و واشنگتن بر سر اعزام نیرو‌های بیشتر آمریکایی به خاک کلمبیا را به منزله تهدید جنگی قلمداد کرد.

به گزارش الجزیره، هوگو چاوز در روز دوشنبه 10 اوت در سخنانی در اجلاس اتحادیه کشور‌های آمریکای جنوبی(اوناسور) که در کیتو پایتخت اکوادور برگزار می‌شود، با اشاره به تهاجم ارتش کلمبیا به یک اردوگاه چریکی در خاک اکوادور در سال 2008، گفت: بادهای جنگ وزیدن گرفته است... من به آنان اجازه نمی‌دهم آنچه بر سر اکوادور آوردند بر سر ونزوئلا نیز بیاورند.

چاوز افزود: در صورتی که نیرو‌های حامی جنگ کلمبیا که توسط آمریکایی‌ها تحریک می‌شوند جرات حمله به خاک ونزوئلا را به خود بدهند ما به طور نظامی و قاطع پاسخ خواهیم داد.

در غیاب الوارو اوریبه رئیس جمهوری کلمبیا معاون وزیر امورخارجه این کشور که در اجلاس اوناسور حضور یافته است، در واکنش به اظهارات چاوز از تصمیم کلمبیا در توافق با آمریکا بر سر پایگاه‌های نظامی دفاع کرد و گفت: این پایگاه‌ها متعلق به آمریکا نخواهند بود؛ آن‌ها همچنان پایگاه‌های ارتش کلمبیا خواهند بود که ارتش آمریکا آن‌ها را مورد استفاده قرار خواهد داد.

در حالی که کلمبیا معتقد است که تحویل دادن پایگاه های نظامی این کشور برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی‌شود، جاوز و رافائل کورئا روءسای جمهور ونزوئلا و اکوادور اعلام کرده‌اند که اقدام دولت کلمبیا مبنی بر صدور مجوز جهت استفاده آمریکایی‌ها از این پایگاه‌ها نه تنها تهدیدی برای ونزوئلا و اکوادور است که تهدیدی برای کل اعضای اوناسور محسوب می‌شود.

طرح دولت آمریکا مبنی بر اعزام نیرو به 7 پایگاه نظامی کلمبیا از سوی بولیوی، شیلی، کوبا و برزیل نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

کد خبر 87552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز