دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

علی کهن‌نسب: امروزه وضعیت محیط‌زیست، آب، انرژی و... به قدری پیچیده و مبهم است که همه فعالان محیط‌زیست را به تفکر واداشته است

به همین دلیل تلاش می‌شود در دنیای امروزی از هر ابزاری برای بهبود محیط‌زیست و جلوگیری از هدر رفتن آب، انرژی و... بهره گرفته شود. حال شاید این سؤال کمی عجیب باشد. این که ورزش در حفظ محیط‌زیست و انرژی چه تأثیری می‌تواند داشته باشد و در این بین ورزشی مثل فوتبال با میلیون‌ها هوادار در سرتاسر جهان چه نقشی را می‌تواند ایفا کند.
باشگاه‌ها با میزبانی شایسته و سبز و ورزشگاه‌های مجهز می‌توانند نقش فعالی در حفظ محیط‌زیست و انرژی داشته باشند و با آموزش هواداران نقش مهمی را در افزایش آگاهی تماشاگران به خصوص نوجوانان ایفا کنند. رقابت‌های المپیک 2008 پکن را که خاطرتان هست؟ ورزشگاه معروف «آشیانه پرنده‌» نگاه میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان را به خود جلب کرد. این ورزشگاه نمونه خوبی برای استفاده از فن‌آوری نوین در صنعت ورزش برای کمک به محیط‌زیست است.

در این ورزشگاه زیبا سیستم انرژی خورشیدی و آبیاری بارانی به کار گرفته شده است. سیستم آبیاری این ورزشگاه به‌گونه‌ای است که آب باران جمع‌آوری و ذخیره می‌شود و برای نظافت و آبیاری زمین چمن ورزشگاه از آن استفاده می‌شود. سیستم دیگری در این ورزشگاه کمک می‌کند تا هوای خنک داخل ورزشگاه حفظ شود و  به صرف انرژی برای تولید سرما نیاز نباشد.

ورزشگاه «ارنست هاپل» در اتریش ، میزبان فینال رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال 2008

ورزشگاه «برنابو» باشگاه رئال مادرید

دیگر ورزشگاهی که در این مسیر گام برداشته، ورزشگاه «ارنست هاپل» در وین اتریش است که میزبان فینال رقابت‌های جام ملت‌های اروپا در سال 2008 بود. سیستمی که در این ورزشگاه به کار گرفته شده از انتشار دی‌اکسید کربن 35 درصد کاسته است و این را باید مدیون نوآوری‌هایی دانست که در این ورزشگاه با نصب تشتک (صفحه) خورشیدی برای تولید انرژی به کار گرفته شده است.

در ورزشگاه خانگی باشگاه رئال مادرید اسپانیا (سانتیاگو برنابو) نزدیک به 350 هزار کیلو زباله جمع‌آوری و دوباره بازیافت می‌شود. همچنین با ابتکار مدیران این باشگاه در سال گذشته، جشنی برای کودکان و نوجوانان  در این ورزشگاه برگزار شد که هدفش آموزش و آگاهی دادن به آنان برای رفتارهای شایسته در باره محیط‌زیست بود.

باشگاه بارسلونا نیز با نصب سیستم آبیاری جدید از 52 آب‌پاش مخصوص برای آبیاری ورزشگاه نیوکمپ استفاده می‌کند. این سیستم به گونه‌ای است که با نور خورشید و باد در تمام نقاط زمین تنظیم می‌شود و به همین دلیل از هدررفتن آب جلوگیری می‌کند.

در حال حاضر رعایت معیارهای محیط‌زیستی را در اکثر ورزشگاه‌های پیشرفته جهان می‌توان مشاهده کرد؛ به‌عنوان مثال در ورزشگاه «گوادا لاجارا»ی مکزیک نیز برای بازسازی ورزشگاه، سیستم جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب باران و استفاده مجدد از آن را به کار گرفته‌اند. با استفاده از این سیستم می‌توان تا 03 هزار متر مکعب آب را ذخیره کرد. فیلترهای نصب شده این اجازه را می‌دهد تا آب باران برای سرویس‌ها و آبیاری (و نه برای نوشیدن) قابل استفاده شود.

سیستم مشابهی نیز در ورزشگاه یک باشگاه نه‌چندان مطرح انگلیسی به نام «دارتفورد» در ناحیه‌ای به نام «کنت» استفاده می‌شود.

ورزشگاه «آشیانه پرنده» ، میزبان رقابت‌های 2008 پکن

ورزشگاه «نیوکمپ» باشگاه بارسلونا

افزایش آگاهی‌ها برای بازی فوتبال یک زمین مناسب و مسطح الزامی است. نگه‌داری چنین زمینی بی‌شک کار دشواری است؛ به خصوص در کشورهایی که با تغییرهای زیاد آب و هوایی و کمبود آب مواجه اند و به ویژه در کشوری چون آفریقای جنوبی که قرار است میزبان جام‌جهانی 2010 نیز ‌باشد؛ ولی استفاده از فن‌آوری‌های نوین و افزایش آگاهی‌ها می‌تواند کمک زیادی بکند.

ورزش و به ویژه فوتبال می‌تواند نقش زیادی در تشویق نوجوانان به حفظ محیط‌زیست و همچنین بهره‌گیری مناسب از انرژی  داشته باشد.

حال باید پرسید شما چه کمکی می‌توانید به حفظ محیط‌زیست خود کنید؟ آیا باشگاه مورد علاقه شما گامی در این مسیر برداشته است؟

به هرحال روی دیگر ورزش، ایجاد شرایط سبز و شاد برای هواداران و مردم و حرکت در مسیر ایفای مسئولیت‌های اجتماعی چون حفظ محیط‌زیست است.

کد خبر 87482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز