یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر- کامران محمدی: محمدعلی رمضانی فرانی، مدیر اداره کتاب معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه را به مقصد دانشگاه امام حسین ترک کرد.

این تغییر در وزارت ارشاد که البته درست همزمان با اتمام ماموریت کاری رمضانی انجام گرفته است، در شرایطی رخ می‌دهد که تغییر وزیر ارشاد نیز پیش از این، به‌عنوان یقینی‌ترین تغییر در کابینه دهم، مشخص شده است.

محمدحسین صفارهرندی که پس از ماجرای عزل و استعفا و نامه‌نگاری و... عملا وزارت ارشاد را رها کرده است، از بین وزرای باقیمانده در دولت نهم، بی‌گفت‌وگو جای خود را به شخص دیگری خواهد داد که نام‌های حمید رسایی، جواد شمقدری، مهدی کلهر و چند گزینه دیگر، به‌عنوان جانشین احتمالی او شنیده می‌شود.

با این همه، رمضانی فرانی که 9 ماه و 10 روز پیش به تیم صفار هرندی پیوست، منتظر انجام عملی این تغییر نمانده و از فرصت پایان ماموریت، بهترین استفاده را کرده است.

رمضانی که می‌دانست حداکثر 2 هفته دیگر، وقتی که وزیر دولت دهم مشخص شد، باید از اداره کتاب برود، منتظر نماند و راهی دانشگاه امام حسین شد.

دانشگاه امام حسین همان جایی است که رمضانی 10 ماه پیش، پس از 4 ماه بلاتکلیفی اداره کتاب، آن را رها کرد و به اداره کتاب آمد؛ زمانی که صفار هرندی و محسن پرویز با همه سختگیری‌ها و احتیاط‌هایشان، پس از رفتن مجید حمید‌زاده، در به در به‌دنبال جایگزینی مناسب می‌گشتند و نمی‌یافتند و سرانجام از بین نام‌های مختلف، رمضانی را به مراسم معارفه رساندند.

در آن مراسم که 8 آبان 87 برگزار شد، حمیدزاده، مدیرکل سابق اداره کتاب و کتابخوانی به رمضانی فرانی توصیه کرد: «از جمله مباحثی که رمضانی‌ فرانی باید به آن توجه بیشتری نشان دهد، کارشناسی کتاب‌هاست که حدود 99 درصد آن با توجه به مشکلات خاصی که وجود دارد، در بیرون از محیط وزارتخانه انجام می‌شود.»

اما او این توصیه را ظاهرا چندان چندی نگرفت. آمدن رمضانی سبب شد امید تازه‌ای در دل اهالی ادبیات و کتاب به‌وجود‌ آید که شاید داستان پرآب‌چشم دریافت مجوز، پس از 3 سال تمام فراز نفس‌گیر، فرودی نیز بیابد و... نیافت.

رمضانی فرانی در این مدت، نه تنها روال اعطای مجوز را بهتر نکرد، بلکه شرایط باز هم سخت‌تر و مدت بررسی‌ها بازهم طولانی‌تر شد؛ آنچنان که اداره کتاب در ایام رقابت انتخاباتی، به پاشنه آشیل احمدی‌نژاد بدل شد و کار تا جایی پیش رفت که صراحتا از اوضاع انتقاد کرد.

حالا شاید محسن پرویز و صفار هرندی، به این نتیجه رسیده باشند که باید ماه‌های بیشتری را به‌دنبال جایگزین حمیدزاده می‌گشتند، اما رمضانی فرانی قطعا به این نتیجه رسیده است که مدیریت گروه دانشگاهی و درس و بحث کجا و وزارت ارشاد، آن هم اداره کتاب کجا.

هرچند او حالا خود نیز می‌داند که وزارت ارشاد عملا دیگر جای او نخواهد بود و اداره کتاب، به تغییرات بسیار جدی‌تری نیاز دارد و وزیر دهم، هر که باشد، این را خوب می‌داند.

در این اوضاع، بهترین اتفاقی که می‌توانست برای رمضانی رخ دهد، مخالفت محل کار اصلی با تمدید مدت ماموریت او بود که این اتفاق افتاد. مهر می‌نویسد: «این اقدام با وجود پیگیری‌های معاونت اداری- مالی وزارت ارشاد و اداره‌ کل امور اداری این وزارتخانه برای تمدید مهلت ماموریت رمضانی‌فرانی در اداره کتاب صورت گرفته است.»

جالب‌تر اینکه رمضانی که 17 مرداد به شکلی ناگهانی ماموریتش تمام شد و دیگر حتی یک ساعت هم تمدید نشد، حتی در ضیافت شام معاونت فرهنگی با خبرنگاران نیز حضور نیافت و به جای او در این ضیافت که در هتل انقلاب برگزار شد، فرد دیگری در کنار محسن پرویز نشست که حالا جای او را به‌عنوان سرپرست اداره کتاب گرفته است؛

محمد اللهیاری فومنی. پرویز البته در نامه‌ای تشکرآمیز به محمدعلی رمضانی فرانی از تلاش‌های او در برقراری ارتباط سالم با ناشران و به‌ویژه تسریع در روند بررسی کتاب و صدور مجوز نشر آن در مدت 10 ماه اخیر قدردانی کرده است.

کد خبر 87424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز