یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

گروه ورزشی: در شرایطی که ابهامات زیادی در مورد هویت جودوکاران کشته‌شده تیم ملی در حادثه سقوط هواپیما باقی مانده است، هر روز ابعاد تازه‌ای از این مسئله پیچیده مشخص می‌شود.

سید جلال یحیی‌زاده، نماینده تفت و میبد و رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس که در پرونده بررسی هویت ورزشکاران کشته شده در این سانحه هوایی حضور داشته است با اعلام اینکه، براساس بررسی‌های مجلس، ورزشکارانی که به صورت تقلبی به مسابقات جودو در ارمنستان اعزام شدند، بیشتر از چهار نفر بودند، می‌گوید: «هرچند سازمان بازرسی کل کشور وجود چهار بازیکن غیرمجاز را در این تیم تایید کرده ولی اطلاعات به دست آمده به کمیسیون فرهنگی مجلس نشان می‌دهد که جودوکاران غیرمجاز بیشتر از چهار نفر هستند.»

نماینده تفت و میبد با بیان اینکه تقلب در ورزش در شان ما  نیست، خاطرنشان کرد: «باید از سوی دستگاه‌های نظارتی با افراد خاطی برخورد شود تا به راحتی با آبروی کشور بازی نشود.»از سوی دیگر با بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور، تخلف مدیران فدراسیون جودو محرز شده است و سازمان بازرسی در آینده نزدیک گزارش نهایی خود را منتشر خواهد کرد.

فراهانی، مدیر کارگروه ورزش سازمان بازرسی کل کشور در خصوص موضوع صغرسن جودوکاران می‌گوید: «در بررسی که انجام دادیم بعضی هیات‌ها دچار مشکل هستند و برای اینکه بتوانند مقامی کسب کنند، افرادی که نوجوان نیستند را در مسابقات شرکت می‌دهند. آنها با شناسنامه‌ دیگران در این مسابقات شرکت می‌کنند که این از مصادیق جعل است و جعل هم جزو جرائم است. حتی اگر تبعات این جعل مانند اتفاقی که برای جودوکاران افتاد، نباشد. از نظر ما این رویه درست نیست و باید در ورزش در راستای توسعه‌ همگانی یا قهرمانی با پاکی وسلامت کار پیش برویم.»

وی ادامه داد: «موضوع پیگیری صغرسن در ورزش در دستور کار سازمان بازرسی کل کشور است و به تناوب از فدراسیون‌ها و هیات‌ها در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان استعلام‌های ویژه و بررسی‌های دقیقی انجام می‌شود، مخصوصا اگر چیزی داشته باشند. در آن صورت با این پدیده‌ زشت برخوردی قانونی خواهد شد.» فراهانی ادامه داد: «هیات‌ها باید در صدور احکام قهرمانی توجه کنند. در سال جاری و آینده به صورت تصادفی تیم‌های نوجوانان را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و استعلام‌های مختلفی را خواهیم گرفت و اگر ببینیم اشکالی در این قضایا وجود دارد، از مصادیق جرم است.

خواهش می‌کنم هیات‌ها به این مسائل توجه کنند و ورزش کشور را از نظر سلامت به سطح ارتقای لازم برسانند.» فراهانی یادآور شد: «طبق بند «د» ماده‌ 11 سازمان بازرسی کل کشور ما باید گزارش‌های هشداردهنده‌ای را به مدیران اجرایی اعلام کنیم. این امر به منظور پیشگیری از جرم، تخلف یا سوء‌ استفاده احتمالی انجام می‌شود. هیات‌های ورزشی باید توجه کنند که رعایت آیین‌نامه‌ مالی و معاملاتی ملاک عمل آنهاست. آنها با همکاری مدیرکل یا رئیس فدراسیون منابع مالی را به گونه‌ای مصرف می‌کنند که خارج از چارچوب مقررات هیات‌هاست و این مسئله منع قانونی دارد.»

برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها

با گذشت حدود 9 ماه از ورود سازمان بازرسی به پرونده دوشغله‌های ورزش، بسیاری از انتخابات فدراسیون‌های ورزشی با تعلیق مواجه شد. در این میان سازمان بازرسی با حفظ شروط خود همچنان موافق برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی است.

سرپرست گروه تربیت بدنی سازمان بازرسی کل کشور در این رابطه می‌گوید: «در سازمان بازرسی منعی برای برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها وجود نداشته است و حتی در مکاتباتی که با علی‌آبادی داشتیم، تاکید کردیم که انتخابات فدراسیون‌ها طبق اساس‌نامه‌ آنها در زمان معین با رعایت قوانین موجود انجام شود.» وی افزود: «برای نامزد شدن افراد دوشغله جهت ریاست فدراسیون‌های ورزشی هیچ منع قانونی نداریم.»

کد خبر 87368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز