سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: ساختمان قدیمی بن‌بست صبا، بعد از سال‌ها تعطیلی بار دیگر میزبان سازهای استاد ابوالحسن صبا شد

گرچه دیگر در این خانه قدیمی صدای ساز او شنیده نمی‌شود اما پس از سال‌ها که برای انجام مرمت و بازسازی از سوی میراث فرهنگی و دفتر طرح‌های عمرانی ارشاد تعطیل بود، بدست مصطفی کمال‌پورتراب، پژوهشگر موسیقی افتتاح شد.

موزه صبا سال 1353 به دست علی‌اکبرخان شهنازی افتتاح شد و به نقل روزنامه کیهان آویخته بر دیوار موزه، آبان سال1353 این موزه نخستین تجربه اداره کل موزه‌ها در ایجاد یک موزه بیوگرافیک بود.

میلاد کیایی، نوازنده سنتور گرچه هرگز شاگرد صبا نبوده است اما از آن روزگار می‌گوید که 8 ساله بوده وبه یاد می‌آورد که استاد صبا علاوه بر اینکه هنرمند بزرگی بود، یک مدرس خوب هم محسوب می‌شد و دلیل آن تربیت شاگردان برجسته‌ای همچون تجویدی، بدیعی، خالقی، خرم، پایور و... بوده است.

کیایی با اشاره به رنگ و بوی ایرانی در آثار صبا، صحبت‌های خود را اینگونه به پایان رساند: داشتن فرهنگ در وهله اول و بعد هنر از دیگر ویژگی‌های ابوالحسن‌خان صبا بود و به همین دلیل هم عنوان پدر موسیقی ایران شایسته ایشان است.

محمدحسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پایان یافتن دوره مدیریتی خود گفت: خوشحالم که در اواخر سال مدیریتی‌مان، توفیق پیدا کردیم تا یکی از وظایف مهم خود را به نتیجه برسانیم اما امیدوارم تا این راه ادامه پیدا کند؛

چه بسا که یکی از وظایف ما صیانت از فرهنگ و هنر ایران‌زمین است و در این مسیر جامعه هنری باید به طرق مختلف با مشاهیر برجسته فرهنگ و هنر خود ارتباط برقرار کند.

او با اشاره به نقش بزرگان فرهنگ و هنر که در زمان حیات خود قله‌های این عرصه محسوب می‌شدند و توجه خاص در شان آنها تصریح کرد: هنرمندان به‌واسطه آثار هنری خود در بستر زمان حرکت می‌کنند و تا قرن‌ها جایگاه ویژه خود را به‌عنوان قله‌های فاخر این عرصه، از پس ابرها حفظ می‌کنند و موسیقی به‌عنوان هنری فاخر، همواره جزئی از تاریخ فرهنگ و هنر ما محسوب می‌شود و نقاط عطف زیادی دارد که یکی از آنها استادان موسیقی محسوب می‌شوند که با آموزش خود و انتقال تجربیات‌شان توانسته‌اند این هنر را نسل به نسل منتقل کنند.

او افزود: تک‌تک این استادان، بار سخت قضاوت و داوری و تعلیم را به دوش کشیدند. در این 4سال با وجود تمام کاستی‌ها، موسیقی به جایگاه خوبی رسیده است و خوشبختانه امروز اختلاف سلیقه‌های فاحش نیز در حوزه موسیقی دیده نمی‌شود که در راستای آن ظرفیت‌های ناشناخته موسیقی، شناخته شده و نتایج آن در توسعه جامعه بررسی می‌شود.

ایمانی‌خوشخو در پایان اظهار امیدواری کرد که این موزه به شکل قابل توجهی مورد شناسایی قرار بگیرد و نوای موسیقی از آن شنیده شود تا دوستداران موسیقی از این حلقه ارتباطی به دنیای پرستاره موسیقی وارد شوند.

موزه صبا که خانه قدیمی ابوالحسن صباست، با مساحت 230 مترمربع در خیابان ظهیرالاسلام، نبش بن بست صبا قرار دارد. این خانه در اسفند سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. در این موزه، سازها، مدال و دیپلم‌های افتخار، عکس و اسناد شخصی استاد نگهداری می‌شود.

کد خبر 87071

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز