سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار تحقیقات مستقل درباره این امر شده‌اند که سرویس‌های امنیتی انگلیس در شکنجه مظنونان تروریستی دست داشته‌اند

خبرگزاری آلمان از لندن گزارش داد، در گزارشی که روز سه‌شنبه توسط کمیته مشترک حقوق بشر دو مجلس پارلمان انگلیس منتشر شد، آمده است اکنون "تعدادی اتهام نگران‌کننده" درباره مشارکت انگلیس در شکنجه وجود دارد.

اگر چه این کمیته اعلام کرد قادر نبوده اثبات کند که آیا افسران انگلیسی در بدرفتاری با مظنونان دست داشته‌اند یا خیر.

یک سخنگوی دولت روز سه‌شنبه تقاضای تحقیقات مستقل را رد کرد و گفت دولت انگلیس "نه خواستار و نه مشوق شکنجه" است.

A full independent inquiry into allegations of British complicity in torture is the only way to address "woefully deficient" government accountability for security and intelligence services, MPs said on Tuesday.

اتهامات مطرح شده در گزارش شامل تسلیم و سوءاستفاده از بنیام محمد، ساکن انگلیس از پاکستان به مراکش در سال 2002 پیش از انتقالش به زندان گوانتانامو است.

محمد ماه فوریه از اردوگاه نظامی آمریکا آزاد شد و اکنون ساکن لندن است.

هفته گذشته دیوان عالی لندن فاش کرد در طول مدتی که محمد مدعی است به شکل مخفیانه مورد شکنجه قرار گرفته، یک افسر اطلاعاتی انگلیس سه بار از مراکش دیدن کرده است.

این کمیته همچنین به دیگر مواردی اشاره کرده است که مردان انگلیسی که دو نفرشان متهم به اقدامات تروریستی هستند، می‌گویند افسران اطلاعاتی انگلیسی هنگامی که آنها در زندان پاکستان بودند و مورد بدرفتاری قرار داشتند، با آنان ملاقات کرده‌اند.

کمیته پارلمانی گفت، اما در همه این موارد نتوانسته به حقیقت دست یابد، زیرا "سوالات بسیاری هستند که به درستی به آنها پاسخ داده نشده است."

اندرو دیزمور، رییس کمیته گفت: "اتهاماتی که ما در خصوص همدستی انگلیس در شکنجه شنیدیم، بی‌نهایت جدی هستند."

وی گفت: "اظهارنامه‌های کلی مبنی بر همدست نبودن دیگر پاسخی دقیق به بسیاری از اتهامات که با ریز جزییات وارد شده‌اند، نیستند."

در همین حال گروه‌های حقوق بشری نیز روز سه‌شنبه درخواست خود را برای انجام تحقیقات درباره این اتهامات تکرار کردند.

کد خبر 87021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز