علی‌اصغر محمدی: مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فرهنگی و مشاوره وزارت آموزش‌و پرورش در گفتگو با همشهری برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی و تجهیز کتابخانه‌های مدارس کشور را تشریح کرد.

علی کریمی فیروزجایی گفت: اختصاص بودجه 25میلیارد تومانی از سوی رئیس‌جمهوری، امضای توافقنامه‌هایی با شهرداری تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر سازمان‌های فرهنگی و ویژه‌‌برنامه‌های هفته کتاب و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، از جمله این برنامه‌هاست.

وی افزود: جهت‌گیری همه فعالیت‌ها در راستای تعمیق باورهای دینی و اعتقادی دانش‌آموزان و به‌ویژه در سال‌85، آشنایی با سیره نبوی و زندگانی پیامبر اعظم(ص) است.

به گفته وی، در میان رسانه‌های گوناگونی که امروزه در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته‌اند، کتاب همواره به عنوان یک رسانه «ماندگار»، «پویا» و «نقش‌آفرین» به شمار می‌رود؛ محصولی که در عصر تکنولوژی و به‌وجودآمدن رسانه‌های الکترونیک، همچنان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ و طراز اول برخوردار است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فرهنگی و مشاوره، با اشاره به تلاش‌های جدی برای رشد و تعالی فرهنگ و سامان‌دهی نظام تعلیم و تربیت و برنامه‌های متنوع در رابطه با کتاب، کتابخانه و فعالیت‌های کتابخوانی، گفت: برگزاری مراسم ویژه برای کتاب‌های برگزیده، کتابخانه‌های مطلوب آموزشگاهی، دانشگاهی، عمومی، روستایی، نویسندگان آثار برتر، کتاب سال دانش‌آموزی، دانشجویی، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و کتاب سال دین، برنامه‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر توجه دست‌اندرکاران فرهنگی کشور را به خود جلب کرده است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فرهنگی و مشاوره با اعلام پیشینه هفته کتاب، هماهنگ‌نبودن برنامه‌های بخش‌های مختلف آموزش‌وپرورش در بحث فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخانه، وجودنداشتن برنامه‌های هم‌سو، مستمر و تشکیلاتی منسجم در نظام فرهنگی کشور و نامشخص‌بودن جایگاه اهمیت کتابخانه‌های مدارس، همچنین وجودنداشتن ردیف‌ اعتباری مشخص و قانونی برای کتابخانه‌‌های مدارس، مشکلات کتابداران کتابخانه‌های آموزشگاهی و وجودنداشتن نیروهای متخصص فضای نامناسب کتابخانه‌ها و... را مهم‌ترین مشکلات این بخش عنوان کرد.

کریمی، بی‌بهره‌بودن همه مدارس از کتابخانه و کتابدار را یکی از علل پایین‌‌بودن سرانه مطالعه دانش‌آموزان کشور اعلام کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار و اطلاعاتی که از دفتر آمار، برنامه‌ریزی و بودجه دریافت شده، در حال حاضر در مدارس دوره متوسطه به ازای هر دانش‌آموز 63/7جلد کتاب وجود دارد که این میزان در مقایسه با سرانه گذشته، حدود 5/2جلد رشد نشان می‌دهد و این افزایش در اثر برگزاری نمایشگاه‌های کتاب دانش‌آموزی به مناسبت‌های مختلف در مدارس، نمایشگاه‌های متمرکز منطقه‌ای و استانی، اجرای طرح تجهیز کتابخانه‌های آموزشگاهی، مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح تأسیس و راه‌اندازی کتابخانه‌های متمرکز دانش‌آموزی، برگزاری جشن اهدای کتاب حاصل شده است.

همچنین مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فرهنگی و مشاوره، نقش سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در فضاسازی مناسب، استاندارد و بهینه برای کتابخانه‌های مدارس را بسیار مؤثر خواند و با اشاره به پایین‌بودن سرانه فضای کتابخانه‌ها به ازای عمر دانش‌آموز افزود: ما در دبیرستان‌های کشور 12951 کتابخانه مستقل داریم و این آمار نشان می‌دهد که حدود نیمی از مدارس ما در این دوره تحصیلی، کتابخانه مستقل ندارند. وی اضافه کرد: همچنین تعداد 5040 دبیرستان‌ از فضای کتابخانه‌ برخوردارند اما کتاب ندارند، 4645 دبیرستان نیز کتاب دارند ولی از فضای کتابخانه بی‌بهره‌اند و علاوه بر این آمارها، 9138 دبیرستان هم کتاب و فضای کتابخانه ندارند.

کریمی در پایان، عناوین طرح‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش در چهاردهمین دوره هفته کتاب را که تا دوم آذرماه برگزار می‌شود، بدین شرح اعلام کرد:

  • برگزاری مراسم تقدیر از دانش‌آموزان برتر کتابخوان به صورت متمرکز در تهران و هم‌زمان در 30 استان دیگر
  • تجلیل از کتابداران فعال کتابخانه‌های آموزشگاهی در تهران و هم‌زمان در 30 استان کشور
  • تجهیز 4هزار کتابخانه‌ دبیرستان‌های مناطق محروم کشور با 800هزار جلد کتاب با مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • آماده‌سازی، تولید و توزیع «نرم‌افزار کتاب‌نما» مشتمل بر «فهرست توصیفی کتاب‌های مناسب مدارس کشور»، در تیراژ 10هزار نسخه
  • اجرای مرحله دوم طرح تجهیز کتابخانه‌های دبیرستان به نرم‌افزار سیستم مدیریت کتابخانه‌های آموزشگاهی، شامل 2هزار کتابخانه
  • برگزاری 31 نمایشگاه کتاب متمرکز استانی در سطح دوره متوسطه و زمینه‌سازی برای بازدید و انتخاب کتاب از سوی مدیران، کتابداران، مربیان و معلمان مدارس با هدف توجه به نیازهای دانش‌آموزان. 
  • برگزاری جشن کتاب و بزرگداشت روز کتاب و دانش‌آموز در سطح مدارس کشور.
  • برگزاری طرح 10هزار نمایشگاه کتاب در 10هزار مدرسه کشور با مشارکت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
  • توسعه، تقویت و تجهیز کتابخانه‌های متمرکز دانش‌آموزی.
  • برنامه‌ریزی برای شناسایی دانش‌آموزان مؤلف مدارس کشور.
کد خبر 8694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز