محققان دانشگاه روچستر در حال استفاده از تکنولوژی لیزرهستند تا به ساخت اشکال جدید فلزی کمک کند

اشکالی که مایعات را به سمت خود جذب یا دفع‌کرده و در خنک‌کردن ابزار الکترونیکی کوچک یاری برسانند.

دکترچونلی گو وتیم تحقیقاتی‌‌اش راهی ابداع کرده‌اند که می‌توان قطعه‌های درخشان فلزی را با ضربات فشرده و متعدد لیزر به قطعات بسیار تیره تبدیل کرد. این قطعات تیره می‌توانند تمام پرتوها را به‌خود جذب کنند.

گو می‌گوید: با ساخت این قطعات تیره فلزی به طبقه جدیدی از مواد دست پیدا می‌کنیم که کاربردهای بسیار وسیعی خواهد داشت. به این منظور ما فرایند جذب پرتو نور و تابش آن و تبدیل لامپ رشته‌ای به لامپی که با همان میزان مصرف انرژی دو برابر بیشتر بدرخشد را بررسی کرده‌ایم.

کلید ایجاد چنین فیلامنتی یک پرتو بسیار فشرده و کوتاه که ضربه لیزری فمتو سکند نامیده می‌شود، است.چنین ضربه فشرده‌ای به سطح فلز فشار آورده و میکرو ساختارها و نانو ساختارهایی به‌وجود می‌آورد که به‌طور قابل توجهی کیفیت تابش پرتو نور از فیلامنت را افزایش خواهد داد. علاوه بر افزایش درخشش نور لامپ این روش را همچنین می‌توان برای تنظیم رنگ نور به‌کار برد.

سال گذشته تیم گو  فرایند مشابهی را برای تغییر رنگ هر نوع فلزی به رنگ‌های آبی، طلایی، خاکستری و سیاه به کاربردند. آنها اندازه و شکل نانو ساختارها را کنترل کردند و دریافتند ساختارهای مذکور چه رنگی را جذب می‌کنند و می‌‌تابانند تا بتوانند میزان هر طول موج نوری که فیلامنت می‌تاباند را تغییر دهند.

علاوه براین تحقیق، گو و همکارانش روی ایجاد نوعی تکنولوژی کار می‌کنند که به سازندگان هواپیما  در به‌وجود آوردن نوع جدیدی از فلز، یاری برسانند. به این منظور آنها می‌توانند از پرتو لیزری فمتوسکند استفاده کنند تا سطح فلز را تغییرداده و میکروساختارها و نانوساختارهایی روی سطح فلز ایجاد کنند.

نانوساختارهای منحصربه فردی که از طریق لیزر به‌وجود آمده‌اند، بر کنش متقابل مولکول‌های مایع و فلز تأثیر می‌گذارند. مایع روی فلز را کاملاً می‌پوشاند؛ چرا که نانوساختارها سریع تراز پیوست مولکول‌های مایع به یکدیگر، به مولکول‌های مایع می‌پیوندند نتیجه نهایی، شکل‌گیری نوع جدیدی از فلز است که می‌تواند مغزالکترونیکی هواپیما وپمپ‌های حرارتی راخنک کند.   

منبع:ScienceDaily
مترجم: آزاده خطیبی

کد خبر 86865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز