یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

گروه استان‌ها - مهدی محمدی: اینجا دفتری است ناگشوده، پر از شکوه و عظمت و بزرگی و جاودانگی؛ دفتر جمکران ناگشوده است

و مردمان منتظر با دست‌های به سوی آسمان گشوده، در انتظار روز آدینه‌ای هستند که ناگهان از میان این دفتر، خورشید پرفروغ بشریت درخشیدن گیرد؛ باز بوی عاشقی در این سرزمین پیچیده است.

آری قم و تمام مردمش در انتظار نیمه شعبان هستند و هر کس این روزها وارد این شهر شود، می‌تواند این موضوع را به راحتی استنباط کند . قم با مسجد جمکرانش، هر سال میلیون‌ها عاشق را به سمت خود می‌کشد، دلشان را به دست می‌آورد و این گونه شبی فراموش‌ناشدنی را برایشان رقم می‌زند. امسال نیز میلیون‌ها زائر از جای‌جای ایران و شاید هم دنیا میهمان قم هستند تا در مسجد جمکران گرد‌هم جمع شوند و دل به دریای دوست بسپارند.

نگاهی دوباره به این شهر بینداز، قم حالا بار دیگر در کانون توجه دلدادگانی قرار می‌گیرد که روز را برای سرآمدن انتظارشان به شب گره می‌زنند و در دل هوای یار دارند. برای آن روز بزرگ لحظه شماری می‌کنند و دل به دریای عاشقی می‌سپارند. رسم عاشقی را از نو از بر می‌کنند و بر تارک دل‌هایشان نام مهدی صاحب‌الزمان را نقش می‌زنند.

این شهر حالا نیمه شعبان را به انتظار نشسته است و این از چهره تمام آنها که دل به خدمت این مردم ‌بسته‌اند پیداست. این روزها وقتی در قم می‌گردی، خوب می‌توانی حال و هوای انتظار را درک کنی، در این میان هستند کسانی که بی‌هیچ چشمداشتی، شهر را مهیای پذیرایی از ‌میهمانان روز بزرگ می‌کنند. ستادی در این شهر از ماهها پیش و با حضور نهادهای مختلف تشکیل شده است و برای این روز بزرگ برنامه‌ریزی می‌کنند.

قم در تکاپو  برای یک روز بزرگ است و در این مسیر، برای آماده‌سازی شهر،  شهرداری قم از همه پیشتازتر است. البته از حدود 2 ماه پیش ستادی ویژه برای انجام امور مربوط به نیمه‌شعبان تشکیل شده است‌. در این ستاد اعضای نهادهای متعدد حضور دارند.

از جمله این نهادها می‌توان به استانداری و شهرداری قم، تولیت حرم حضرت معصومه‌(س) و تولیت مسجد مقدس جمکران و دیگر نهادهای مرتبط اشاره کرد. این ستاد جلسات منظمی را برگزار می‌کند و ثمره این جلسات، برگزاری مراسم باشکوه روز نیمه شعبان خواهد بود.

علاوه بر این، در شهرداری قم 6 ستاد اصلی به ریاست شهرداران مناطق و 8 ستاد فرعی نیز در منطقه جمکران از طرف شهرداری پیگیر مسائل نیمه شعبان هستند.

همه و همه در این شهر دست به دست هم داده‌اند تا میهمانی آبرومندی را برپا کنند. ضیافتی بزرگ برپا خواهد بود. تولیت مسجد مقدس هم که از سال‌ها پیش طرح توسعه مسجد را آغاز کرده همچنان در حال فعالیت است و سعی می‌کند تا برای نیمه شعبان چند مرحله از کار را تکمیل کند تا میهمانان سرزمین آفتاب گوشه‌ای از اقدامات را ببینند و به انتظار زمان پایان کار بنشینند.

مسجد مقدس جمکران تا 2 سال گذشته در روستای جمکران قرار داشت. اما به ابتکار شهرداری قم، از چندی پیش منطقه ویژه جمکران به‌عنوان منطقه ٥ شهرداری قم فعالیت خود را آغاز کرده است. مهندس مقومی،  شهردار منطقه جمکران تاثیرات ایجاد این منطقه جدید را بر آبادانی این حریم مقدس وصف‌ناشدنی می‌داند.

محسن نصیری، مدیر روابط عمومی شهرداری قم نیز با اشاره به تدارکات ویژه نیمه شعبان و کارهایی که در این راستا در حال انجام است می‌گوید: برای راحتی مسافران، در برنامه امسال پارکینگ‌هایی را در همان مبادی ورودی به سمت مسجد مقدس در نظر گرفته‌ایم که مردم عزیز باید خودروهای خود را در همان محل پارک کنند.

برای ادامه مسیر هم اتوبوس‌های زیادی را تدارک دیده‌ایم که در حقیقت از مسیر پارکینگ به بعد، این اتوبوس‌ها زائران را به سمت مسجد مقدس خواهند آورد.

این پارکینگ‌ها در سه مبدأ ورودی مسجد، یکی در خروجی جاده قم- کاشان به سمت مسجد، دومی در ‌مسیر ورودی کوه خضر نبی و سومی در مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) قرار دارند و کار آسفالت آنها تا قبل از نیمه شعبان تمام می‌شود. تعداد 4 هزار دستگاه اتوبوس و 21 هزار دستگاه سواری هم برای انتقال مسافران، مخصوصا از سمت پارکینگ‌ها به سوی مسجد جمکران فعالیت خواهند کرد.

از دیگر اقدامات شهرداری قم برای ‌مراسم نیمه شعبان نصب جایگاه‌های سوخت موقت در اطراف مسجد جمکران است و با این اقدام بخش مهمی از نیازهای ‌زائران در این راستا رفع خواهد شد.

مهندس محسن عابدینی‌پور،  شهردار قم نیز با اشاره به تدارکات گسترده برای این ایام، به همشهری می‌گوید: شهرداری از 24 ساعت قبل از آغاز مراسم، ایستگاه‌های صلواتی در بخش‌های متعدد اطراف مسجد تدارک می‌بیند. این موضوع علاوه بر توزیع بطری‌های آب معدنی برای زائران است.

سرویس‌های بهداشتی زائران در منطقه جمکران، در نیمه شعبان باز خواهد بود و همچنین 120 چشمه سرویس بهداشتی جدید نیز توسط شهرداری در پارک‌سوار‌ها ایجاد خواهد شد.

یکی دیگر از اقداماتی که شهرداری قم برای آسایش بیشتر مسافران انجام داده ، ایجاد استراحتگاه‌هایی در اطراف مسجد مقدس است. در این استراحتگاه‌ها که تعداد 26 آلاچیق هم در آن تعبیه شده است، مردم می‌توانند به استراحت بپردازند. حدود 12 هزار متر‌مربع بوستان و فضای سبز در این ایام، کمک خوبی برای زائران خواهد بود.

شهردار قم با اشاره به اقدامات شهرداری برای اسکان مناسب زائران مسجد مقدس جمکران گفت: درباره اسکان جمعی نیز، هم با برپایی چادر، امکان اسکان در فضاهای طراحی شده برای مردم میسر خواهد بود و هم این که با سوله‌های بزرگ ورزشی و پارک‌ها ‌هماهنگ شده تا مردم عزیز بتوانند به دور از گرمای تابستان از آرامش کافی برخوردار باشند.

عابدینی‌پور می‌افزاید: سکو‌های استراحت برای زائران توسعه داده شده و به تکمیل و آماده‌سازی سرویس‌های بهداشتی هم پرداخته‌ایم‌.

وی ادامه می‌دهد: ‌با توجه به جمعیت زیاد زائران بالغ بر 2 هزار نفر از نیرو‌های شهرداری با پوشش‌های مخصوصی که به تن دارند به زائران خدمات ارائه می‌دهند.در روز نیمه شعبان گذارتان که به شهر قم افتاد می‌توانید با خیالی آسوده به حریم دوست بروید و عاشقانه به راز و نیاز بپردازید، باشد که انتظار به سر آید.

کد خبر 86860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز