همشهری آنلاین: کوراسون اکینو اولین رئیس جمهوری زن فیلیپین و قاره آسیا در سن 76 سالگی درگذشت.

به گزارش بی بی سی، سناتور بنیگنو اکینو جونیور در مصاحبه با رسانه‌های فیلیپین اعلام کرد که مادرش پس از ایست قلبی در ساعت 3.18 دقیقه جمعه شب 31 ژوئیه درگذشته است.
 
کراسون اکینو بیش از یک سال بود که دچار سرطان روده بزرگ شده و اخیرا از ادامه معالجات خودداری کرده بود.

دولت فیلیپین پس از درگذشت اکینو عزای ملی اعلام کرده است.

کوراسون اکینو در سال 1986 و پس از سرنگونی فردیناند مارکوس دیکتاتور وقت فیلیپین در یک قیام مردمی به قدرت رسید.

کوراسون اکینو پس از قتل همسرش سناتور بنیگنو"نینوی" اکینو، که خود را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کرده بود، وارد عرصه سیاسی شد.

بنیگنو اکینو پس از آنکه فردیناند مارکوس دیکتاتور فیلیپین اعلام حکومت نظامی کرد 7 سال را در زندان سپری کرد و طی این مدت کوراسون اکینو همسرش تنها رابط وی با دنیای خارج بود.

کوراسون اکینو پس از قتل بنیگنو گفت: مهمترین مساله این است که مرگ همسرم بی ثمر نبوده و قربانی شدن او موجبات بیداری مردم فیلیپین را فراهم آورده است.

بر اساس این گزارش، اکینو پس از انتخابش به عنوان رئیس جموری فیلیپین در سال 1986 هدایت کشوری را که به دلیل اعمال دکتاتوری نظامی توسط مارکوس و شورش کمونیست‌ها چند پاره شده بود، را در دست گرفت.

طی سال‌های حکومت اکینو بر فیلیپین چندین مورد کودتای نظامی نافرجام به وقوع پیوست.

طی سال‌های اخیر او علیه استرادا رئیس جمهوری سابق فیلیپین به فعالیت سیاسی پرداخت، اما پس از مدتی به او پیوست تا مشترکا علیه کلوریا ارویو رئیس جمهوری کنونی فیلیپین به دلیل مطرح شدن ادعاهایی نظیر تقلب در انتخابات و فساد مالی به مبارزه بپردازند.

او در سال 1986 نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد و در پی آن به دریافت تعداد زایدی از جوایز به دلیل تلاشش جهت ارتقای دمکراسی و وضعیت حقوق بشر در فیلیپین نائل آمد. 

کد خبر 86740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز