همشهری آنلاین: اعمال فشار بر کودتاچیان هندوراس، در نشست سران کشورهای آمریکای مرکزی، مکزیک و کلمبیا مطرح شد

به گزارش واحد مرکز ی خبر از بوینوس ایرس؛ در ادامه اقدامات کشورهای آمریکای لاتین علیه کودتاگران که تاکنون به تحریم‌های گسترده علیه هندوراس منجر شده است؛ این کشورها بازگشت حاکمیت قانون اساسی را به هندوراس خواستار شدند.

این در حالی است که دولت آمریکا در یک ماه که از کودتای نظامی در هندوراس می گذرد، از چنین اقداماتی خودداری کرده است و حتی نمایندگان کودتاچیان را در واشنگتن پذیرفته که در این میان کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با روبرتو میچلتی سردسته کودتاچیان هم گفتگو کرده است.

بر پایه این گزارش؛ موضع آمریکا اعتراض کشورهای مستقل منطقه آمریکای لاتین را در پی داشت و زلایا رئیس جمهور قانونی و تبعید شده هندوراس که در نزدیکی مرز این کشور به سر می‌برد، در اعتراض به آن، سفر خود به واشنگتن را لغو کرد.

اینک هوگو یورونس سفیر آمریکا در هندوراس در واکنش به این وضع، عازم نیکاراگوئه شده است و با زلایا دیدار و اعلام کرد آمریکا تنها زلایا را رئیس جمهور قانونی هندوراس          می‌شناسد.

این در حالی است که سفیر آمریکا در هندوراس پیش از کودتا با نظامیان شورشی و سرمایه داران مخالف دولت زلایا دیدار کرده و از طرح آن ها برای کودتای نظامی علیه دولت قانونی آگاه شده بود.

سفیر آمریکا ادعا کرد در این دیدارهای پیاپی از کودتاگران خواسته بود تا به جای کودتا،     راه‌های دیگری را برای دستیابی به اهداف خود انتخاب کنند.

در همین حال، پاتریسیا ریواس وزیر امور خارجه دولت قانونی هندوراس که در تبعید به سر می‌برد‌، بار دیگر از بی تحرکی آمریکا انتقاد کرد و اقدامات جدی تر واشنگتن را برای فشار بر کودتاگران خواستار شد که آمریکا در نخستین اقدام عملی، از صدور روادید برای چهار نفر از وابستگان به کودتاچیان خودداری کرد.

ریواس گفت صادر نشدن روادید برای چهار نفر فشار به اشخاص محسوب می‌شود و واشنگتن باید با مسدود کردن حساب‌های کودتاگران در بانک‌های آمریکا و قطع روابط تجاری با این رژیم، جدیت خود را برای بازگرداندن حاکمیت قانون اساسی به هندوراس نشان دهد. 

کد خبر 86713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز