شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اختلافات سیاسی در هندوراس در پی آنکه مانوئل سلایا رئیس جمهوری این کشور نسبت به رای دیوان عالی مبنی بر انتصاب مجدد فرمانده ارتش از خود بی اعتنایی نشان داد، اوج گرفت.

به گزارش بی بی سی، رئیس جمهوری هندوراس، ژنرال رومئو واسکس را به دلیل انکه او از کمک به برگزاری همه پرسی جهت تغییر قانون اساسی خودداری کرده بود، از مقام خود برکنار کرده است. واسکس گفته بود ارتش نمی‌تواند خود را درگیر مسائل سیاسی کند.

سلایا قصد دارد با تغییر قانون اساسی هندوراس برای بار دوم نیز در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کند.نمایندگان کنگره هندوراس و دیوان عالی این کشور تصمیم رئیس جمهوری هندوراس جهت برگزاری رفراندوم قانون اساسی را غیرقانونی تلقی کرده‌اند.

دیوان عالی هندوراس همچنین در حکمی دستور به انتصاب مجدد ژنرال واسکس در سمت فرمانده ارتش را داد.

اما مانوئل سلایا رئیس جمهوری در سخنانی خطاب به طرفدارانش گفت که حاضر به تبعیت از دستور دیوان عالی نیست. او افزود:دادگاهی که عدالت را تنها میان قدرتمندان، ثروتمندان و بانکداران تقسیم می‌کند تنها به دمکراسی آسب خواهد رساند.

مانوئل سلایا در سال 2006 در هندوراس به مقام ریاست جمهوری رسید و طبق قانون اساسی کنونی نمی‌تواند برای بار دوم به ریاست جمهوری انتخاب شود.

از همین رو او قرار است در روز یکشنبه 28 ژوئن رفراندومی را برگزار کند که در آن از رای دهندگان پرسیده شده که آیا به تغییر نامحدود قانون اساسی رای می دهند؟

انتخابات ریاست جمهوری هندوراس در ماه نوامبر سال جاری برگزار می‌شود.

کد خبر 84344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز