جمعه ۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه دانش - حمید ضیایی‌پرور: به خاطر دارم در زمان‌های نه چندان دور، وقتی یکی از اقوام یا بستگان از شهرستان برای درمان بیماری خود به مشهد یا تهران مسافرت می‌کرد،

در مقابل درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، می‌ایستاد و لیستی بلند بالا ازاسامی  دکترهای متخصص که بر تابلوهای مقابل این اماکن نصب شده بود در دفترچه مخصوصی می‌نوشت و با خود به شهر و دیارش می‌برد.

این دفترچه برای بیماران دور از شهرهای بزرگ به منزله گنجینه‌ای ارزشمند از اطلاعات بود که می‌توانست در مواقع حیاتی به کمک بیماران بیاید.

حالا در دنیای جدید، گوگل سلامت Google Health جای آن دفترچه یادداشت را در فضای مجازی گرفته و هر عضو گوگل علاوه بر ده‌ها سرویسی که از این شرکت بزرگ اینترنتی دریافت می‌کند صاحب یک دفترچه یادداشت سلامت در آدرس www.google.com/health نیز هست که در آن اطلاعات مختلفی از سیستم جست‌وجوی پزشکان متخصص گرفته تا سوابق پزشکی‌‌اش به همراه اسکن مدارک آزمایشگاه، لیست داروهای مصرفی، حساسیت‌ها، مراجعات پزشکی، اعمال جراحی و اطلاعات شخصی‌‌اش را در آن فضا در دسترس خواهد داشت.

سرویس رایگان Google Health که در ماه می ‌سال‌2008 راه‌اندازی شد کاربران را قادر می‌سازد نسخه‌های الکترونیکی از اطلاعاتی مانند نسخه‌های تجویز شده، نتایج آزمایش، سوابق بستری شدن و وضعیت پزشکی خود را در رایانه‌های گوگل ذخیره کنند و با سرویس HealtVault مایکروسافت رقابت ‌کنند.

سرویس Google Health در تکمیل سرویس دیگری با عنوان Google Co-op که این شرکت چند سال قبل در زمینه پزشکی راه‌اندازی کرد، با سرمایه‌گذاری 3 / 9دهم میلیون دلار عرضه شد.

مخزن وصیتنامه‌های گوگل

‌صحنه وصیت‌کردن محتضر یا نوشتن وصیتنامه برای همه ما، چه آنهایی که در فیلم‌ها دیده‌ایم و چه آنهایی که خود شاهد بوده‌ایم بسیار آشناست. حالا خبر می‌رسد که گوگل سلامت، علاوه بر همه اینها سرویس جدیدی را نیز برای کاربرانش فراهم ساخته است: ثبت وصیتنامه‌‌! این یعنی شما نسخه‌ای از وصیتنامه خود را به مخزن گوگل می‌سپارید تا بعد از مرگتان به آن عمل شود.

گوگل کاربران را دعوت کرد خواسته‌های آخر عمر خود را در سرویس مدیریت سوابق پزشکی آنلاین این شرکت ذخیره کنند.

سرویس Google Health فرم دستورالعمل پیشرفته‌ای را فراهم کرده که مردم در آن می‌توانند مشخص کنند مایلند پزشکان درصورت بیماری شدید یا مصدومیت آنها چه اقدامی انجام دهند.

حتی شما می‌توانید وصیت کنید درصورت مرگ مغزی، اعضای سالم شما به بیماران نیازمند پیوند زده شود، تا به این وسیله شما در کالبدی دیگر جانی دوباره بیابید.

به گفته مسئولان این سرویس، این دستورالعمل پیشرفته امکان می‌دهد خانواده و پزشکان افرادی که به‌علت بیماری قادر به حرف زدن نیستند از خواسته‌های پایان عمر آنها مطلع شوند. سرویس Google Health به تازگی ویژگی‌ای اضافه کرده که به کاربران امکان می‌دهد سوابق پزشکی اسکن شده خود را به پروفایل خود برای نگهداری یا اشتراک گذاردن با افراد منتخب اضافه کنند.

مطالعات دانشگاهی

مقامات گوگل اعلام کرده‌اند این سرویس به ارائه تازه‌ترین مطالعات دانشگاهی، تحقیقات علمی و یافتن اطلاعات مفید درباره درمان‌های پزشکی غیرسنتی می‌پردازد. برای مثال اگر کاربری به آنفلوانزا مبتلا شده باشد می‌تواند از خدمات مشاوره با این سرویس استفاده کند.

برای این کار کافی است کلید واژه‌های مربوطه را وارد کند و به این ترتیب اطلاعاتی را درخصوص رایج‌ترین روش‌های درمانی، علائم بیماری و روش‌های پیشگیری از بیماری آنفلوانزا دریافت کند.

این نخستین بار نیست که طرحی از این نوع اجرا می‌شود، در حقیقت پیش از این شرکت‌های ‌ای‌بی‌ام، اوراکل و زیمنس نیز سرویس‌های اینترنتی را در عرصه مقولات پزشکی ارائه کرده بودند اما مهم‌ترین رقبای گوگل سلامت سرویس‌های Microsoft HealthVault و MedLine هستند. مدلاین سرویس انفورماتیکی دولت آمریکاست که به پزشکان، تکنسین‌ها و علاقه‌مندان به موضوعات پزشکی مشاوره می‌دهد.

گوگل سلامت چگونه راه افتاد؟

گوگل همواره از پیشنهادها و فکرهای نو استقبال می‌کند، به همین دلیل مقامات این شرکت وقتی در یکی از شماره‌های مجله پزشکی بریتانیا BMJ، به مقاله‌ای با عنوان چگونه گوگل، پزشکی را تغییر می‌دهد؟ برخوردند که در آن پیشنهاد ایجاد یک سرویس مستقل پزشکی شده بود، نتوانستند از کنار این پیشنهاد جالب بی‌تفاوت عبور کنند و تنها در عرض چند ماه، شالوده چنین سرویسی را بنا نهادند.

چیزی که موجب توانمندی گوگل در صنعت موتورهای جست‌وجو شده است، الگوریتم‌های بی‌نظیر آن است که به آنها در‌اصطلاح عنکبوت‌های وب‌خز، گفته می‌شود. همین الگوریتم‌‌ها هستند که هنگام جست‌وجوی یک کلید واژه، متناسب‌ترین صفحات وب را به شما معرفی می‌کنند و آن صفحات را در صدر نتایج جست‌وجو قرار می‌دهند.

با این همه، در تعیین سودمندی و درستی یک سایت و صفحه، به‌خصوص اگر آن صفحه مربوط به موضوع مهمی‌ مانند پزشکی باشد، هیچ‌چیز به پای قدرت پردازش ذهن آدمی‌ نمی‌رسد.

گوگل در ابتکاری جالب در سرویس تازه خود، سعی کرده است از توانمندی الگوریتم‌های جست‌وجوی خود و قدرت تفکیک انسانی به‌صورت یکجا استفاده کند. به این منظور از دانشگاه‌ها و مؤسسات معتبر پزشکی خواسته است، سایت‌های پزشکی مفید را به‌صورت موضوعی، طبقه‌بندی و یا در‌اصطلاح برچسب‌گذاری کنند.

طرف‌های قرارداد گوگل سلامت

گوگل برای راه‌اندازی این طرح توافق‌هایی با بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و شرکت‌های مختلف فعال در حوزه بهداشت به امضا رسانده است. این سرویس اینترنتی محافظت شده با رمز واژه، سوابق بهداشتی افراد را روی کامپیوترهای گوگل ذخیره می‌کند و یک دیرکتوری سرویس‌های پزشکی ایجاد می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد که سوابق‌شان نزد پزشکان، سابقه داروهای تجویز‌شده و نتایج تست‌های آزمایشگاهی را در آن قرار دهند.

هدف گوگل شتاب بخشیدن به تبادل اطلاعات میان این سرویس‌هاست، در عین آنکه کنترل آنها در دست بیماران می‌ماند و به آنها امکان می‌دهد برای مثال وقت‌های ویزیت خود را برنامه‌ریزی کنند یا نسخه‌هایشان را تجدید کنند. همچنین یک جعبه قرص مجازی هم به‌طور خودکار به تلفن موبایل فرد هشدار می‌فرستد و به او زمان خوردن قرص‌هایش را یادآوری می‌کند.

این اقدام گوگل همچنین گام مهمی برای الکترونیکی‌کردن پرونده‌های پزشکی افراد است. سرویس مذکور فعلا در آمریکا قابل استفاده است و به‌تدریج مانند سایر سرویس‌های گوگل عمومیت می‌یابد.

«گوگل مپس» و آنفلوانزای خوکی

تلاش‌های گوگل برای کمک به انسان‌ها فقط ختم به سرویس سلامت نمی‌شود.این شرکت چندی پیش گزینه جدیدی را روی سرویس گوگل مپس راه‌اندازی کرد که امکان نظارت بر گسترش موارد احتمالی و تایید شده ابتلا به آنفلوانزای خوکی را در دنیا نشان می‌دهد.

این گزینه جدید می‌تواند موارد مشکوک، موارد تایید شده، نتایج منفی آزمایش‌ها موارد مشکوک و موارد احتمالی را با رنگ‌های مختلف نشان دهد. با کلیک روی مکان مورد نظر امکان میزان آسیب و مشاهده موقعیت فوری فراهم می‌شود.

این گزینه شهر، خیابان، جنس، سن، علائم بیماری و درمان را مشخص کرده و در ادامه مرگ‌ها، موارد تایید شده و هشدارهای جعلی را نشان می‌دهد.

کد خبر 86691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز