چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان دارو و غذای آمریکا (FDA) تردید‌ها در مورد سمی بودن آمالگام دندانپزشکی را رد کرد

به گزارش AFP، این سازمان که بر مواد غذایی و دارویی ساخته و مصرف شده در ایالات متحده نظارت می‌کند، روز گذشته اعلام کرد که میزان جیوه استفاده شده در مواد پرکردن دندان موسوم به آمالگام بسیار کمتر از حدی است که به بدن انسان ضرری وارد کند. البته این سازمان می‌گوید که این میزان برای افراد حساس به جیوه خطرناک است.

سال گذشته فعالان ضد جیوه در آمریکا پرونده جنجالی در مورد سمی بودن بخارهای آمالگام دندان پزشکی به راه انداختند که باعث شروع شدن تحقیقات در مورد این مواد از سوی FDA شد.

FDA روز سه‌سنبه به طور رسمی اعلام کرد که تحقیقات در این مورد به پاپان رسیده و جای نگرانی نیست. با این حال FDA بر چگونگی استفاده این مواد نظارت خواهد کرد و دندانپزشکان موظف خواهند بود که نتایج تحقیقات علمی در زمینه سمی نبودن آمالگام را در اختیار بیماران قرار دهند.

علاوه بر این، FDA دسته بندی پزشکی آمالگام دندانپزشکی را به مرحله 2 یا "ریسک متوسط" افزایش داد تا پزشکان از مناسب بودن شرایط نگهداری و استفاده این مواد اطمینان بیشتری حاصل کنند.

جیوه در حالت آزاد و در مقادیر معینی به شدن سمی است. البته آمالگام که استفاده آن از سال 1800 میلادی رایج است، ترکیبی از مس، قلع، جیوه و نقره می‌باشد و به طور متفاوتی در بدن جذب می‌شود.

کد خبر 86564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز