مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کره جنوبی در آستانه آغاز رقابت میان خودروسازان هیوندای و تویوتا قرار گرفته است.

خبرگزاری آلمان از سئول گزارش داد، این دو شرکت برای سهم گرفتن از بازار برای خودروهای دوگانه‌سوز سازگار با محیط زیست تولیدی‌شان وارد رقابت می‌شوند.

سالانه حدود 1.1 میلیون خودرو در کره جنوبی به فروش می‌رود. هیوندای که در کره جنوبی مستقر است، فروش اولین دوگانه‌سوز خود را در ماه ژوئیه آغاز کرد و بنا بر گزارش‌ها، تویوتای ژاپن هم آماده روانه کردن پریوس خود به بازار در ماه‌های پیش روست.

دوگانه‌سوز هیوندای با گاز مایع (LPG) و باتری‌های پلیمری لیتیوم - ینی کار می‌کند، پریوس هم با بنزین و برق کار می‌کند.

بنا به اعلام هیوندای، النترای جدید آن می‌تواند 17.8 کیلومتر را با یک لیتر LPG یا 38.5 کیلومتری را با یک لیتر بنزین طی کند. پریوس هم مدعی است از نظر مصرف سوخت بسیار با صرفه است و می‌تواند هر 38 کیلومتر را با یک لیتر بنزین بپیماید.

دوگانه‌سوز LPG-باتری که به شکل عمده بر مبنای النترای کنونی است، خودرویی نامعمول محسوب می‌شود زیرا کشورهای معدودی هستند که از LPG به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌کنند. به همین علت است که دوگانه‌سوز هیوندای قرار است فقط در کره جنوبی به فروش برسد. تعداد ایستگاه‌های سوخت‌رسانی LPG در این کشور زیاد است.

این شرکت می‌گوید به خاطر کمیاب بودن زیرساختار LPG در خارج از کره جنوبی، طرحی برای صادرات خودروی LPG-باتری خود ندارد.

این در حالی است که هیوندای می‌گوید می‌خواهد خودروی بنزینی-برقی خود را در سال آینده به بازار آمریکا بفرستد.

دوگانه‌سوز LPG-باتری به هیوندای کمک می‌کند به شکل بهتری از خود در برابر پیشروی تویوتا دفاع کند. این شرکت خودروساز ژاپنی در حال حاضر خودروهای شخصی در کره می‌فروشد، اما رسانه‌های خبر می‌دهند که تویوتا قصد دارد پریوس را در ماه‌های آینده به این بازار وارد کند.

هیوندای در واکنش به این امر گفته است هدفش فروش 7500 النترای LPG را تا پایان سال جاری است و قصد دارد 15 هزار دستگاه دیگر را در 2010 به فروش برساند. این خودرو بین 20.5 میلیون وون (16 هزار دلار) و 23.2 میلیون وون پس از کسری مالیات به فروش می‌رسد.

تویوتا برای شکستن بازار کره با پریوس خود با چالش مواجه است. گرچه دوگانه‌سوزها در ژاپن پرفروش هستند، اما خودروهای سواری لوکس هیوندای در کره جنوبی معمولا گوی سبقت را از رقبای خود می‌ربایند.

بیش از 1.25 میلیون پریوس از زمان روانه شدن آن به بازار در سال 1997 فروخته شده و نسل سوم مدل آن ماه مه به بازار آمد.

کد خبر 86534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز