سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

مینا شهنی: نمایندگان مجلس یک فوریت طرح تشکیل 3وزارتخانه جدید را تصویب کردند

موافقان این طرح می‌خواهند سازمان تربیت‌بدنی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد شهید را به وزارتخانه تبدیل کنند و مهم‌ترین دلیل‌شان را عدم‌پاسخگویی این 3نهاد به مجلس عنوان کرده‌اند. آنها گفته‌اند که این 3سازمان در زمره معاونت‌های ریاست‌جمهوری‌اند و نسبت به نمایندگان مجلس پاسخگو نیستند و اگر به وزارتخانه تبدیل شوند این مشکل بزرگ از بین می‌رود.

یکی از نمایندگان مجلس گفته که انجام این کار بار مالی برای دولت به همراه دارد؛ مهدی سنایی نماینده نهاوند با اشاره به اصل 75 قانون اساسی اعلام کرده که این طرح به دلیل اینکه هزینه‌های اضافی بر دوش دولت می‌گذارد برخلاف اصل75 قانون اساسی است و این موضوع باید با تعامل مجلس و دولت اتفاق بیفتد.

اما ریاست مجلس شورای اسلامی ترجیح می‌دهد که فعلا به این موضوع که مخالف قانون اساسی هست یا نه اهمیت ندهد؛ لاریجانی گفته که در حال حاضر بحث فوریت مطرح است بنابراین، این تذکرات را وارد نمی‌دانم.

چندی پیش زمزمه ایجاد یک معاونت جدید با عنوان معاونت امور اجتماعی در ریاست‌جمهوری مطرح شد و مطرح‌کنندگان می‌خواستند که سازمان تامین اجتماعی به نوعی به‌عنوان معاونت ریاست‌جمهوری به کارش ادامه دهد.

ادغام یا ایجاد

تا چندی پیش بحث ادغام وزارتخانه‌ها در خانه ملت مطرح بود و این کار تا آنجا پیش رفت که به‌نظر می‌رسید برخی وزارتخانه‌ها دو تا یکی می‌شوند، مثلا وزارت علوم و تحقیقات با وزارت آموزش‌وپرورش ادغام شود و یا سازمان ملی جوانان و یا سازمان تربیت بدنی در یک وزارتخانه حل شوند.

اما نسخه‌ای که سال‌هاست دست به دست می‌گردد انحلال وزارت رفاه است؛ با این بهانه که به هنگام تشکیل وزارت رفاه بنا بوده تا یک وزارتخانه منحل شود و این کار هرگز انجام نشده‌است.

طرفداران انحلال وزارت رفاه تنها راه برای حل این مشکل را حذف صورت مسئله می‌دانند و تلاش می‌کنند تا با حذف وزارت رفاه از شر فکر کردن به حذف وزارتخانه‌ای دیگر در امان بمانند. اما وزیر رفاه و تامین اجتماعی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند؛

او تایید کرده که دولت درصدد کوچک کردن خویش است و قصد دارد تا تعداد وزارتخانه‌ها را کاهش دهد، اما این بحث ربطی به هیچ وزارتخانه‌ای ندارد و بالاخص در مورد وزارت رفاه هیچ بحثی نبوده‌است. 3 سال پیش وقتی بحث انحلال وزارتخانه رفاه بالا گرفت، طرفداران بقای این وزارتخانه توانستند با مسکوت نگه‌داشتن ماجرا، وزارت رفاه را از انحلال نجات دهند؛ هر چند این شیوه نجات چندان سودمند نیفتاد و با گذشت چند سال دوباره این وزارتخانه روی لبه تیغ قرار گرفت.

کاهش یا افزایش

اگر دولت به‌دنبال کوچک کردن خویش است و می‌خواهد تعداد وزارتخانه‌ها را کاهش دهد و اتفاقا نمایندگان هم در این زمینه با دادن طرح‌هایی تلاش می‌کنند تا وزارتخانه‌ها را دو تا یکی کنند و یا حتی بر سر انحلال وزارتخانه‌ها هم به پیش موافقت‌هایی دست پیدا می‌کنند، پس چرا بحث ایجاد وزارتخانه جدید را مطرح می‌کنند؟ آیا این نمایندگانی که پیشنهاد وزارتخانه جدید می‌دهند از آن نمایندگانی که در تلاش برای ادغام هستند، جدایند؟  دولت اگر تصمیم دارد که حجمش را کوچک کند، چرا نمایندگان مجلس را توجیه نمی‌کند که دیگر بحث تاسیس وزارتخانه جدید را پیش نکشند؟ آیا راه‌های بهتری برای پاسخ گرفتن از این سازمان‌ها نیست که باید حتما به وزارتخانه تبدیل‌شان کنید و بعد، از آنها سؤال بپرسید؟

کد خبر 86480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز