سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

گروه ورزشی: مرحله بیست‌ویکم و نهایی توردوفرانس بدون اتفاق غیرمنتظره‌ای به پایان رسید تا آلبرتو کونتادور پس از خط پایان در شانزالیزه قهرمانی‌اش را جشن بگیرد.

در  این مرحله باز هم مارک کاوندیش بریتانیایی پیروز شد که ششمین پیروزی او در تور امسال محسوب می‌شد، با این وجود پیراهن سبز دوچرخه‌سوار سرعتی به تور هوشوفد نروژی رسید که توانست امتیازات بیشتری را در مجموع مراحل نسبت به کاوندیش به دست آورد.

کونتادور احساسش پس از این موفقیت بزرگ را اینگونه بیان می‌کند: «باورنکردنی است. این روز فوق‌العاده‌ای برای من است. از دوران کودکی همیشه رویای چنین لحظاتی را همراه با پرچم و سرود ملی اسپانیا داشتم. این لحظات نابی است که تجربه می‌‌کنم. از حالا انگیزه زیادی برای سال آینده دارم. امسال سال دشواری بود.

امیدوارم سال آینده هم شرایط پیروزی را داشته باشم.» کمی پایین‌تر از کونتادور، فرانک شلک لوکزامبورگی با 4 دقیقه و 11 ثانیه اختلاف روی سکوی دوم ایستاد و توانست پیراهن سفید بهترین دوچرخه‌سوار جوان را هم به دست آورد. او در پایان تور گفت: «سال آینده 25 ساله خواهم بود و دیگر نمی‌توانم برای پیراهن سفید بهترین جوان بجنگم. من برای پیراهن زرد خواهم آمد. آلبرتو امسال نشان داد که قوی‌ترین است؛ رئیس واقعی تور. من احترام زیادی برای او قائلم ولی سال آینده برای قهرمانی برمی‌گردم.»

لنس آرمسترانگ هم که پس از 4 سال به توردوفرانس بازگشته بود با 5 دقیقه و 24 ثانیه اختلاف به مقام سوم رسید. آرمسترانگ که در خلال تور رفتار سردی با هم‌تیمی‌اش کونتادور داشت، در نهایت به برتری رقیبش اعتراف کرد: «فکر می‌کنم که نمایش امسال او بهتر از عملکرد من در سال‌های 2001، 2004 و 2005 بود.» آرمسترانگ که سال آینده با تیم جدید رادیوشاک به تور برمی‌گردد، درباره احتمال شکست کونتادور اضافه کرد: «سال آینده آمادگی بیشتری خواهیم داشت. ولی اگر او در سطح امسال باشد، شکست‌دادنش دشوار خواهد بود.» یوهان برونل، مدیر تیم آستانا که سال آینده مدیر تیم رادیوشاک خواهد بود، هم معتقد است که آرمسترانگ برای شکست کونتادور در تور 2010 باید به سختی کار کند: «هنوز برای صحبت در این مورد خیلی زود است ولی اگر آرمسترانگ می‌خواهد پیروز شود، کار بسیار سختی دارد. در حال حاضر کونتادور بهترین است.»

بازگشت از کما

ماجرای غلبه آرمسترانگ بر سرطان را همه می‌دانند، ولی کونتادور هم برای بازگشت به زندگی لحظات سختی را تجربه کرده. او در ماه مه 2004 در جریان تور استوریس سقوط شدیدی داشت و به دلیل ضربه مغزی سه هفته در کما بود. کونتادور تنها 7 ماه پس از آن توانست سوار دوچرخه شود. دوچرخه‌سوار 26 ساله متولد پینتو در نزدیکی مادرید در مورد آن حادثه تلخ می‌گوید: «همیشه به آن فکر می‌کنم. این به من اجازه می‌دهد که بدانم از کجا آمده‌ام و به همه چیز ارزش بیشتری می‌دهد. امروز وقتی به آن فکر می‌کنم با خودم می‌گویم که می‌دانی برای چه چیزی مبارزه کرده‌ای.»

یوهان برونل بلژیکی که 7 بار آرمسترانگ را به قهرمانی توردوفرانس رسانده بود در سال 2007 و به عنوان مدیر تیم دیسکاوری چنل کونتادور را به قهرمانی رساند ولی با بازگشت آرمسترانگ، برونل به سوی دوست قدیمی‌اش متمایل شد و این لحظات سختی را در تور امسال برای کونتادور به وجود آورد. کونتادور می‌گوید: «مسابقات دیگری را به یاد می‌آورم که از نظر بدنی بسیار سخت‌تر بود ولی تور امسال از نظر روانی، سخت‌ترین مسابقه زندگی من به شمار می‌رفت. سخت‌ترین لحظات در هتل بود. دشواری این تور به خاطر ادغام دو عامل بدنی و روانی بود.»

در این سه هفته کونتادور از اتوبوس تیم استفاده می‌کرد. در حالی که در پایان هر مرحله یک اتومبیل سواری در خدمت آرمسترانگ بود تا زودتر به هتل برگردد. هرچند کونتادور لیدر تیم آستانا به شمار می‌رفت ولی تنها برادرش فران و هم‌تیمی پرتغالی‌اش سرجیو پائولینیو را در کنار خودش می‌دید ولی این موضوع تاثیری روی عملکرد او نداشت و او با فرار در آرکالیس که 21 ثانیه از آرمسترانگ پیش افتاد، اقتدارش را ثابت کرد.

این در حالی است که مدیران تیم با این حرکت مخالفت کرده بودند. کونتادور می‌گوید: «خیلی آماده بودم. فرصتی عالی داشتم تا بقیه مدعیان را جا بگذارم. باید به یاد بیاورید که در مراحل کوهستان امسال فرصت زیادی برای فاصله انداختن با دیگران نبود. برخی از این فرار من تعبیر بدی کردند ولی به قدری آماده بودم که حتی قبل از آن هم می‌توانستم حمله کنم.» او در پایان این مرحله به هم‌اتاقی‌اش پائولینیو می‌گوید که بخشی از تور را برده است. کونتادور حالا به استراحت فکر می‌کند: «پس از روزهایی که پشت‌سر گذاشتم شایسته یک تعطیلات خوب هستم. باید مدتی دوچرخه را کنار بگذارم.»

کد خبر 86423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز