همشهری آنلاین: وزیرکار و امور اجتماعی گفت: براساس لایحه برنامه پنجم توسعه، با ادغام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ، هنرستان‌ها و دانشگاه‌های علمی و کاربردی، مرکز ملی مهارت تاسیس می‌شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی، سید محمد جهرمی روز دوشنبه در هفدهمین اجلاس مدیران وزارت کار و امور اجتماعی افزود : براساس لایحه برنامه پنجم توسعه، نظام آموزش عالی باید رشته های آموزشی را متناسب با بازار کار تنظیم و در تمامی رشته ها امکان کارورزی را فراهم سازد.

جهرمی همچنین بر لزوم حفظ رویکرد صیانت از اشتغال درفعالیتهای دولت تاکید کرد و گفت: با حفظ نگاه یاد شده می توان از نیروی کار نیز صیانت کرد.
 
وزیر کار و امور اجتماعی تصریح کرد : راهبرد وزارت کار در خصوص حفظ اشتغال تحولات مهمی را در حوزه کار و تولید به همراه داشته که در یک مقایسه تطبیقی با دوره های قبلی می توان آن را به وضوح مشاهده کرد.
 
وی طرح بنگاه های زودبازده را یک طرح ملی و دارای پشتوانه نظری و تجربی ، عنوان کرد و افزود: طرح بنگاههای زودبازده در بسیاری از کشورها تجربه شده است که نتایج مثبتی به همراه داشت اما منتقدان طرح در کشور تاکنون هیچ جایگزین مناسبتری برای این طرح ارایه نداده‌اند.

جهرمی با تشریح راهبردهای وزارت کار و امور اجتماعی و تاثیر آن بر بازار کار خاطر نشان ساخت : توسعه کاریابی های بخش خصوصی یکی از برنامه های وزارت کار بود و در حالی که در سال 1384 تعداد کاریابی های بخش خصوصی 275 مرکز بود این تعداد به 750 مرکز رسیده است و با توسعه این مراکز تعداد جویندگان کاری که از طریق کاریابی ها ، جذب بازار کار شده اند از 33 هزار نفر در سال 1384 به 300هزار نفر در سال گذشته افزایش یافته اند که این نشان دهنده یکی از موفقیت های راهبردهای وزارت کار است.

جهرمی توسعه فرهنگ کارآفرینی را راهبرد وزارت کار وزارت کار و امور اجتماعی عنوان کرد و با اشاره به اینکه در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته 1200موسسه مشغول آموزش کارآفرینی هستند گفت: امروز توجه به کارآفرینی به عنوان یک اولویت برای نظام تصمیم گیری تبدیل شده است.

وی توسعه شوراهای سازش را از دیگر اقدامات وزارت کار در چهار سال اخیر نام برد و افزود: با توسعه این شوراها میزان دعاوی کارگران و کارفرمایان کاهش یافته است که این نتیجه رویکرد حمایت از نیروی انسانی را ثابت می کند.

جهرمی رونق بخش ساختمان را به واسطه سهم آن در اقتصاد کشور را ضروری عنوان کرد و خاطر نشان ساخت برای رونق صنایع وابسته به بخش ساختمان و توسعه اشتغال باید راهکارهای لازم برای رونق این بخش تدوین شود.

وی با تاکید بر اتخاذ راهکارهای مناسب برای رونق بخشیدن به تولید گفت : در اصلاح الگوی مصرف باید مصرف کالاهای داخلی به صورت یک فرهنگ درآید تا اشتغال در کشور توسعه پیدا کند.

جهرمی افزایش قدرت خرید عموم جامعه را نیز از راهکارهای موثر بر رونق تولید داخلی عنوان کرد و افزود: با تقویت درآمد قشر حقوق بگیر می توان تا حدی رونق صنایع داخلی را فراهم ساخت.

وی انقلاب اسلامی را یک حرکت بالنده و رو به جلو عنوان کرد و با اشاره به این که در سایه حضور مردم، ایثار و ولایت پذیری تمامی توطئه ها خنثی شده است گفت : در 30 سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد ما در سایه سه عامل حضور مردم ، شهادت طلبی در چارچوب اسلام ناب و اطاعت پذیری از رهبری توانسته ایم تمامی توطئه ها از جمله جنگ تحمیلی را پشت سر بگذاریم و از این پس نیز تمامی مسایل و مشکلات با تداوم این اعتقاد و باورها مرتفع می شود.

وی همچنین فعالیت در تمامی عرصه های خدمتی را پس از انقلاب اسلامی برای خود به عنوان یک تکلیف نام برد و افزود: برای من همواره تکلیف در پذیرش مسئولیتها مقدم بر خواسته های شخصی بوده است.
 
جهرمی توسعه تشکل های مستقل و واقعی کارگری و کارفرمایی و پرهیز از سیاسی شدن این تشکلها را از راهبرد های اساسی عنوان کرد و افزود : با بستر سازی مناسب تعداد تشکل ها از 4 هزارتشکل در سال 84 به 6 هزارو896 تشکل کارگری و کارفرمایی افزایش یافته است.

کد خبر 86374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز