همشهری آنلاین: وزارت صنایع،واردات مگان را به همان دلیل منع صادرات سمند به ترکیه،ممنوع اعلام کرد.

منوچهر منطقی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: مشکل صادرات سمند ایران به ترکیه به دلیل واهی  استاندارد نبودن و نداشتن شبکه خدمات پس از فروش متوقف شد.

در حالی که قبل از نفوذ سمند به ترکیه هم استاندارد رعایت شده بود هم شبکه خدمات پس از فروش با سرمایه گذاری قابل توجهی ایجاد شده بود، اما چون ترکیه ای ها بهانه آوردند و جلوی صادرات سمند به آن کشور را گرفتند، وزارت صنایع هم به همان دلیل نبود استاندارد و شبکه خدمات پس از فروش جلوی واردات خودروی مگان از ترکیه را گرفت.

وی که با خبرگزاری فارس گفت و گو می کرد، ادامه داد: در کمیته اقتصادی ایران و ترکیه دو سه هفته آینده مشکل صادرات سمند و واردات مگان بررسی می شود، امیدواریم از طریق این کمیته اقتصادی حل شود.

وی در مورد راه اندازی خط تولید خودرو در تبریز گفت: سیاست عمومی ایران خودرو گسترش صنعت قطعه سازی خودرو در قسمت های مختلف کشور برای متعادل کردن توسعه منطقه ای است.

منطقی گفت: طبق خواسته وزارت صنایع و معادن توسعه خطوط تولید در مناطق کمتر توسعه یافته انجام خواهد شد.

وی افزود: احداث خط تولید در تبریز هم باعث سرمایه گذاری حلقه های بعدی تولید یعنی قطعه سازان می شود، هم بازار جدیدی از محصولات در منطقه ایجاد خواهد شد.

وی گفت: از زمانی که خط تولید خودروی سمند در سوریه و بلاروس ایجاد شده نهادهای دولتی محلی برای تأمین خودروهای خود از سمند محلی استفاده می کنند.

مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد: شرط ایجاد خط تولید هر استان این است که هیچ سرمایه گذاری از طریق ایران خودرو صورت نگیرد، بلکه فناوری تولید از ایران خودرو و سرمایه گذاری از طریق سرمایه گذاری خصوصی یا اعتبارات استانی صورت گیرد.

وی گفت: سرمایه گذار خصوصی در تبریز برای تولید خودرو پیدا شد و چون خط تولید با هر سرمایه ای انجام می شود، می توان با 20 یا 30 میلیارد تومان هم می توان خط تولید راه انداخت.

منطقی ادامه داد: هیأت مدیره گروه صنعتی ایران خودرو برای سرمایه گذاری در استان‌ها سه شرط گذاشته است که اول سرمایه گذاری توسط ایران خودرو نباشد، بلکه صرفا فناوری ارائه کند، دوم اینکه در شبکه خدمات پس از فروش شرکت ایران خودرو قرار گیرند و سوم  ظرفیت صادرات از پایگاه استانی انجام شود.

وی تأکید کرد: استقرار خط تولید در یک منطقه با چانه زنی انجام نشده است، بلکه یک سیاست راهبردی صنعت است که شبکه صنعتی در استان‌ها پخش شود.

منطقی افزود: تقاضای سمند به سرعت در حال افزایش است، همچنین در سبد محصول ایران خودرو خودروی «ون» خودروی SU70 هم وجود دارد که خودروی کوچک و اقتصادی است.

وی گفت: خط تولید خودروی ون چون نیاز به سرمایه گذاری بالایی ندارد، در هر منطقه ای می تواند احداث شود.

منوچهر منطقی همچنین در مورد انتشار 100میلیارد تومان اوراق مشارکت ایران خودرو گفت: مطالعات امکان سنجی انتشار اوراق انجام شده و باید اطلاعات شرکت با بانک مرکزی مبادله شود و به توافق برسد.احتمالا آذرماه سال جاری اوراق مشارکت ایران خودرو منتشر می شود و نرخ آن هم در بورس مشخص خواهد شد.

منطقی افزود: احتمالا نرخ سود اوراق مشارکت 2 درصد بیشتر از سود بانکی یعنی بین 17 تا 5/17 درصد خواهد بود.

منوچهر منطقی در مورد کاهش تعرفه واردات خودرو در سوریه و ادامه فعالیت سمند در آن کشور گفت: برای حفظ جنبه اقتصادی خط تولید سمند در سوریه چند گام وجود دارد، یکی این که تولید سمند در آن کشور تا 10 سال از مالیات معاف باشد که این امر محقق شد ، دوم این که تعرفه قطعات منفصله CKD فاصله معنی داری با تعرفه واردات خودرو داشته باشد که با هماهنگی بانک مرکزی این تعرفه 40درصد در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: دولت سوریه یک حمایت تخصصی از صنعت خودروسازی سمند در سوریه دارد که رفاهیات نام دارد و 18درصد تعرفه آن است.

منطقی افزود: حمایت سوریه از صنایع داخلی هم مستلزم موافقت مجلس سوریه است، اما بحث رفاهیات که در واقع مالیات بر ارزش افزوده VAT است در اختیار رئیس جمهور سوریه است و با اجرای آن مشکل سمند سوریه حل می شود.

وی گفت: چون تاکنون صنعتی به این ابعاد در آن کشور ایجاد نشده هنوز بحث تعرفه در مجلس مطرح نبوده است، ولی در معاهده بین دو کشور ایران و سوریه همان رفاهیات یا مالیات بر ارزش افزوده پذیرفته شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو محقق شدن مالیات بر ارزش افزوده را به نفع خط تولید سمند در سوریه دانست.

کد خبر 8635

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز