یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاراگوئه و برزیل به چندین دهه اختلاف بر سر یک سد برقی- آبی که در مرز مشترک دو کشور واقع شده پایان دادند.

به گزارش الجزیره، برمبنای توافق این دو کشور، برزیل موافقت کرده است سه برابر میزان سابق بابت دریافت انرژی به پاراگوئه کشور همسایه خود بپردازد.

رسانه‌های خبری امضای این توافق در روز شنبه 25 ژوئیه را پیروزی بزرگی برای فرناندو لوگو رئیس جمهوری پاراگوئه توصیف کرده اند. لوگو پیش از انتخابش به مقام ریاست جمهوری، متعهد شده بود تا شرایط بهتری برای فروش انرژی سد ایتایپو فراهم کند.

بر اساس توافق منعقد شده در دیدار ایناسیو لولا دا سیلوا و فرناندو لوگو، برزیل با پرداخت 360 میلیون دلار سالانه بابت دریافت انرژی از سد ایتایپو موافقت کرده است. پیشتر برزیل سالانه 120 میلیون دلار جهت دریافت انرژی برق از این سد به پاراگوئه پرداخت می‌کرد.

علاوه بر این پاراگوئه حق فروش مستقیم برق به بازار برزیل را به جای فروش آن به شرکت دولتی برق التروبراس به دست آورده است.

قرار است دو طرف بر سر حق فروش برق سد ایتایپو به کشور ثالث مذاکره کنند. در حال حاضر انرژی حاصله از توربین‌های سد ایتایپو تنها میان دو کشور برزیل و پاراگوئه مبادله می‌شود.

ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهوری برزیل که در مراسم امضای این توافق در کاخ ریاست جمهوری پاراگوئه حضور یافته بود، این موافقتنامه را تاریخی خواند.

لولا در ادامه، امضای این موافقتنامه را تحت عنوان بخشی از تلاش‌های برزیل جهت ارتقای رشد اقصادی در منطقه آمریکای جنوبی توصیف کرد و خواستار سرمایه گزاری در تعداد زیادی از پروژه‌های زیر ساختی  پاراگوئه از طریق اعطای وام شد.

لولا افزود: کشور‌های بزرگ وظیفه دارند به اجرای طرح‌های توسعه در کشورهایی که دارای اقتصادهای کوچکتری هستند کمک کنند.

بر مبنای قرار داد امضا شده میان دو کشور برزیل و پاراگوئه،  دولت برازیلیا همچنین 450 میلیون دلار جهت احداث یک خط انتقال برق از سد ایتایپو به آسونسیون پایتخت پرداخت خواهد کرد.

کد خبر 86255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز