یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

آیا در محل کارتان، همکارانی هستند که دل‌خوشی از هم ندارند؟ آیا آنان برای سایر همکاران مشکل ایجاد می‌کنند؟

اختلاف در محل کار واقعیت تلخی است. شناسایی اختلاف و برخورد مناسب با آن را قبل از آنکه به مشکل جدیدی تبدیل شود باید از اهداف اصلی دانست. اگر مشکل را نادیده بگیرید و به آن اهمیت ندهید، معجزه‌آسا حل نمی‌شود.برخی اختلافات در محیط کار نظیر تبعیض و خشونت آشکار و مشخص است و می‌توان به‌راحتی تشخیص داد. شناسایی سایر اختلافات چندان آسان نیست.

حوادث کوچک و ناراحت‌کننده‌ای که بارها روی می‌دهد، باعث می‌شود همکاری با همکار دیگر رفتار بدی داشته باشد. مدیرانی که نسبت به بعضی کارمندان توجه بیشتری نشان می‌دهند، با مشکلاتی از سوی سایر کارمندان روبه‌رو می‌شوند. گاهی برخی کارمندان بیکارند و خودشان را مشغول نشان می‌دهند و تظاهر به پرکاری می‌کنند، این امر باعث ناراحتی سایرین می‌شود.

مدیریت در چه اختلافاتی باید دخالت کند؟

هر نوع اختلافی که محیط کار را برهم می‌زند، تهدیدی برای سایر کارمندان محسوب می‌شود. وقتی بین کارمندان مشاجره لفظی خیلی جزئی پیش آید، دخالت مدیر لازم نیست، اما اگر هر روز در محیط کار مشاجره و درگیری باشد و دامنه آن به سایر کارمندان گسترش یابد، یا کارمندی محیط کار را به خطر ‌اندازد، دخالت فوری مدیر لازم است.
راهنمایی‌های زیر به حل اختلاف کمک می‌کند:

* موقعیت را شناسایی کنید

مدیر به کارمند نگرانی که با همکارش اختلاف داشت، گفت: «نگران نباش، واقعا مسئله مهمی نیست.» کارمند گفت: «چون این مسئله برای شما مهم نیست و به شما ارتباطی ندارد، پس برای من هم نباید مهم باشد؟»
انکار و عدم تایید خشم و نگرانی کارمند، آتش خشم او را شعله‌ورتر می‌کند.

* تمامی اطلاعات را به دست آورید

قبل از حل اختلاف، باید صحبت همه افراد درگیر در مسئله را بشنوید.

* صبور باشید و وقت صرف کنید

ضرب‌المثل قدیمی‌ای می‌گوید: «عجله کار شیطان است.» برای ارزیابی موقعیت و کسب اطلاعات وقت صرف کنید. تصمیم‌گیری سریع خطرناک‌تر و زیان‌آورتر از تصمیم‌گیری اشتباه است.

* توجه‌تان را به مشکل معطوف کنید نه فرد

شاید یکی از کارمندان با سایرین سازگار نباشد و او را فرد مشکل‌دار می‌نامند. او همیشه ناراضی و ناراحت است و همکاری نمی‌کند. شاید او مشکل دارد. اگر با بررسی کامل و دقیق مشخص شد که او مشکل‌آفرین است، توجه‌تان را به او معطوف کنید.

* خوب گوش کنید، خوب صحبت کنید

اجازه دهید کارمندان نظراتشان را آزادانه مطرح کنند، شما هم نظرتان را بگویید. با دقت به صحبت‌های کارمندان گوش کنید. فقط شما متکلم وحده نباشید.

* قاطعانه عمل کنید

پس از کسب اطلاعات با صرف وقت، صحبت با تمامی افراد درگیر و بررسی تمام شرایط، تصمیم‌گیری و عمل کنید. اگر موضوع را نادیده بگیرید،نظر کارمندان نسبت به شما به‌عنوان مدیر کارآمد و توانا تغییر می‌کند.

آنان تصور می‌کنند که یا شما نمی‌توانید مشکل را حل کنید یا نسبت به آنان بی‌توجه هستید. شاید همه همکاران با تصمیم‌گیری شما موافق نباشند اما می‌دانند که در حل مشکل دخالت کرده‌اید و آن را به پایان رسانده‌اید.

* با تهدید مشکل را حل نکنید

با فریاد و تهدیدکردن کارمند، شاید بتوانید مشکل را موقت حل کنید اما خود را گول نزنید. مشکل را برای درازمدت حل نکرده‌اید و عصبانیت کارمندان را نیز به آن اضافه کرده‌اید

کد خبر 86162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز