گروه بورس: خریدار سهام شرکت ایرالکو که44 درصد از سهام این شرکت را در سال 86 براساس برنامه‌های خصوصی‌سازی‌ خریداری کرده است، اعلام کرد:

به‌دلیل ارائه اطلاعات غلط از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ و زیان هنگفت سهام ایرالکو و همچنین برخی مشکلات محلی، سهام این شرکت زیان ده را به دولت پس می‌دهد.

به گزارش همشهری، سال گذشته پس از آنکه خریدار سهام شرکت فولاد خوزستان که 30 درصد از سهام این شرکت را به ارزش بیش از 1364 میلیارد تومان از سازمان خصوصی‌سازی‌ به وکالت از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی( ایمیدرو) خریداری کرده بود به‌دلیل مشکلات عدیده اجرایی و مالی اعلام کرد قصد دارد سهام این شرکت را به دولت پس بدهد.

کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که یک سال پس از طرح این ماجرا، پرونده جدیدی از خصوصی‌سازی‌ فاش شود که براساس آن خریدار دیگری از بخش خصوصی به‌دلیل زیان‌های هنگفت مالی و همچنین حساب‌سازی‌‌های انجام شده به فکر پس دادن سهام خریداری شده به دولت بیفتد.

محمد جابریان نخستین فردی بود که علیه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی( ایمیدرو) که سهام شرکت فولاد خوزستان به نمایندگی از دولت در اختیارش بود و همچنین سازمان خصوصی‌سازی‌ اقامه دعوی کرد.

پس از وی روز گذشته شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان که 44 درصد از سهام شرکت ایرالکو رابراساس برنامه‌های خصوصی‌سازی‌ در سال 86 از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و به وکالت از سازمان خصوصی‌سازی‌ خریداری کرده بود، اعلام کرد؛ قصد دارد سهام این شرکت را به دولت پس بدهد.

مدیرعامل شرکت مهر اقتصاد ایرانیان معتقد است که سازمان خصوصی‌سازی‌ به آنها اطلاعات غلط داده ودر حالی که قرار بوده شرکت ایرالکودر سال مالی 87 به ازای هر سهم 400تومان سود پیش‌بینی کند، این میزان سود به 340 تومان زیان تبدیل شده و به این ترتیب شرکت ایرالکو فقط در سال‌جاری معادل 56 میلیارد تومان زیان درکارنامه خود ثبت کرده است، زیانی که در سال مالی 88 به 80 تا 100 میلیارد تومان خواهد رسید؛اما این همه ماجرا نیست.

به گفته عیسی رضایی سنگ‌اندازی برخی مقامات محلی که مانع از توقف فعالیت تیم فوتبال ایرالکو که بالغ بر 5 میلیارد تومان هزینه دارد می‌شوند؛ از دیگر دلایل تصمیم این شرکت برای پس دادن سهام ایرالکو به دولت است.

هنوز مشخص نیست چه کسی مسئول ارائه این اطلاعات مالی غلط است که باعث شده سهام یک شرکت زیان ده، سود آور نمایش داده شود. آیا در این زمینه سازمان خصوصی‌سازی‌ مقصر است یا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)؟

مدیرعامل شرکت مهر اقتصاد ایرانیان در ادامه تاکید کرد: تاکنون 15 میلیارد تومان از وجه نقد این معامله را به سازمان خصوصی‌سازی‌ پرداخت کرده‌ایم و مابقی مبلغ که معادل 45 میلیارد تومان است نیز باید ظرف 5 سال به سازمان خصوصی‌سازی‌ پرداخت کنیم اما با توجه به زیان عملکرد شرکت ایرالکو چگونه می‌توانیم این مبلغ را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه زیان شرکت ایرالکو در سال 87 به 56 میلیارد تومان رسیده است، افزود: سود سهام شرکت ایرالکو در سال 87 برای هر سهم 400 تومان پیش‌بینی شده بود در حالی که این شرکت در سال مالی جاری از بابت هر سهم 340 تومان زیان محقق کرده است.

به گفته وی سود هر سهم شرکت ایرالکو در سال 88 نیز 500 تومان اعلام شده است در حالی که زیان عملکرد این شرکت در این سال به 80 تا 100 میلیارد تومان خواهد رسید.

مخالفت با کاهش هزینه‌های تیم فوتبال

عیسی رضایی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی آنان در حال حاضر مخالفت مقامات محلی با حذف تیم فوتبال شرکت ایرالکو برای کاهش هزینه‌های شرکت است، گفت: هزینه فعالیت تیم فوتبال این شرکت در سال گذشته 5 میلیارد تومان بوده است و ما نمی‌خواهیم که این نوع هزینه‌ها تکرار شود، ولی متأسفانه مقامات محلی استان مرکزی، استانداری و نمایندگان استان به جای حمایت از تعطیل نشدن این صنعت، به مخالفت با حذف تیم فوتبال می‌پردازند.

مدیرعامل شرکت مهر اقتصاد ایرانیان با اشاره به اینکه مقامات محلی به نوعی از آنان باج خواهی می‌کنند، اعلام کرد: ما باقوت خواستار این هستیم که هزینه 5 میلیارد تومانی تیم فوتبال این شرکت حذف شود تا بتوانیم هزینه‌های شرکت را کاهش دهیم اما مقامات محلی و نمایندگان اعلام می‌کنند که درصورت انجام این کار فاش می‌کنند که شرکت ایرالکو آلوده‌کننده محیط‌زیست است و به محیط‌زیست آسیب می‌زند.

وی افزود: اگر این موضوع صحت داشته باشد این افراد خیانت کرده‌اند چون با پرداخت هزینه‌های تیم فوتبال در باره آلودگی زیست‌محیطی سکوت کرده‌اند و اکنون در حال باج خواهی هستند.

به گفته رضایی نمایندگان این شهر تهدید کرده‌اند، درصورت حذف تیم فوتبال از طریق مجلس اقدام به پس‌گرفتن سهام ایرالکو از شرکت مهر اقتصاد ایرانیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه شرکت مهر اقتصاد ایرانیان خواستار پس‌دادن سهام این شرکت است، توضیح داد: در این رابطه به وزرای اقتصاد، صنایع و معادن، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌، استانداری استان مرکزی و نمایندگان مجلس نامه‌ای ارسال کردیم که ادامه کار با پرداخت هزینه‌های تیم فوتبال برای ما مقدور نیست.

کد خبر 86107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز