گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: گسترش کمی دانشگاه پیام نور مجددا در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته‌است

اختصاص دست‌کم 50 هزارمترمربع زمین، به‌عنوان شرط تاسیس واحدهای جدید دانشگاه پیام نور در شهرستان‌ها تعیین شده‌است.این در حالی است که پیش از این به صراحت اعلام شده‌بود توسعه کمی دانشگاه پیام نور باید فراموش شود.

در اولویت قرار گرفتن توسعه کیفی دانشگاه پیام‌نور نویدی بود که وزیر علوم در آیین معارفه رئیس جدید دانشگاه پیام‌نور در اردیبهشت ماه 87 به صراحت از آن سخن گفت.

برای تاسیس هر واحد دانشگاهی حداقل به 5 هکتار زمین نیاز است. به‌دنبال این هستیم در تمام کشور برای شعبه‌های دانشگاه پیام‌نور فضای آموزشی اختصاصی ایجاد کنیم. این شرطی است که قائم‌مقام وزیر علوم و رئیس دانشگاه پیام‌نور برای تاسیس واحدهای جدید دانشگاه پیام‌نور در گفت‌وگو با مهر آن را اعلام کرده‌است.

البته رئیس دانشگاه پیام‌نور به فاصله چند ماه از انتصابش با وجود سیاست وزارت علوم مبنی بر متوقف شدن توسعه کمی دانشگاه پیام‌‌نور، یکی از واحدهای جدید این دانشگاه را افتتاح کرد. وی در آیین افتتاحیه شرط ایجاد واحد‌های جدید را تقبل بخشی از هزینه تاسیس واحد دانشگاهی از سوی هیات مؤسس در هر شهرستان بیان کرد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور درباره ملاک50هزار متر مربع زمین برای تاسیس واحد جدید معتقد است: از آنجا که یک دانشگاه نیمه حضوری هستیم به حداقل‌ها اکتفا می‌کنیم؛ چرا که مانند دیگر دانشگاه‌ها نیاز به فضای فیزیکی نداریم.

محمد حسینی این را هم توضیح داد که 50 هزار مترمربع  زمین نیاز داریم تا بتوانیم متناسب با محیط دانشگاهی فضایی را ایجاد کنیم که حداقل امکانات آموزشی را داشته باشد.

وزیر علوم در حکم حسینی آورده بود: کیفی‌سازی‌ باید سرلوحه امور دانشگاه پیام‌نور قرار گیرد و توسعه کمی باید فراموش شود؛ مگر جایی که ضرورت داشته باشد و این ضرورت نیز باید با توافق وزارت علوم صورت گیرد.

پیام‌نور سد شکن کنکور

اغلب صاحب‌نظران معتقدند هدف از گسترش دانشگاه پیام نور به نوعی مقابله با گسترش روزافزون دانشگاه آزاد و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوست. نکته‌ای که وزیر علوم بر آن تاکید می‌کند این است که هدف از راه‌اندازی دانشگاه پیام نور شکستن سد کنکور بود.

توسعه پیام‌نور

توسعه دانشگاه پیام نور که سابقه تاسیس آن به پیش از انقلاب برمی‌گردد و نام دانشگاه آزاد را پیش از تبدیل شدن به پیام نور در کارنامه خود دارد، در چند سال اخیر چنان روند رو‌به شتابی یافته است که برخی از کارشناسان با توجه به عملکردش، از آن به‌عنوان یک تهدید برای آموزش عالی کشور یاد می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد گسترش این دانشگاه غیر‌حضوری که حتی با اساس شکل‌گیری و فلسفه فعالیت آن نیز تناقض‌های بسیار دارد، در گرو  آن دسته از سیاست‌ها قرار می‌گیرد که در راستای آن، تلاش می‌شود آمار دانشجویان کشور به هر قیمتی بالا برود. هر از گاهی از گوشه و کنار شنیده می‌شود که برخی مراکز و شرکت‌ها در جذب نیرو اهمیت چندانی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه پیام‌نور قائل نیستند.

در این میان آنچه مورد غفلت قرار می‌گیرد توسعه پایدار آموزش عالی کشور است.
به مدد دانشگاه پیام‌نور است که مسئولان آموزش عالی کشور اعلام کرده‌اند که برای نخستین بار امسال ظرفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تعداد متقاضیان پیشی می‌گیرد.

کد خبر 86023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز