رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص اعمال فشار برخی کشورها به بانک‌های خارجی برای محدودیت روابط با ایران اظهار نظر کرد.

گروه اقتصادی: ابراهیم شیبانی رئیس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه شانزدهمین کنگره بانکداری اروپا در شهر فرانکفورت آلمان در پاسخ به اینکه اعمال فشار برخی کشورها نظیر آمریکا به بانک‌‌های خارجی برای کاهش مناسبات بانکی و تجاری خود با ایران تا چه اندازه محدودیت در روابط سیستم بانکی کشورمان با طرفهای خارجی ایجاد کرده است، گفت: هر چند آمریکایی‌ها در این زمینه تلاش زیادی کرده‌اند اما بانک‌های کشورهای مستقل معمولاً تلاش دارند تا بر طبق استقلال عمل خود رفتار کنند و با در نظر گرفتن منافع خود، مناسبات طولانی‌شان را با ایران مد نظر قرار دهند.

شیبانی گفت: ما با مسئولان بانک‌های آلمانی و فرانسوی در این کنگره صحبت کرده‌ایم و این بانک‌ها به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند و مشکلی در این زمینه برای کشور ما ایجاد نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، شیبانی همچنین نحوه تعامل بانک مرکزی ایران با بانک‌‌های آلمان را هم بسیار مطلوب و خوب دانست و افزود: شرکا و همکاران بانکی ما در آلمان از جمله بانک‌هایی در جهان هستند که روابط بسیار خوبی با ایران دارند و این مناسبات قدیمی خود را نیز ادامه می‌دهند.

شیبانی در پاسخ به برخی شایعات مبنی بر اعمال محدودیت از سوی پاره‌ای از مؤسسات بیمه اروپایی نظیر بیمه هرمس آلمان برای ارایه تضمین تجاری بین دو کشور گفت: ما با مسئولان بیمه هرمس صحبت نکرده‌ایم اما مهم بانک‌های آلمان هستند و چنانچه در نظام بانکی بین کشورها روند مبادلات فیمابین روان باشد بیمه‌ها نیز بر همین مبنا عمل خواهند کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران درباره مناسبات بانکی بین کشورمان و اروپا نیز گفت: همکاریهای دو جانبه با بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی هم در سطح مطلوب و خوبی قرار دارد و هیأتی ایرانی در جریان این سفر همچنین با نمایندگان و رؤسای بانک‌های عمده اروپایی نیز دیدار کرد.

شیبانی اضافه کرد: البته برخی از این بانک‌ها برای مناسبات خود با ایران زیر برخی فشارها قرار گرفته‌اند اما در مجموع روابط آنها با کشورمان محکم بوده و هم‌اکنون نیز این روابط سیر منطقی خود را طی می‌کند و مذاکراتی نیز در این رابطه صورت گرفته است تا بتوانیم همکاری خود را در بخش‌های مختلف پیش ببریم.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در عین حال افزود: مشکلات اندکی نیز با برخی از بانکهای اروپایی نظیر یک بانک سوئیسی که سهامداران عمده آنها آمریکایی‌ها هستند ایجاد شده بود که در مجموع مشکلی در مجموعه ارتباطها و همکاریهای نظام بانکی کشورمان با شرکای خارجی ایجاد نمی‌کند.

کد خبر 8599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز