پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

آتوسا رقمی: تا به حال فکر می‌کردیم تنها ارتباطی که کبوترها می‌توانند با آثار هنری برقرار کنند این است که وقتی خسته می‌شوند، از آن بالا بیایند پایین، روی مجسمه‌ای در میدان شهر بنشینند

و استراحت و تا می‌توانند آن را کثیف کنند! اما تازگی‌ها دانشمندان ژاپنی متوجه شده‌اند که کبوترها حس زیبایی‌شناسی شبیه به اسان‌ها دارند و می‌توانند آثار زیبا را از نازیبا تشخیص بدهند.

دانشمندان ژاپنی وقتی می‌خواستند تحقیق کنند ببینند آیا حیوان‌ها هم می‌توانند بین آثار هنری، آثار بهتر را انتخاب کنند، متوجه شدند که کبوترها حتی می‌توانند آثار هنرمندان مختلف را بشناسند و تفاوت آنها را درک کنند، مثلاً متوجه بشوند که این تابلو را «کلود مونه» کشیده ولی آن یکی را «پابلو پیکاسو».

اثری از کلود مونه، نقاش فرانسوی قرن نوزدهم

اثری از پابلو پیکاسو، نقاش اسپانیایی قرن بیستم

شیوه کار دانشمندان ژاپنی این‌طور بوده است که اول تعداد زیادی نقاشی‌ را از میان نقاشی‌های دانش‌آموزان انتخاب کردند. آنها سعی کردند از هر نظر تنوع را در انتخابشان رعایت کنند: نقاشی‌هایی که با آب‌رنگ کشیده شده بودند یا نقاشی‌هایی که در آنها از پاستل استفاده شده بود، نقاشی‌هایی با موضوع طبیعت بی‌جان یا نقاشی‌هایی که از منظره‌های طبیعی کشیده شده بودند و ... دانشمندان این نقاشی‌ها را بر اساس معیارهای زیبایی مرسوم، به دو گروه نقاشی‌های خوب و بد تقسیم کردند و آنها را روی صفحه نمایش به پرنده‌ها نشان دادند. وقتی کبوترها به نقاشی‌های خوب نوک می‌زدند، به آنها غذا می‌دادند و وقتی با نوکشان نقاشی‌هایی را انتخاب می‌کردند که از نظر هنری ضعیف بودند، به آنها هیچ چیز نمی‌دادند. آنها این آزمایش را هر روز، به مدت یک ماه، تکرار کردند و بعد دیدند که  کبوترها یاد گرفته‌اند فقط نقاشی‌های خوب را انتخاب کنند و حتی وقتی نقاشی‌هایی به آنها نشان داده می‌شد که قبلاً آنها را ندیده بودند، باز هم نقاشی‌هایی را انتخاب می‌کردند که معیارهای آثار خوب هنری در آنها رعایت شده بود.

کد خبر 85815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز