همشهری‌آنلاین: مستندات فاش شده موجود نشان می‌دهد رسانه‌های آمریکایی همسو با پنتاگون حرکت می‌کنند و از انتشار دروغ‌ها دریغ نمی‌ورزند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، ریچارد گیزبرت تهیه کننده سری برنامه‌های لیسنینگ پست (Listening Post) برای این شبکه گفت: بارها از مطالب انتقادی روزنامه نیویورک تایمز که مهمترین روزنامه آمریکایی است درباره اشتباه‌های دولت آمریکا سخن گفته‌ایم.

در اوریل سال 2008، این روزنامه مطالب بسیار جالبی را فاش کرد. در این گزارشها فاش شد پنتاگون از ژنرالهای بازنشسته ارتش آمریکا در رسانه‌های مختلف در مقاطع حساس استفاده می‌کرد.
 
زمانی از این ژنرال‌ها استفاده شد که دولت جرج بوش تلاش می‌کرد ایده جنگ عراق را به مردم آمریکا بقبولاند. [درس‌هایی که باید از جنگ عراق یاد گرفت]

پنتاگون برنامه خود را برای استفاده از این ژنرالها پس از انتشار مقالات فوق متوقف کرد. درواقع، این مطلب گویای ارتباط وزارت دفاع آمریکا با رسانه‌های این کشور برای پیشبرد اهداف مدنظر واشنگتن بود.

الجزیره انگلیسی در ادامه افزود: درواقع، پنتاگون از مهره‌های خود در میان رسانه‌های آمریکایی بهره گرفت. همانطور که نیویورک تایمز فاش کرد پنتاگون در اوریل سال دو هزار و شش، وقتی شش ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا با انتقاد از راهبرد پنتاگون در عراق خبرساز شده بودند، ارتش آمریکا عملیات پدافندی را آغاز کرد.

نیویورک تایمز متن صورت جلساتی را بدست آورده بود که دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا، و مسئول روابط عمومی پنتاگون و شماری از ژنرالهای سابق ارتش در ان شرکت داشتند. قرار بود از این افراد به عنوان بلندگوهایی در رسانه‌های آمریکایی استفاده شود که دیدگاه دولت را منتقل و تبیین کنند.

الجزیره انگلیسی در ادامه افزود: در جلسات مذکور دقیقا به این ژنرالهای آمریکایی گفته شده بود که در مصاحبه‌های تلویزیونی شان با رسانه‌های آمریکایی چه مطالبی بیان کنند.

به گفته کارشناسان کاملا مشخص بود که این ژنرالها مواضع بیطرفانه ای ندارند. مقاله نیویورک تایمز کاملا فاش کرد این افراد تا چه اندازه الهام گرفته از مواضع پنتاگون بودند.
از این ژنرالها در برنامه‌های شبکه های خبری سی ان ان، فاکس نیوز، ام اس ان بی سی، سی بی اس، ای بی سی و ام بی سی استفاده شده بود.

وقتی این خبر نیویورک تایمز فاش شد گردانندگان شبکه‌های خبری فوق از ادای توضیح در این خصوص خودداری کردند.

الجزیره انگلیسی در ادامه افزود: به گفته کارشناسان در مقطعی نیز شاهد ان بودیم که پنتاگون درباره ضرورت حمله به ایران سخن می‌گفت. این روند دقیقا شبیه فربیکاری کاخ سفید درخصوص جنگ عراق در سال 2003 بود. کارشناسان آمریکایی می‌گویند این اقدامات پنتاگون برای دروغکاری به هیچ وجه قابل قبول نیست و نمی‌توان گفت دروغ گفتن بخشی از ماموریت و کار پنتاگون است.

گرچه ژنرالهای مذکور دیگر لباس جنگی بر تن نداشتند و بازنشسته شده بودند اما واقعیتها گویای آن بود که ادامه جنگ عراق به نفع انها بود زیرا آنها در قالب پیمانکاران نظامی در عراق فعالیت داشتند و ادامه جنگ در جهت منافع مادی انها قرار داشت.

در واقع، این افراد نه تنها می خواستند در جهت تبلیغات پنتاگون حرکت کنند بلکه خواهان ان بودند که با ادامه جنگ پول نصیب شرکتهایی شود که آنها برای آن کار می‌کردند و در عراق اجرای قراردادهایی را متقبل شده بودند.

الجزیره انگلیسی در ادامه افزود: نیویورک تایمز دو سال برای تهیه گزارش افشاگرانه مذکور تلاش کرده و کوشیده بود اسناد و مدارک مرتبط را جمع‌آوری کند.
 
به گفته کارشناسان، افشای این واقعیتها گویای تظاهر رسانه‌های آمریکایی به ازادی عملکردشان است و اینکه در اقدامات خود ریاکاری دارند. باتوجه به اینکه آمریکا قدرتمندترین ارتش جهان را دارد این سوال مطرح است که چرا چنین کار وحشتناکی را انجام می دهد و دیگر آنکه، آزادی رسانه‌ها چه سرنوشتی دارد؟

الجزیره انگلیسی در ادامه افزود: نویسنده گزارش افشاگرانه مذکور برای نیویورک تایمز بخاطر انتشار همین مطلب جایزه پولیتزر سال گذشته را از آن خود کرد. این ماجرا به خوبی گویای سیاستهای دوگانه رسانه‌های آمریکایی است.

کد خبر 85773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز