گروه حوادث: با پیداشدن هر 3جعبه سیاه هواپیمای توپولف که چهارشنبه گذشته در قزوین سقوط کرد، تحقیق برای کشف علت سقوط این هواپیما آغاز شده است.

صبح چهارشنبه گذشته، یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت کاسپین با 168 مسافر و خدمه پرواز، فرودگاه امام‌خمینی تهران را به مقصد شهر ایروان در ارمنستان ترک کرد اما تنها 16 دقیقه بعد در زمین‌های زراعی اطراف قزوین سقوط کرد.

به‌دنبال این حادثه، جست‌وجوی گسترده برای جمع‌‌آوری بقایای اجساد قربانیان و شناسایی علت سقوط هواپیما آغاز شد و مسئولان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌‌ها اظهار نظرهای مختلفی ارائه کردند.

خلبان مقصر نبود

نماینده وزیر راه و رئیس کارگروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای کاسپین، با بیان اینکه نقص فنی، دلیل احتمالی سقوط توپولف است، به خبرگزاری مهر گفت: دلیل این سانحه احتمالا خطای خلبان نبوده است و قطعا دلایل واقعی وقوع این سانحه، در کمترین زمان ممکن به مردم اعلام می‌شود.

اظهارات احمد مجیدی در حالی بیان می‌شود که مدیرکل فرودگاه امام تاکید کرده است: پرواز هواپیمای توپولف کاسپین بدون هیچ تاخیر و نقص فنی انجام شده بود. 

رضا قدیمی گفت: این هواپیما در سلامت کامل پرواز کرده بود و همه بررسی‌های لازم و فنی قبل از پرواز صورت گرفته و هواپیما بدون هرگونه تاخیر، نقص فنی و در سلامت کامل فرودگاه بین‌المللی امام(ره) را ترک کرد. بنابراین تنها سرنخی که می‌تواند علت سقوط توپولف را فاش کند، جعبه سیاه هواپیماست که در جریان سقوط آسیب دیده و احتمال می‌رود برای بازخوانی اطلاعات آن به کشور روسیه، ارسال شود.

جعبه‌های سیاه

در حال حاضر هر 3 جعبه سیاه هواپیما که به‌نظر می‌رسد رازگشای این حادثه مرگبار خواهد بود پیدا شده تا بررسی اطلاعات آن علت اصلی سقوط این هواپیما را مشخص کند.  رئیس کارگروه بررسی سانحه سقوط هواپیمای توپولف در این باره گفت: سومین جعبه سیاهی که پیدا شده سالم و قابل استفاده است اما 2جعبه سیاه قبلی آسیب دیده بود که امیدواریم در ادامه جست‌وجوها قطعات دیگر آن را پیدا کنیم.

وی افزود: از 11 کارگروه تخصصی یکی از گروه‌ها، اطلاعات و جعبه‌های سیاه یافت‌شده را بررسی می‌کند و گروه‌های دیگر در زمینه‌هایی همچون سوابق سلامت کادر پروازی از چندین روز قبل تا روز پرواز را بررسی می‌کنند. بنابراین باید نتیجه بررسی 11 گروه مشخص شود؛ همچنین شاید لازم باشد قطعات هواپیما به مراکز علمی - تخصصی همچون دانشگاه تهران ارسال شود.

مجیدی همچنین از احتمال ارسال جعبه‌های سیاه به شرکت سازنده هواپیما خبر داد و تاکید کرد: 5 کارشناس روسی برای بازخوانی نوارهای جعبه‌های سیاه وارد کشور شده‌اند و احتمال دارد این اطلاعات برای بررسی به شرکت سازنده هواپیما در روسیه ارسال شود.

انفجار 20تن سوخت

در حال حاضر تمامی بقایای به جا مانده از اجساد مسافران جمع‌آوری و به پزشکی قانونی منتقل شده است تا بعد از شناسایی در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد.

معاون وزیر راه با بیان اینکه بزرگ‌ترین قطعات کشف شده از اجساد به اندازه یک کف دست است، تصریح کرد: به خاطر اینکه هواپیما بیش از 20 تن سوخت داشته، هنگام برخورد با زمین این سوخت منفجر شده و به همین خاطر تمام سرنشینان و بدنه هواپیما تکه تکه شده و در شعاع وسیعی پراکنده شده‌اند.

گلباران محل سقوط توپولف

به‌دنبال سقوط مرگبار هواپیمای توپولف، محل سقوط این هواپیما و کشته شدن سرنشینان آن در قزوین گلباران شد. در این مراسم که پنجشنبه گذشته انجام شد، سبو سرکیسیان، اسقف اعظم جامعه ارامنه ایران نیز حضور داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر از بین مسافران هواپیمای سقوط کرده 8 نفر تبعه خارجی و حدود 40 نفر نیز هموطنان ارمنی بودند.

پرواز به جای سفر

مهدی فیروزه سهیل، خلبان 33ساله هواپیمای توپولف 7908، یکی از خلبان‌های ماهر  ایرانی بود که حدود 9سال سابقه پرواز داشت.

خواهر او در گفت‌وگو با همشهری درخصوص آخرین پرواز برادرش گفت: آن روز اصلا نوبت مهدی نبود که پرواز کند. او می‌خواست با تعدادی از دوستانش به مسافرت نوشهر برود که یکی از دوستان خلبانش تماس گرفت و چون کار مهمی برایش پیش آمده بود از مهدی خواست به جای او خلبان هواپیمای توپولفی شود که قرار بود به ارمنستان برود.

مهدی هم قبول کرد و صبح روز حادثه خانه را به مقصد فرودگاه ترک کرد اما دیگر به خانه برنگشت. وی ادامه داد: مهدی  قرار بود به‌زودی ازدواج کند که این حادثه اتفاق افتاد. او به غیراز خلبانی، استاد پرواز هم بود و شاگردان زیادی داشت که به گفته   آنها مهدی استاد خوب و ماهری بود.

یکی از دوستان  وی  نیز درباره این خلبان جوان گفت:  شب قبل از حادثه آخرین باری بود که او را به همراه 2 فرزندم که شاگرد وی بودند ملاقات کردم. او آنقدر خلبان پر انرژی‌ای بود که هر بار وارد اتاق پرواز می‌شد با شادی و روی خوش از کار و خاطرات پروازش تعریف می‌کرد. صبح حادثه بعد از شنیدن این خبر دردناک وقتی به فرودگاه امام رفتم همه داغدار مهدی بودند و برایش گریه می‌کردند.

کد خبر 85690

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز