روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» امروز در مطلبی اختصاصی مدعی شد که واشنگتن به لندن و پاریس فشار آورده تا از سرزنش پیشرفت‌های هسته‌ای ایران صرف‌نظر کنند.

گروسی - آژانس هسته ای

به گزارش همشهری‌آنلاین، این روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات های آگاه ادعا کرد که واشنگتن به دنبال آن است تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری پاییز مانع از تشدید تنش ها با تهران شود.

این رسانه به نقل از دیپلمات ها نوشت که آمریکا با تلاش های فرانسه و انگلیس برای نکوهش ایران در اجلاس چند روز آینده آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالف است.

به ادعای وال استریت ژورنال، آمریکا به تعدادی از کشورهای دیگر نیز فشار آورده تا همانند این کشور به قطعنامه مذکور رای ممتنع دهند.

چند روز پیش نیز خبرگزاری رویترز نوشته بود که آمریکا نمی خواهد در نشست های آتی شورای حکام به دنبال قطعنامه دیگری علیه ایران باشد و استدلال اصلی آن این است که بهانه ای برای تشدید فعالیت های هسته ای ایران داده نشود.

رویترز به نقل از دیپلمات ها نوشت که تروئیکای کشورهای اروپایی پیش‌نویسی را در این زمینه آماده کرده ولی هنوز به اعضای شورای حکام آژانس ارسال نکرده است.

رافائل گروسی هفته پیش ادعا کرده بوده بود که مذاکرات با ایران در پی شهادت رئیس جمهوری ایران و شهدای سانحه هوایی دچار یک وقفه شده است. وی بیان داشت: «آن‌ها (ایران) در حال حاضر عزادار هستند و من باید به آن احترام بگذارم، اما وقتی این مراسم تمام شود، باز هم مشغول گفت‌وگو خواهیم شد».

مدیرکل آژانس ابراز امیدواری کرد که این وقفه موقت باشد، گفت‌وگوها «ظرف چند روز دیگر» از سرگرفته شود و به نتایج ملموسی برسد.

به گزارش ایرنا، در سفر دو هفته پیش رافائل گروسی به ایران و طی مذاکرات به‌عمل آمده، مقرر شد تا توافق مشترک مارس (اسفند ۱۴۰۱) مبنای تعامل و همکاری دو سویه باشد و برای تهیه پیش ‌نویس تداوم تعاملات، مذاکرات معاونان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین المللی انرژی اتمی پیگیری شود. ایران و آژانس تلاش دارند تا پیش از ارائه گزارش دوره‌ای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام در هفتم خرداد سال‌جاری، رایزنی‌های خود برای تهیه پیش نویس را به نتیجه برسانند.

بر اساس این پیش‌نویس از این پس فعالیت‌ها و همکاری‌های ایران و آژانس در سه بخش دنبال خواهد شد. بخش اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پرونده پی.ام.دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران) بسته شده بود. در این بخش، موضوع مهم دو مکان باقیمانده و راه حل نهایی کردن این پرونده ساختگی مورد مذاکره قرار می‌گیرد. به گفته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بخش دوم مربوط به شرایط موجود است که در این شرایط در چارچوب پادمان و ان.پی.تی اقدامات متقابل لازم انجام خواهد شد. بخش سوم نیز مربوط به شخص مدیرکل آژانس است که وی باید به عنوان تسهیل‌کننده و تصحیح کننده برای برداشتن موانع و حل‌وفصل مسائل که عمدتا سیاسی است، تاثیرگذار باشد.

کد خبر 855311
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha