منچسترسیتی در فینال جام‌حذفی مقابل بدترین منچستریونایتد قرن جدید شکست خورد.

منچستریونایتد

به گزارش همشهری‌آنلاین، احتمالا گواردیولا باید برای فصل آینده که خودش گفته آخرین فصل حضورش در منچسترسیتی خواهد بود، یک تاکتیک جدید اختراع کند. دست او رو شده و تیمش با اینکه برای چهارمین بار پیاپی لیگ برتر را برد ولی امسال بهترین تیم انگلستان نبود. منچسترسیتی در فینال جام‌حذفی مقابل بدترین منچستریونایتد قرن جدید، حرف چندانی برای گفتن نداشت و فقط از روی چند شوت از راه دور صاحب موقعیت شد و موقعیت‌های زیادی را از بازی مستقیم منچستریونایتد، به تیم حریف داد. با پیروزی ۲بر یک در فینال، حالا اریک تن‌هاخ با سری بالا و قهرمانی، من‌یونایتد را ترک می‌کند. او توانست تیمی را که همه از آن انتقاد می‌کنند، به ۲فینال پیاپی جام‌حذفی برساند و سهمیه لیگ قهرمانان فصل پیش رو و لیگ اروپای این فصل را برای شیاطین سرخ بگیرد.

در این فصل هر ۴ باشگاه بزرگ انگلیسی جام گرفتند؛ منچسترسیتی (لیگ یک با گواردیولا)، لیورپول (جام اتحادیه با یورگن کلوپ)، آرسنال (سوپرجام با آرتتا) و منچستریونایتد (حذفی با تن‌هاخ).

با قهرمانی شیاطین سرخ در جام‌حذفی انگلیس سهمیه‌های اروپایی تیم‌های انگلیسی با تغییرات روبه‌رو شد. منچستریونایتد که لیگ برتر انگلیس را در رده هشتم جدول رده‌بندی و پایین‌تر از تیم‌های چلسی و نیوکاسل به پایان برده بود، با این قهرمانی سهمیه حضور در رقابت‌های فصل آینده لیگ اروپا را به دست آورد و چلسی رده ششمی را که پیش از این سهمیه لیگ اروپا گرفته بود، به لیگ کنفرانس فرستاد و امیدهای نیوکاسل برای حضور در لیگ کنفرانس اروپا را از بین برد. سهمیه‌های لیگ قهرمانان اروپا به منچسترسیتی، آرسنال، لیورپول و استون‌ویلا رسید، تاتنهام و منچستریونایتد در لیگ اروپا و چلسی در لیگ کنفرانس اروپا رقابت خواهند کرد.

این نهمین فینال مهم منچسترسیتی در جام‌های داخلی و اروپایی تحت هدایت پپ گواردیولا (جام‌حذفی، جام اتحادیه و لیگ قهرمانان اروپا) بود و دومین باری بود که آنها نتوانستند قهرمان شوند. پیش از این آنها سال ۲۰۲۱ و در فینال لیگ قهرمانان اروپا به چلسی باخته بودند.

۴گل از ۵گل اخیر در فینال‌های جام‌حذفی را که توسط بازیکنان زیر ۱۹سال به ثمر رسیده، بچه‌های منچستریونایتد ثبت کرده‌اند؛ نورمن وایتساید در سال ۱۹۸۳، کریستیانو رونالدو در سال ۲۰۰۴و آلخاندرو گارناچو و کوبی ماینو در این فصل.

منچسترسیتی نخستین شکست خود را بعد از دسامبر سال گذشته (مقابل استون‌ویلا) متحمل شد و به دومین دوره طولانی بی‌شکستی یک تیم برتر در تمام رقابت‌ها پایان داد (۳۵بازی).

الخاندرو گارناچو از منچستریونایتد پس از گلزنی ریکاردو برای تاتنهام مقابل منچسترسیتی در سال ۱۹۸۱، دومین آرژانتینی‌ای بود که در فینال جام حذفی گلزنی کرد.

کوبی ماینو از منچستریونایتد با ۱۹سال و ۳۶روز سن، به‌عنوان نوجوان انگلیسی در فینال جام‌حذفی گل زد. پیش از این سال ۱۹۶۱استیو مک‌کنزی به‌عنوان یک بازیکن انگلیسی با ۱۹سال و ۱۷۲روز برای منچسترسیتی مقابل تاتنهام گل زده بود. ماینو حالا جوان‌ترین بازیکن پس از جان سیسونز است که سال ۱۹۶۴با ۱۸سال و ۲۱۵روز سن در بازی با پرستون نورث‌اند، برای وستهم گل زده بود.

ماینو و گارناچو که محصول آکادمی باشگاه منچستریونایتد هستند، سال۲۰۲۲جام‌حذفی جوانان را با هم فتح کرده بودند.

این پنجاهمین بازی رودری برای منچسترسیتی در تمام رقابت‌های این فصل بود و او نخستین شکست خود را در این فصل متحمل شد (۳۸برد، ۱۱تساوی و یک شکست). این نخستین شکست باشگاهی او از فوریه ۲۰۲۳(مقابل تاتنهام) بود و به ۷۴بازی شکست‌ناپذیری این هافبک اسپانیایی در تمام رقابت‌ها پایان داد.

ارلینگ هالند در هیچ‌یک از ۴بازی خود برای منچسترسیتی در ورزشگاه ومبلی موفق به گلزنی نشده است. او در بازی آخر فقط ۶شوت داشت و در مجموع امید گلزنی ۱.۱۷، یک ضربه به دیرک دروازه زد. هالند در کل در ۵فینال با پیراهن من‌سیتی موفق نشده گل بزند.

منچستریونایتد با ۲۶سال و ۵۸روز سن در حالی ترکیب جوانی را در فینال جام‌حذفی به زمین فرستاد که پیش از این فقط منچسترسیتی در بازی با استوک در فینال سال ۲۰۱۱ترکیب جوانی داشت؛ با ۲۵سال و ۳۱۰روز سن.

۲باشگاه شهر منچستر در میان ۴۴قهرمان گوناگون قدیمی‌ترین تورنمنت فوتبال جهان قرار دارند. آرسنال با ۱۴قهرمانی پرافتخارترین تیم جام‌حذفی است. این تیم ۸تا از این جام‌ها را بین سال‌های ۱۹۹۸تا ۲۰۲۰به‌دست آورده و ۷قهرمانی دیگر در دوره آرسن ونگر نصیب این تیم شده است. ونگر پرافتخارترین مربی قدیمی‌ترین جام دنیاست. من‌یونایتد ۲۲بار به فینال حذفی رسیده که ۹بازی را باخته. ۵تا از ۱۳جام یونایتد در دوره الکس فرگوسن به‌دست آمده است. تیم‌های چلسی، لیورپول و تاتنهام با ۸قهرمانی در رده بعدی قرار دارند و استون‌ویلا و منچسترسیتی ۷بار جام برده‌اند.

منچستریونایتد برای سیزدهمین بار قهرمان جام‌حذفی شد و فقط آرسنال (۱۴) بیشتر از شیاطین سرخ قهرمان این رقابت‌ها شده.

منچستریونایتد با کسب رتبه هشتم در این فصل، پایین‌ترین تیم در جدول لیگ برتر است که جام‌حذفی را می‌برد. آرسنال تحت هدایت میکل آرتتا هم فصل ۲۰-۲۰۱۹در همین رده قهرمان حذفی شده بود.

فینال جام خیریه در افتتاحیه فصل آینده هم بین منچسترسیتی و منچستریونایتد در ورزشگاه ومبلی برگزار خواهد شد.

کد خبر 855274
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha