سیتی و یونایتد فینال فصل پیش را دوباره برگزار می‌کنند و این بازی آخرین حضور اریک تن‌هاخ روی نیمکت شیاطین سرخ خواهد بود.

تن هاخ گواردیولا

به گزارش همشهری‌آنلاین، منچسترسیتی فصل پیش سه‌گانه برد اما در این فصل با شکست مقابل رئال‌مادرید از تکرار این موفقیت بزرگ باز ماند. حالا ساعت ۱۷:۳۰امروز شاگردان گواردیولا فرصت دارند تا با پیروزی در شهرآورد و فینال جام‌حذفی صاحب دوگانه داخلی شوند. فصل پیش هم همین دو تیم در فینال با هم روبه‌رو شدند که سیتی با ۲گل گوندوغان مقابل تک‌ گل برونو فرناندز به پیروزی و قهرمانی رسید. این بازی آخرین حضور اریک تن‌هاخ روی نیمکت منچستریونایتد خواهد بود.

من‌یونایتد پس از پایان دوران فرگوسن و البته با ورود سرمایه اماراتی‌ها سال‌هاست به تیم دوم شهر منچستر تبدیل شده است و حتی قهرمانی امروز در ومبلی هم نمی‌تواند آنها را از زیر این سایه بیرون بکشد. سیتی برای نخستین بار از فصل ۷۰-۱۹۶۹، پس از دبل کردن شیاطین سرخ در لیگ برتر، در این فصل می‌تواند برای سومین بار همسایه خود را شکست دهد. آنها بازی رفت را با نتیجه ۳بر صفر در اولدترافورد و بازی برگشت را ۳بر یک در ورزشگاه اتحاد بردند.

منچستریونایتد در ۶دیدار از ۷دیدار اخیر خود با منچسترسیتی در تمام رقابت‌ها (یک برد) ازجمله هر ۳دیدار آخر شکست خورده است. یونایتد آخرین‌بار بین سال‌های ۲۰۱۳تا ۲۰۱۴، ۴بار پیاپی مقابل همشهری‌ها شکست خورد. این فصل من‌سیتی نخستین تیمی شد که ۴قهرمانی پیاپی در لیگ برتر می‌آورد، درحالی‌که من‌یونایتد هیچ سهمیه اروپایی هم نگرفت.

پس از آنکه آرسنال سال ۲۰۲۰توانست در رده‌ای پایین‌تر از چلسی در لیگ فینال حذفی را ببرد، یونایتد هم امیدوار است به‌عنوان پایین‌ترین تیم در رده‌بندی لیگ که به فینال حذفی رسیده، این جام را فتح کند. تاکنون ۶بار پیش آمده که تیم‌هایی با رده هشتم یا پایین‌تر در لیگ، قهرمان جام‌حذفی شده‌اند. آخرین بار سال۱۹۵۷ استون‌ویلای رده دهمی منچستریونایتد را در فینال برد و قهرمان شد.

یونایتد دنبال سیزدهمین جام‌حذفی خود است. تنها آرسنال با ۱۴جام رکورد بهتری نسبت به این باشگاه دارد.

با توجه به اینکه تیم تن‌هاخ در این فصل ۱۹بازی را باخته و ۸۴گل دریافت کرده است، به‌نظر می‌رسد رکوردش بدتر هم شود. آخرین بار فصل ۷۴-۱۹۷۳بود که آنها ۲۲شکست ثبت کردند و آخرین بار فصل ۶۴-۱۹۶۳بود که ۸۹گل خوردند.

هالند ۳۸گل در تمام رقابت‌های این فصل زده است و می‌تواند با ۲گل دیگر ۴۰گله شود. با توجه به اینکه او فصل قبل هم ۵۲گل زده بود، می‌تواند نخستین بازیکنی شود که در ۲فصل پیاپی آمار ۴۰گل را رد می‌کند. سیتی ۸بار قهرمان حذفی شده اما تاکنون پیش نیامده ۲فصل پیاپی جام را ببرد. اگر امروز سیتی برنده بازی شود، برای سومین بار این تیم هم لیگ و هم حذفی را در یک فصل می‌برد؛ هر دو بار با گواردیولا. یونایتد در کنار آرسنال ۳بار چنین دستاوردی داشته و دوگانه داخلی برده.

یونایتد حریف محبوب مهاجم نروژی است و هالند با پیراهن سیتی بیشترین مشارکت در گل را مقابل این تیم داشته است. هالند در ۵بازی مقابل یونایتد در تمامی رقابت‌ها روی ۹گل تأثیر داشته (۶گل و ۳پاس گل).

یونایتد در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌حذفی لیورپول را ۴بر۳ شکست داد و پس از تساوی ۳-۳ در نیمه‌نهایی، کاونتری‌سیتی را در ضربات پنالتی برد و به این مرحله رسید. آنها فقط یک‌بار در ۲بازی متوالی از ۱۱۱بازی قبلی خود در این رقابت‌ها ۳گل یا بیشتر دریافت کرده بودند.

بازی امروز پرگل نمی‌شود. از آغاز قرن حاضر، فقط ۴فینال جام‌حذفی با ۲یا چند گل به پایان رسیده است. سال ۲۰۱۹منچسترسیتی، واتفورد، تیم دسته پایین‌تر را ۶بر صفر شکست داد. سال ۲۰۰۴هم منچستریونایتد، تیم کاردیف‌سیتی را ۳بر یک برد. در سومین مورد آرسنال تیم تحلیل‌رفته استون‌ویلا را که به زحمت سال ۲۰۱۵در لیگ مانده بود، در فینال حذفی ۴بر صفر شکست داد. یک‌بار دیگر هم آرسنال در فینال سال ۲۰۰۲چلسی را ۲بر صفر برد. در ۱۷دوره فقط یک گل تکلیف قهرمان را مشخص کرده و ۳بار هم ضربات پنالتی تعیین‌کننده بوده است.

تن‌هاخ در این فصل مصدومان زیادی داشت. او در خط دفاعی مجبور شد از ۱۵ترکیب ۲نفره متفاوت استفاده کند که پرتکرارترین‌شان؛ زوج واران- ایوانز فقط ۶بار از ابتدا کنار هم قرار گرفتند. این مورد را با زوج سالیبا- گابریل در آرسنال مقایسه کنید که ۳۴بار کنار هم در لیگ بازی کردند.

نکته امیدوارکننده برای یونایتد این است که در ۵بازی از ۷بازی اخیر خود در جام‌حذفی مقابل منچسترسیتی پیروز شده و هر دو شکست در آن دوره در بازی‌های ومبلی رخ داده است؛ نیمه‌نهایی ۲۰۱۱و فینال فصل پیش.

دی‌بروینه تاکنون ۳پاس گل در فینال‌های حذفی داده؛ یکی به ژسوس در سال ۲۰۱۹و ۲پاس هم به گوندوغان در فصل گذشته مقابل یونایتد. از سال۱۹۶۲غیراز دی‌بروینه و اولیویه ژیرو هیچ بازیکن دیگری در فینال‌ها ۳گل نساخته.

سیتی در ۱۱بازی اخیر خود در جام‌حذفی پیروز شده و تنها ۲دوره برد طولانی‌تری در تاریخ این مسابقات وجود دارد؛ بلکبرن روورز (۲۰بازی بین سال‌های ۱۸۸۳تا ۱۸۸۶) و چلسی (۱۳بازی بین سال‌های ۲۰۰۹تا ۲۰۱۱).

سیتی در ۳۵بازی اخیر خود در تمام رقابت‌ها شکست نخورده است (۲۹برد و ۶تساوی). اگرچه این روند شامل خروج آنها از مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به‌دست رئال‌مادرید می‌شود اما آن بازی به‌عنوان یک تساوی به‌حساب می‌آید زیرا بازی به وقت اضافه و ضربات پنالتی کشیده شد. پس از ۴۰بازی بدون شکست ناتینگهام‌فارست در سال ۱۹۷۸، این دومین دوره طولانی بدون شکست یک تیم در تاریخ فوتبال انگلیس است.

سیتی می‌تواند نخستین تیمی باشد که در ۲فصل پیاپی هر ۲جام مهم داخلی را می‌برد.

کد خبر 854654
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha