ساخت و سازهای غیرمجاز فقط به مناطق و محله های حاشیه ای جنوب شهر محدود نمی شود و منطقه خوش آب و هوای پایتخت هم به واسطه وجود رونق ساخت و ساز های غیر مجاز در چند محله از جمله گلابدره و سیمین قلعه و چیذر و... سالهای زیادی است که با این موضوع دست و پنجه نرم می کند.

گلابدره

به گزارش همشهری- مهدی اسماعیل پور: از جمله سیاست های اصلی مدیریت ششم شهری از همان ابتدا تا به امروز، جلوگیری از جولان ساخت و سازهای غیرمجاز در گوشه و کنار شهر و همچنین تلاش برای رونق بخشیدن و به تحرک انداختن ساخت و سازهای قانونی به ویژه در بافت فرسوده تهران است. این رویکرد باعث شده تا در این دوره از مدیریت شهری شاهد برطرف شدن مشکلات و بن بست های چندین و چند ساله و آسیب زای محله های مختلف پایتخت از جنوب تا شمال شهر؛ از نفرآباد تا گلابدره و رونق گرفتن ساخت و سازهای قانونی در این محله ها باشیم. در همین رابطه طی ۲ سال گذشته اقدامات بسیار خوب و موثری در شهر تهران به ویژه در منطقه یک تهران صورت گرفته و چندین محله آن از جمله گلابدره، سیمین قلعه، چیذ و شهرک شهید محلاتی، با طرح موضعی از بن بست سخت و طولانی برای توسعه و نوسازی خارج شده اند.

حل شدن مشکل ۱۲ ساله گلابدره

یکی از محله هایی که در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز نامش زیاد مطرح شده، محدوده خوش آب هوای گلابدره است مهدی صباغ شهردار منطقه یک تهران از حل شدن مشکل ساخت و سازهای غیرمجاز در محله گلابدره و آغاز ساخت و ساز مجاز در بافت فرسوده این محله خبر داد و گفت: «طرح موضعی محله گلابدره حدود ۷ تا ۸ ماه قبل با هماهنگی سازمان نوسازی شهر تهران درکمیسیون ماده ۵ مصوب شد، آنهم بعد از حدود ۱۲ سال یعنی تقریبا ازسال ۱۳۹۱ که بعد از مصوب شدن طرح تفصیلی دیگر تغییری در بافت این محله نداشتیم.»

صباغ می گوید برای سر و سامان دادن به وضعیت محله گلابدره اولین قدم جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز بود: «همزمان با اینکه طرح موضعی محله گلابدره را در سازمان نوسازی و کمیسیون ماده ۵ پیش می بردیم، به هیچ وجه اجازه ندادیم که ساخت و ساز غیرمجازی در این محله انجام شود و افرادی که شرور بودند و برای جلوگیری از اجرای قانون ایجاد مزاحمت می کردند نیز بعضا بازداشت شدند.»

قولنامه ای ها چطور می توانند بسازند؟

او می گوید بعد از جلوگیری از توقف ساخت و سازهای غیرمجاز، نوبت به تسهیل و فراهم کردن شرایط برای ساخت و سازهای قانونی بود: «گام بعدی این بود که باید برای املاک محله گلابدره که قولنامه ای هستند هم طرح مشوق ساخت و ساز داشته باشیم. در همین راستا بود طرح مصوب حدود ۷ ماه پیش آمد و ابلاغ هم شد که در آن افزایش طبقه و طرح های تشویقی دیده شده است، اما این طرح یک نقطه ضعف داشت!»

صباغ افزود: «نقطه ضعف هم این بود که نمی توانستیم به املاک قولنامه ای جواز ساخت و ساز بدهیم، تا زمانی که براساس مصوبه دولت برای گرفتن سند اقدام کنند. از این پس املاک قولنامه ای هم می توانند جواز بگیرند، اما پایان کار آنها زمانی صادر می شود که طبق مصوبه دولت بتوانند از زمین شهری و سازمان ثبت و کارگروهی که تشکیل شده، برای ملک قولنامه ای خودشان سند بگیرند. یعنی پس از اخذ سند، پایان کار نیز صادر خواهد شد.»

کنترل آنلاین ساخت و سازهای غیرمجاز با دوربین های دید در شب

منطقه یک و از جمله محله گلابدره که درسال و سنوات گذشته بهشتی برای افراد سودجو و تاخت و تاز سازندگان غیرمجاز بود، اکنون به خوبی کنترل و رصد می شود. صباغ در این رابطه از کنترل آنلاین ساخت و سازها خبرمی دهد و می گوید: «از سوی شهرداری منطقه اقدامات موثری در این رابطه صورت گرفته است و گیت های عبور مصالح را مجهز به دوربین های دید در شب کرده ایم. این دوربین ها پلاک خوان هستند و پلاک خودرو هایی که اقدام به حمل مصالح می کنند را ثبت و ضبط می کند. برای مدت طولانی این دوربین ها قطع شده بود، اما شهرداری منطقه اکنون به صورت آنلاین حمل و نقل مصالح را کنترل و رصد می کند و به مجوزها رسیدگی می شود.»

خارج شدن محله های مشکل دار منطقه از بن بست

همان طور که اشاره شد جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و هموار کردن مسیر قانونی برای رونق ساخت و سازهای قانونی در منطقه یک صرفا شامل محله گلابدره نمی شود. شهردار منطقه یک از حل شدن این مشکل در دیگر محله های دارای مشکل این منطقه خبر داده و می گوید: «این موضوع فقط به محله گلابدره محدود نمی شود. چیذر یکی از آن ها است که طرحش مصوب و ابلاغ شد و اکنون قابلیت احیا و ساخت بافت فرسوده این محله وجود دارد. محله سیمین قلعه که در ضلع جنوبی محله دارآباد قرار دارد هم اصلا در طرح تفضیلی نبود که الحمدالله با مصوبه ای که در آنجا گرفتیم مشکل این محله و دیگر محله ها با کمک سازمان نوسازی حل و فصل شد. همچنین در فاز یک و ۲ محله شهرک شهید محلاتی امکان ساخت و ساز با مصوبه رسمی کمیسیون ماده ۵ ایجاد شده است و املاکی که ۲۵ تا ۳۰ سال پیش در آنجا ساخته شده بودند اکنون امکان نوسازی دارند و رونق ساخت و ساز را در این محله نیز شاهد خواهیم بود. اولین دستور نقشه نیز بعد از عید برای این محله صادر شد.»

کد خبر 855146
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha