در اقتصاد ایران چه خبر است. وزیر نیرو قول داده که برق صنایع در تابستان تامین شود، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم از تسویه حساب بدهی دولت قبل خبر داده و خبر دیگر اینکه گوشت مرغ در حال ارزان شدن است. راستی می‌دانید واردات طلا هم جهش داشته است؟

شمش طلا

به گزارش همشهری آنلاین، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت که از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم به ارزش حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.

او افزود: برآوردها نشان می‌دهد در سال زراعی جاری ۱۳.۵ تا ۱۴.۵ میلیون تن گندم در کشور تولید و حدود ۱۱.۵ تا ۱۲ میلیون تن گندم خرید تضمینی شود که در این صورت به خودکفایی کامل در تولید و خرید تضمینی این محصول می‌رسیم. وی از کشاورزان خواست گندم تولیدی خود را به مراکز رسمی خرید تضمینی گندم تحویل دهند و از تحویل این محصول به دلال‌ان و واسطه‌ ها اجتناب کنند تا دچار عواقب نشوند.

قول برقی وزیر نیرو

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه در فصل گرم سال جاری تلاش می‌شود تا بالاترین میزان انرژی برق برای صنعت فولاد تامین شود گفت: قول می‌دهیم برق صنایع کوچک و کارگاهی را بدون محدودیت در تابستان تامین کنیم

وزیر نیرو در مورد نحوه تامین برق صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی ادامه داد: برق مورد نیاز این صنایع به مدت ۶ روز در هفته و به صورت شبانه روزی تامین خواهد شد و این صنایع تنها یک روز در هفته آنهم مطابق قانون کار تعطیل خواهند بود. او تاکید کرد: ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ و انرژی‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان و... نیز هیچ‌گونه تعطیلی به واسطه انرژی برق نخواهند داشت و تنها اقدامی که این صنایع برای حفظ پایداری شبکه سراسری انجام می‌دهند، این است که ساعت پرباری خود را به نیمه شب منتقل خواهند کرد و در ساعات گرم روز که مصرف برق شبکه اوج می‌گیرد، برق کمتری دریافت می‌کنند.

یک میلیارد دلار

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از یک میلیارد یورو گذشت. آلمان، رومانی فرانسه و ایتالیا در حال حاضر جدی‌ترین شرکای اروپایی ایران در عرصه تجارت هستند.آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ۲۷ عضو این اتحادیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

مبادلات دو طرف در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ بالغ بر یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون یورو بوده که این رقم در سه ماهه نخست امسال به یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون یورو رسیده است.صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۴ با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به یک میلیارد و ۶۰ میلیون یورو رسیده است. در سه ماهه نخست ۲۰۲۳ صادرات اتحادیه اروپا به ایران ۹۵۸ میلیون یورو اعلام شده بود. واردات اتحادیه اروپا از ایران در سه ماهه نخست ۲۰۲۴ افت ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به ۲۱۶ میلیون یورو رسیده است. در سه ماهه مشابه سال قبل ۲۲۲ میلیون یورو کالا از ایران وارد شده بود.

۵۰ هزار میلیارد تومان

علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌ریزی شده تا در سال جاری از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بنادر با رویکرد ارتقای تولید، رونق اشتغال، جذب کالا و بازاریابی تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان بهره‌گیری شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور در سال گذشته، افزود: روند توسعه، تجهیز و سرمایه‌گذاری در بنادر بازرگانی کشور در سال جدید نیز تداوم خواهد داشت.

رشد ۳.۸ برابری واردات طلا

گمرک ایران اعلام کرد: در ۲ ماهه نخست امسال ۴.۶ تن شمش طلا وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳.۸ برابر شده است. ارزش شمش طلای استاندارد وارد شده به کشور در مدت یاد شده به رقم ۳۳۰ میلیون دلار رسید.

گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به تنهایی مبدا ورود بیش از ۹۱ درصد از واردات شمش طلا در دو ماهه نخست امسال بوده است. هیات دولت در آذرماه سال ۱۴۰۱ مصوب کرد تا تسهیلاتی جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از این مصوبه، واردات شمش طلا به کشور آغاز شد.

تسویه حساب دولت سابق

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به پایدارسازی منابع بودجه، اعلام کرد: در دولت سیزدهم ۳۳۰ هزار میلیارد تومان صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی دولت قبل شد. او در صفحه شخصی خودش در فضای مجازی با اشاره به پایدارسازی منابع بودجه، نوشت: سهم خالص اوراق مالی در بودجه طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ به طور متوسط ۱۴ درصد و در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، ۵.۵ درصد بود. وی افزود: در دولت سیزدهم حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی دولت قبل شد و خالص تامین مالی از محل اوراق مالی صرفاً ۴۲۲ هزار میلیارد تومان بود.

لوازم خانگی گران نمی شود

محمد مهدی برادران ، معاون وزیر صمت درباره قیمت لوازم خانگی توضیح داد که از تیر ماه سال گذشته تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده و تولیدکنندگان بیشتر به دنبال کاهش قیمت تمام شده هستند.

وی در ادامه برنامه‌ریزی برای صادرات در صورت تولید ۲۰ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تصریح کرد: البته نیاز کشور بسته به گروه‌های کالایی تفاوت دارد. برای مثال در حوزه تلویزیون تولید کشور در سال گذشته دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه بوده، اما همچنان عدد قابل توجهی، یعنی حدود ۹۰۰ هزار تلویزیون به صورت قاچاق وارد کشور شده است. این وضعیت نشان می‌دهد که همچنان نیاز کشور بیش از تولید است یا هنوز نتوانستیم سطح انتظار بخشی از مشتریان را تامین کنیم.

چک دیجیتال در ۱۲ بانک

تا کنون ۱۲ بانک چک دیجیتال را عملیاتی کرده ‌اند و بانک های مسکن و خاورمیانه نیز در مراحل پایانی فرآیند پیوستن به سامانه چکاد هستند. بانک مرکزی همه بانک‌ها را به پذیرش بین بانکی چک‌های دیجیتال سایر بانک‌ها در سامانه چکاوک مکلف کرده است.

تاکنون بانک‌های صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شدند و چک دیجیتال را عملیاتی کرده اند. در بانک ملی نیز تمام زیرساخت های چک الکترونیک فراهم شده ولی هنوز به مشتری ارائه نشده است هرچند اطلاعات دریافتی بیانگر آن است که بزودی این طرح در اختیار مشتریان بانک ملی هم قرار می گیرد.

گوشت مرغ ارزان شد

قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه به ۷۶۰۰۰ تومان، مرغ منجمد به ۶۵۷۰۰ تومان و نیم شقه بوقلمون به ۹۳ هزار تومان هزار تومان کاهش یافت. قیمت مرغ در سال گذشته تجربه عبور از هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان را نیز داشت.قیمت هرشانه ۳۰ عددی تخم مرغ بسته بندی شده ۱۱۲۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت هرشانه تخم مرغ تا ۷۵ هزار تومان و زیر نرخ مصوب پایین آمده بود اما با صادرات این محصول نرخ آن به قیمت مصوب خود برگشت.

افزایش جوجه ریزی دلیل کاهش قیمت مرغ در بازار است به طوری که شرکت بازرگانی دولتی تولید مازاد را ذخیره می کند و بخشی از این تولید مازاد نیز صادر شده است.

کد خبر 855110
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha