رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس به همشهری آنلاین گفت: با توجه به اینکه داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری فراوانی انتخاباتی همچون مجلس را ندارند، انتخابات الکترونیکی نخواهیم داشت.

محمد صالح جوکار

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: شهادت غیر منتظره رئیس دولت سیزدهم و همراهانش در سانحه بالگردی ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ ضرورت برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری را ایجاب کرده است. این دور از انتخابات ۸ تیرماه امسال برگزار می‌شود و بر اساس آن نهمین رئیس‌جمهور انقلاب اسلامی انتخاب خواهد شد. با محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس درباره آخرین تغییرات ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری گفت‌وگو کردیم.

مقامات برای ثبت‌نام در انتخابات نیاز به استعفا دارند؟

براساس سیاست‌های کلی انتخابات که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ ابلاغ کردند، کار به گونه‌ای باید انجام شود که شاهد کمترین میزان استعفا باشیم و همه بتوانند در انتخابات شرکت کنند. الآن محدودیتی نداریم و نیازی هم به استعفا نیست.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ که دولت آقای روحانی مجری برگزاری انتخابات بود، اختلاف‌نظری با شورای نگهبان درباره شرایط ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ایجاد شد. ملاک ثبت‌نام‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم چیست؟

اصلاح قانون انتخابات توسط مجلس یازدهم انجام شد و شورای نگهبان هم آن را تایید کرد ولی هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام آن را تایید نکرد. این مصوبه مجلس شرایط داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را مصداقی‌تر و مشخص‌تر می‌کرد ولی در نهایت تبدیل به قانون نشد. بحث انتخابات ریاست‌جمهوری کلا برعهده شورای نگهبان است و این شورا می‌تواند چارچوب‌های کار را برای وزارت کشور تعیین کند. شورای نگهبان در مصوبه‌ای همان مصوبه مجلس شورای اسلامی را مبنای کار خودش قرار داد و الآن هم کار بر اساس مصوبه شورای نگهبان دنبال می‌شود، چون کل اختیارات برعهده شورای نگهبان است و همان شرایط هم برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شده است.

چرا مصوبه اصلاحی مجلس دنبال نشد؟

فرصت نشد که مجددا مورد بررسی قرار گیرد. فلذا شورای نگهبان این اختیار را دارد که چارچوب انتخابات را در قالب نقش نظارتی بچیند، چون براساس بند ۱۰ سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، اختیارات برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است.

مثل شرط حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد؟

بله. تحصیلات و سن مطرح است.

وزارت کشور دولت سیزدهم به سیاق سابق ثبت‌نام‌ها را حضوری انجام می‌دهد و شرایط جدید را لحاظ می‌کند؟

قطعا. همان ابلاغ شورای نگهبان ملاک عمل وزارت کشور در ثبت‌نام‌ها خواهد بود.

با توجه به سرعت برگزاری این دوره از انتخابات فرآیند نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری الکترونیکی نخواهد شد؟

برگزاری الکترونیکی انتخابات بعید است. تعداد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مانند هیچ کدام از انتخابات‌های دیگر نیست.

یعنی ستاد انتخابات کشور به همان سیاق ثبت‌نام‌های حضوری آغاز به کار خواهد کرد؟

بله. یقینا چنین خواهد بود.

کد خبر 854845

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • BR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    3 0
    اگر قرار باشد انتخابات سلیقه ای برگزار شود قطعا استقبال نخواهد شد اگر در طیف های مختلف باشد وتنوع کانديدا وجود داشته باشد مردم استقبال خواهند