دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: لغو کنسرت‌های موسیقی در این چند هفته، یکی از خبرهای ثابت موسیقی کشور بود

اما خبر کناره‌گیری فرهاد فخرالدینی از رهبری ارکستر ملی از تمام اخبار این حوزه عجیب‌تر بود؛ خبری که رهبر ارکستر ملی آن را اعلام کرد و بلافاصله هم از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی تکذیب شد.

واگذاری به بنیاد رودکی

تاریخچه تشکیل ارکستر ملی به 11 سال قبل بازمی‌گردد. فرهاد فخرالدینی از سال 1377 با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارکستر موسیقی ملی ایران را راه‌اندازی کرد و در نخستین اجرای این ارکستر از آواز محمدرضا شجریان و ساخته‌های زنده یاد علی تجویدی بهره برد.

این ارکستر سال گذشته یکی از پرکارترین گروه‌های موسیقی بود که نزدیک به 13 اجرا روی صحنه برد که علاوه بر تهران، موسیقی را به شهرستان‌ها برد. بنابراین شنیدن خبر کناره‌گیری فرهاد فخرالدینی از رهبری ارکستر ملی عجیب‌ترین خبری است که در این مدت به گوش رسید.

آن طور که مهر دیروز آورده بود، خبرهای غیررسمی از منابع نزدیک به ارکستر ملی حکایت از آن دارد که این ارکستر طی روزهای گذشته از سوی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به بنیاد رودکی واگذار شده است. فرهاد فخرالدینی پیرامون حواشی ارکستر ملی و ادامه همکاری خود با این ارکستر به مهر گفت: دیگر تمایلی به ادامه همکاری با ارکستر ملی و رهبری این مجموعه ندارم.

رهبر ارکستر ملی درباره دلایل این تصمیم خود گفت: در حال حاضر ترجیح می‌دهم سکوت کنم و بهتر است دلایل این امر را از دکتر خبری رئیس مرکز موسیقی وزارت ارشاد پیگیری کنید.

محمدعلی خبری، مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد همراه با گروه کر آوازی تهران در فستیوال آسیایی و جهانی کرال کره‌جنوبی شرکت کرده و تازه دیشب به تهران رسید، اما روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلافاصله به این گفته فخرالدینی واکنش نشان داد و طی یک نمابر، تکذیبیه‌ای صادر کرد.

این دفتر اعلام داشت: ارکستر موسیقی ملی به‌منظور ساماندهی بهتر امور اجرایی و استفاده از ظرفیت‌های مجموعه ارکستر ملی ایران و فعالیت‌های استانی به بنیاد رودکی واگذار شده و فرهاد فخرالدینی همچنان رهبر این ارکستر است.

در این نمابر آمده است: به جهت حجم فعالیت‌ها و مشغله‌های انجمن موسیقی ایران در انجام امور 3 مجموعه ارکستر ملی ایران، ارکستر سمفونیک و گروه کر دفتر موسیقی و ساماندهی بهتر امور اجرایی و استفاده از ظرفیت‌های مجموعه ارکستر ملی ایران و فعالیت‌های استانی ارکستر ملی به بنیاد فرهنگی و هنری رودکی واگذار شده است.

انجمن موسیقی ایران همچنان مسئولیت اجرایی ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر دفتر موسیقی را برعهده دارد. هر 3 مجموعه یادشده همچون گذشته تحت حمایت و سیاست‌های دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خواهند کرد.

ارکستر ملی علاوه بر اجراهای موفق، چهره‌های موفق و جوانی به دنیای موسیقی معرفی کرده است. قرار بود که در 28 خرداد نخستین کنسرت سال 1388 خود را اجرا کند. کیوان ساکت نوازنده تار که قرار بود از ساخته‌های خودش را اجرا کند به‌دلیل شرایط موجود از کار انصراف داد. گرچه که دفتر موسیقی ارشاد اعلام کرد که هیچ تغییری در برنامه به‌وجود نخواهد آمد. اما درنهایت سرماخوردگی فرهاد فخرالدینی بهانه‌ای شد که این کنسرت اجرا نشود.

اجراهایی که به سرانجام نرسید

داستان از لغو کنسرت محمدرضا شجریان شروع شد. در پی لغو این برنامه که سایت شرکت دل آواز منتشر کرد، دفتر موسیقی وزارت ارشاد نامه‌ای به رسانه‌ها ارسال کرد که در آن نوشته شده بود برای کنسرت شجریان مجوزی صادر نشده است. اما این پاسخ دفتر موسیقی، سؤالی پیش آورد که چرا وقتی شجریان برنامه‌های نیمه اول سال خود را اعلام کرد، مسئولان از عدم‌صدور مجوز، حرفی به میان نیاوردند.

دفتر موسیقی در دورانی که کنسرت‌ها لغو شد نقشی منفعل داشت و صرفا به صدور بیانیه پرداخت.

کنسرت گروه ارمنستانی به‌دلیل شرایط حاکم در روزهای 10 تا 12 تیرماه، کنسرت هنگامه اخوان در روزهای 11 و 12 تیرماه به‌دلیل تورم حنجره، کنسرت رضا یزدانی با داشتن مجوز در روزهای 16 و 17 تیرماه، کنسرت گروه سمان در روزهای 28 تا 30 خردادماه، کنسرت ارکستر ملل به سرپرستی پیمان سلطانی در 28 خرداد و کنسرت گروه کامکارها در تیرماه ازجمله کنسرت‌هایی بودند که روی صحنه نیامدند.

کد خبر 85465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز