دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه اجتماعی - زهرا رفیعی: به‌دنبال انتشار اصلاح آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری توسط قوه قضاییه، اعضای اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری دادخواستی را خطاب به دیوان عدالت اداری تنظیم کرده‌اند و به‌زودی آن را ارائه خواهند کرد

اعضای کانون‌های وکلای سراسری در جلسه‌ای مشترک اظهار امیدواری کردند که دیوان عدالت اداری جلوی این اقدام قوه قضاییه را بگیرد. ضمن اینکه از نظر این اتحادیه صنفی، آیین‌نامه جدید قابلیت اجرا برای کانون‌های وکلا را به‌هیچ‌وجه نخواهد داشت.

چندی پیش آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا توسط قوه قضاییه اصلاح شد. از نکات مندرج در این آیین‌نامه امضای پروانه‌های وکالت توسط معاون قوه قضاییه یا نماینده رسمی رئیس قوه قضاییه است که مورد اعتراض وکلای دادگستری قرار گرفته است.

اما نکته‌ای که اتحادیه کانون‌های وکلا به آن بیشتر تاکید دارند صلاحیت قانونی اصلاح‌کننده آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلاست. آنها می‌گویند قوه قضاییه نمی‌تواند این آیین‌نامه را تغییر دهد.

بهمن کشاورز، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در این نشست گفت: آیین‌نامه‌ اخیر از دو جهت دارای اشکال است. اول اینکه طبق ماده 22 قانون لایحه استقلال وکلا، آیین‌نامه‌های این کانون فقط بایستی از طریق این کانون پیشنهاد شود و وزیر دادگستری و رئیس قوه قضاییه نیز آن را به تصویب برسانند.

در ماده 99 این اصلاحیه آمده است: این آیین‌نامه در اجرای ماده 22 لایحه قانونی کانون وکلای دادگستری در 99 ماده و 12 تبصره بنا به پیشنهاد کانون‌های وکلای دادگستری در تاریخ 27/3/88 به تصویب رسیده است در حالی که از سوی کانون‌های وکلای سراسر کشور هیچ پیشنهادی به قوه قضاییه نشده است.

نکته دیگر این است که این آیین‌نامه هم خلاف قوانین لایحه استقلال وکلا، کیفیت اخذ پروانه وکالت و اصولی از قانون اساسی است و دیوان عدالت اداری صلاحیت ورود به پرونده را دارد. وی ابراز امیدواری کرد که دیوان هم به ماهیت پرونده رسیدگی کند و هم دستور موقت توقف اجرای این آیین‌نامه را صادر کند و افزود: ما آیین‌نامه‌ای را اجرا می‌کنیم که مقدمات قانونی برای تصویب آن اجرا شده باشد.

کشاورز با تاکید بر اینکه بحث استعفا و عقب نشینی در قاموس کانون وکلا نیست، خاطرنشان کرد: موضوع غیرقانونی بودن این آیین‌نامه را تا لغو آن پیگیری خواهیم کرد و تاکنون با اعضای کمیسیون قضایی و اصل 90 مذاکراتی داشته‌ایم و هر اقدامی که این کمیسیون‌ها در جهت اصلاح این اقدام انجام دهند، در وهله اول‌، حمایت از حقوق مجلس و مردم است‌.

ضمن اینکه بیانیه کانون‌های وکلا به اتحادیه کانون وکلای بین‌المللی ارسال شده است اما در شرایط فعلی ترجیح می‌دهیم مسائلمان را خودمان حل کنیم. در این جلسه رؤسا و نمایندگان کانون‌های وکلا، ایرادات و تفسیر‌های قانونی این آیین‌نامه را بیان کردند.

تقی‌زاده رئیس کانون وکلای اصفهان در این جلسه گفت: وکیل دادگستری از حقوق همه دفاع می‌کند طبیعی است که قوه قضاییه به اعتبار اینکه بخشی از حاکمیت است تنها قوه‌ای است که امکان دارد حقوق شهروندی آدم‌ها را از بین ببرد و نادیده بگیرد، وکیل وظیفه دارد در مقابل تعدی احتمالی حاکمیت مقاومت کند. این آیین‌نامه با اینکه در وضعیت مالی وکلا تاثیری ندارد هدفش تضییع حقوق شهروندی است.

در عین حال امین‌حسین رحیمی مخبر کمیسیون قضایی مجلس معتقد است اگر مجموع کانون‌های وکلای کشور، این آیین‌نامه را اصلاح نکرده باشند، قوه قضاییه نمی‌تواند اصلاح آیین‌نامه را تصویب کند چرا که در قانون استقلال کانون وکلا، چنین اختیاری برای رئیس آن پیش‌بینی نشده است.

کد خبر 85451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز