شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جریان سانحه هوایی بالگرد رئیس جمهور در حوالی ورزقان به شهادت رسید. از او علاوه بر انتشارات مقالات علمی و تحقیقی در برخی مجلات، کتاب‌هایی هم به یادگار مانده است.

امیرعبدالهیان

همشهری آنلاین: تألیف سه کتاب «استراتژی مهار دوگانه آمریکا»، «دمکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید» و «ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ در خیزش بیداری اسلامی» از آن شهید به یادگار مانده است. خاطرات او از بحران سوریه هم در کتابی با نام «صبح شام» در تیر ۱۴۰۰ منتشر شده است.

در مقدمه کتاب استراتژی مهار دوگانه آمریکا، حسین امیرعبدالهیان نوشت:

«زمانی که جهان پایان رقابت دو ابرقدرت را جشن می‌گرفت و طرح‌هایی برای صلح ارائه می‌شد، حکومت کلینتون تلاش می‌کرد جنگ سردی را به رهبری آمریکا و از طریق نهادهای قانونی علیه جمهوری اسلامی ایران و جنبش‌های اسلامگرا، در سراسر خاورمیانه ایجاد کند. حمله عراق به کویت سبب گردید آمریکا، سیاست مهار همزمان ایران و عراق را اتخاذ نماید. بدین‌ترتیب مهم‌ترین طرح آمریکا برای مبارزه با جمهوری اسلامی و جمهوری عراق، استراتژی مهار دوگانه یا محصورسازی دو جانبه نام گرفت... پایه‌های این سیاست در مورد ایران، از زمان جیمی کارتر، رییس‌جمهور وقت آمریکا شکل گرفت. کارتر به منظور حفظ منافع نفتی خاورمیانه و گسترش انقلاب اسلامی ایران اقدام به تشکیل نیروهای واکنش سریع نمود و آمریکا در طول نزدیک به دو دهه از طریق اعمال تحریم‌های مختلف علیه ایران و نهایتا حمایت از رژیم عراق در حمله به جمهوری اسلامی ایران و بکارگیری اهرم‌های مختلف سیاسی-نظامی و اقتصادی، تلاش زیادی را برای مهار و در واقع سرنگونی دولت ایران اسلامی به عمل آورد...»

این کتاب را موسسه انتشارات بعثت در سال ۱۳۷۸ منتشر کرد.

کد خبر 853772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha