اگر از سانحه سقوط بالگردی رئیس‌جمهور که منجر به شهادت ۸ نفر در این پرواز شد صرف‌نظر کنیم، تا پیش از این بیشتر حوادث هوایی مقامات متعلق به جت‌های در اختیار ارگان‌های دولتی و نظامی بودند.

رئیسی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: جت‌ها و بالگردهای مورد استفاده مقامات دولتی و فرماندهان نظامی در ایران به‌علت فرسودگی حوادث زیادی آفریده‌اند. در گزارش زیر به مهمترین حوادث هواپیمایی و بالگردی که از دهه ۱۳۶۰ تاکنون منجر به شهادت مقامات و فرماندهان شده است، اشاره شده است.

۱۴۰۳، شهادت رئیس‌جمهور و همراهان

بالگرد بل ۲۱۲ حامل سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و همراهان که برای افتتاح سد قیز قلعه‌سی به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در جنگل دیزمار در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت حدود ۲ عصر در محدوده عمومی میان ورزقان و جلفا، دچار سانحه شد و سرنشینان آن به شهادت رسیدند. (منبع: همشهری آنلاین)

مقامات و فرماندهان با کدام پروازها به شهادت رسیده‌ اند؟
بالگرد بل ۲۱۲ آمریکایی حامل سیدابراهیم رئیسی و همراهان

۱۳۸۴، شهادت فرماندهان نیروی زمینی سپاه

صبح ۱۹ دی‌ماه ۱۳۸۴، یک فروند هواپیمای نظامی(جت فالکون) حامل فرمانده‌ نیروی زمینی سپاه در حوالی ارومیه، سقوط کرد و همه‌ ‌۱۲ سرنشین آن به شهادت رسیدند. این هواپیما تهران را به مقصد ارومیه ترک کرده بود که حدودا ساعت ‌۹:۳۰ دقیقه در حوالی شهر ارومیه سقوط کرد. ‌۱۲ نفر از اعضای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله سردار احمد کاظمی فرمانده این نیرو در این حادثه به شهادت رسیدند. (منبع: ایسنا)

مقامات و فرماندهان با کدام پروازها به شهادت رسیده‌ اند؟
جت فالکون ۲۰ ای فرانسوی حامل شهید احمد کاظمی و ...

۱۳۸۰، شهادت مقام ارشد دولتی

شهید رحمان دادمان وزیر وقت راه و ترابری در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۸۰ در حالی که برای انجام ماموریت اداری خویش و بازدید از پروژه‌های وزارت راه و ترابری در استان گلستان عازم این استان بود در سانحه سقوط هواپیمای یاک ۴۰ همراه تعدادی دیگر از همراهان به شهادت رسید. (منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی)

مقامات و فرماندهان با کدام پروازها به شهادت رسیده‌ اند؟
جت یاک ۴۰ شوروی سابق حامل رحمان دادمان وزیر پیشین راه

۱۳۷۳، شهادت فرماندهان نیروی هوایی ارتش

امیر سرلشکر شهید منصور ستاری خواص از فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۳ فرماندهی این نیرو را برعهده داشت. شهید ستاری ۱۵ دی سال ۱۳۷۳ به همراه ۱۱ نفر دیگر سوار بر یک فروند لاکهید ال-۱۳۲۹ جت استار ۲ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان از جمله علیرضا یاسینی معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی، مصطفی اردستانی معاونت عملیات نیروی هوایی و تعدادی دیگر از افسران و فرماندهان نیروی هوایی ارتش، به شهادت رسید.

مقامات و فرماندهان با کدام پروازها به شهادت رسیده‌ اند؟
جت لاکهید استار ۲ آمریکایی - هواپیمای حامل شهید ستاری

۱۳۶۰، شهادت فرماندهان ارتش و سپاه

روز ۷ مهر ۱۳۶۰ به دنبال سقوط هواپیمای سی-۱۳۰ ارتش در منطقه کهریزک تهران پنج تن از فرماندهان نظامی کشور سرلشگر ولی الله فلاحی جانشین رئیس ستاد ارتش، یوسف کلاهدوز قائم مقام سپاه، سید موسی نامجو وزیر دفاع، جواد فکوری مشاور جانشین ستاد ارتش و محمد جهان آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر به شهادت رسیدند. این حادثه در پی موفقیت عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان به وقوع پیوست، زمانی که فرماندهان نظامی برای ارائه گزارش این پیروزی به امام، عازم تهران بودند. (منبع: سایت موسسه امام خمینی(ره))

مقامات و فرماندهان با کدام پروازها به شهادت رسیده‌ اند؟
هواپیمای لاکهید سی ۱۳۰ آمریکایی حامل شهید کلاهدوز، شهید جهان‌آرا، شهید نامجو و ...

کد خبر 853689

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    0 1
    الان در کشورهای سازنده هواپیما هم حادثه کشته شدن خلبان هم رخ میدهد
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      0 0
      بله اما نه براثر عمر بیش از حد مجاز و یا نداشتن قطعه یدکی که تعدادش یک صدم ایران هم نیست